Försvinner all alkohol vid tillagning av mat?
Ja, försvinner all alkohol vid tillagning av mat? (Uppvärmning)
Jag har hört det men har också hört i dag att det inte gör det?
Vem har rätt?
Ja, försvinner all alkohol vid tillagning av mat? (Uppvärmning)
Jag har hört det men har också hört i dag att det inte gör det?
Vem har rätt?
Räkna inte med att all alkohol försvinner. Jag har en pdf om detta, länkar till den här (bry dig inte om att vissa ord är markerade, det är bara för att jag googlade på den texten :
docs.google.com/gview&q=cache:GJ96fdWN5M0J:ltarkiv.lakartidningen.se/2001/temp/pda23854.pdf+Kan+man+koka+bort+alkoholen+ur+gl%C3%B6ggen%3F&hl=sv&gl=se
Kommer inte in på sidan.
Hmmm. Det blev någon vajsing med länken, här kommer den i kortformat:
tinyurl.com/nczxm2
Om det är en teoretisk fråga dvs "är det möjligt att koka bort all alkohol ur en vätska?" så är svaret troligen "Nej". Det kommer troligen alltid bli liiite, liiite kvar. Eller det går kanske om man kokar riktigt länge men frågan är om grytan inte kokar torrt först.
Om det är en praktisk fråga dvs "kan jag äta mat med alkohol i fast jag bör hålla mig ifrån att dricka?" så är svaret troligen "Ja". I och med att du blandar ut alkoholen med annat borde det bli så lite kvar att det kan klassas som alkoholfritt.
Om man läser försöket som Tjing länkar till så ser man att på 5 min gick alkoholhalten i vinglögg från 14 till ca 5%. Låt säga att du häller 1 dl 14%-igt vin i en sås. Då har du efter 5 min koktid 5 ml alkohol kvar. Låt säga att du totalt har 5 dl sås. Det blir då (om jag inte tänker helt fel) en alkoholstyrka på 1%. (5/500= 0,01). Kokar du 5 min till är du troligen nere under 0,5% som räknas som alkoholfritt.
(Ja, jag har en långsam dag på jobbet )