• AnnahConda

Bebis tappar hår

Vår lilla tjej är 3 veckor och har sedan ungefär en vecka haft hormonplitor. Idag upptäckte jag en skallig fläck på huvudet (fanns inte där igår) och när jag drog med fingret på håret så lossnade det. Hon har rätt stora plitor just där håret lossnar. Någon som varit med om samma sak? Tyckte det var läskigt när allt hår lossnade på en gång.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-07 12:55
    Har lagt in en bild på inlägg #4.
  • Svar på tråden Bebis tappar hår
  • ElinOlsson

Ofta fäller bebisarna av sitt fjun och sen växer det ut nytt. Då kan det gå att plocka av de små håren.

• AnnahConda

Tycker bara att det känns så läskigt när allt faller av på en gång... fast bara uppe på skallen.

• AnnahConda

Såhär ser hon ut på huvudet. Någon som känner igen de vita prickarna? Allt hår lossnade i samband med att de dök upp.
  • Jonette91

de vita fjunen på huvudet är mjölkskorv, typ alla barn får dem säger min mor...

• AnnahConda

har funderat på om det var skorv, men trodde det var mer gulaktigt, för då förstår jag om hon tappat håret.

• Maraschino
    AnnahConda skrev 2009-08-07 13:02:50 följande:
    har funderat på om det var skorv, men trodde det var mer gulaktigt, för då förstår jag om hon tappat håret.
    Hon har helt klart skorv din lilla! På Apoteket kan man köpa en salva som man kan smörja med som tar bort skorven, kommer dock inte ihåg vad den heter. Gå dit och fråga!
  • ikli

Om hormonutslagen i ansiktet verkar klia så är mildison toppen (en mild kortisonsalva). Fick tipset på mitt bvc och efter några dagar var alla utslag borta...skorven däremot får man dras med läääänge...

/ModestyClara *surfar på makens inloggning*

• Maraschino
    AnnahConda skrev 2009-08-07 13:02:50 följande:
    Annars kan det vara bra att rådfråga BVC oxå, alla mina tyre killar har haft skorv men ingen har dock tappat håret pga det... Hade jag varit dig hade jag ringt och kollat med BVC och bett de titta på det så det inte beror på något annat!!

Det bara slog mig när jag började tänka på mina små!
  • AnnahConda

Maraschino:
    Jo, ska ta kontakt med dem nästa vecka. Missade telefontiden idag... typiskt.

• Teskedsmamman

Alla mina har haft skrov och det blir som en orange beläggning innan det blir gula kakor av det.... Fast det kan säkert vara olika också...

Jag hade nog kollat med BVC först och så med VC om de inte har en vettig förklaring.

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • gumtree

Precis sådär har min dotter tappat håret. Ser lustigt ut - som en gammal gubbe ungefär

Vi var på BVC tidigare i veckan och nämnde att hon "blir flintis". Sjuksköterskan verkade inte tycka nåt var konstigt utan sa bara att det växer ut igen.

Dock har min dotter inte de vita prickarna som i fotot. Men hon har antydan till skorv. Men tror inte håravfallet beror på det, är nog bara hormonellt eftersom det började samtidigt som hormonplitorna började dyka upp.

Så nu ser dottern ut som en skallig gammal gubbe och en finning tonåring på samma gång. Men är fortfarande sååå söt!

se.babycenter.com/baby/health/hairloss/

• gumtree

Glömde - hon är en månad exakt idag.

• åttiofemma

min tappade också håret vid ca tre veckor, nästan allt förutom just i nacken. Tydligen kommer det en period då hårsäckarna vilar, typ alla på samma gång, därför tappar dom det. Det är tydligen lika på vuxna med men där vilar inte alla säckarna samtidigt.
    Om de vita prickarna ser ut som en mogen minifinne typ så har jag fått veta att det kan vara omogna svettkörtlar som gör det så. Hade tösen min också. Hon får sånna fortfarande på huvudet ibland.

Lite tips på vad det kan vara iaf....

Svar på tråden Bebis tappar hår