• Lusthan

Kissa olja?!

Imorse innan jag lämnade sonen på fritids så ropade han på mig och sa att det var nå konstigt i toaletten. Jag tittade och det såg ut som att det var olja i toaletten. Jag hade precis innan varit där själv och spolat efter mig och han hade inte i något i toaletten som jag kunde se. Tänk att man häller ut matolja i vatten så såg det ut fast det var lite mer åt det gul/orange hållet.

Jag gick med sonen för han verkade inte sjuk och ringde sen sjukvårdsupplysningen som bad mig hålla koll.

Sonen kommer hem efter en vanlig dag på fritids, verkar må toppen. Går på toaletten och ropar sen på mig igen. Då har han bajsat men det ser likadant ut som innan förutom bajset. När jag torkar han så har det runnit något längs med benen som var precis som matolja fast i färgen orange. Han fick duscha med en gång för att få bort det där medan jag ringde sjukvårdsupplysningen en gång till.

De står och är lika förvånade båda gångerna och vet inte vad det kan tänkas vara. Jag blir dock tillsagd att ringa vårdcentralen imorgonbitti.

Jag frågar min sambo som googlar. Gör inte det när man är sjuk. Nu läser vi på om symtom som passar in på hepatit, gallsten och andra läskiga sjukdomar som har med levern att göra. Fan jag blir ju livrädd och håller mig därifrån.

Han mår ju bra annars och har ingen feber. Inget ont i magen eller något annat som skulle kunna vara konstigt. Han äter heller inget konstigt eller ovanligt som skulle göra att man kan misstänka att det är nå sånt. Inga morötter (färgen tänker jag på) eller sjukt mycket olja.

Jag är såklart orolig men dämpar det.

Har någon annan hört eller varit med om nå liknande? Det skulle vara skönt att få höra något innan jag kan få en tid och få han uppkollad... :(

• Svar på tråden Kissa olja?!
  • Lusthan

Finns det ingen som hört något innan? Hoppas att jag får veta imorgon vad det kan tänkas vara i alla fall...

• Anonym

vill inte göra dig orolig nu, men det enda jag kan komma på är att det är nåt med gallan eller levern. jobbade inom vården tidigare och då va det en person som hade så som du beskriver.
    men bli inte rädd, kan säkert va fler grejer som gör att det blir så..

• Lusthan

Sambon min googlade fram nå liknande han också. Jag blir såklart livrädd men försöker vänta och se innan jag freakar ut fullständigt.

Jag hoppas att det inte är något i alla fall. Att han bara ätit något konstigt, hur det skulle visa sig på kisseriet begriper jag inte men jag hoppas.

• Smileycat

Hur har det gått för er TS?

(¯`°?.¸ ღ♥ Älskade barn ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Lusthan

Sonen ska in till vårdcentralen på Tisdag. Men han verkar må ganska så bra tycker jag och det har inte hänt något sen sist. Tack och lov. Klart jag är orolig men jag vill inte spela över förrän man märker att det faktiskt är något.. Jag hoppas att det går bra i alla fall. Jag hoppas att det inte är något.

Ingen jag har pratat med vet vad det är, har inte hört om det innan. Jättekonstigt.

Han mår bra i alla fall och är ute om dagarna och leker och gör ifrån sig på toaletten på ett normalt sätt.

• Lusthan

Oj här har det hänt saker... Jag torkar inte min son men denna gången blev jag tvungen eftersom det rann längs hans ben. Annars har han klarat det själv sen han var fem ungefär. Jag gör det när han behöver hjälp men annars gör han det själv och vad är det för en fråga egentligen? Han kanske har någon mer allvarlig sjukdom och du hänger upp dig på om jag torkar han i röven eller inte..

Vad gäller det andra så är det ingen fara.

• Anonym

Är du säker att det kommer när han kissat?
    William hade jätte oljigt bajs ett tag och när han pruttade kom det oljigt slem. Såg ur som olja i toastolen och var lorangeaktig olja i baken. 
    Pratade med läkaren på Vc och han sa att jag skulle dra ner på fibrer (han är känslig mot sånt) och ge verum hälsofil, proviva eller semperdroppar för att tarmen skulle få extra av dom goda bacillerna. han trodde tarmen var i olag efter en kraftig halsinfektion och pencilinkur. Att viruset gått ner i magen typ. det tog några veckor sen var han bra.
    Han har inte varit förkyld, magsjuk eller liknande den senaste tiden?

• Lusthan

Första gången det hände så var jag i närheten och han pruttade inte eller bajsade den gången. Slem såg det heller inte ut som tycker jag utan precis som olja. Sjuk har inte varit på jättelänge. Han är nästan aldrig sjuk. Frisk som en nötkärna förutom att han har krångel med magen. Han är testad för laktosintolerans och fick svaret att han inte var intolerant. Han tål uppenbarligen laktos. Men däremot så har han ont i magen, blir fisig och kräks om han får i sig för mycket sånt. Jag har skrivit matdagbok och det jag märkt är att han blir sämre om han äter sånt med laktos i.

Kräkts har han gjort vid flera tillfällen utan att jag kan förstå vad det kan vara egentligen. För mycket bullar kan vara en orsak en av gångerna. Kanske två av gångerna. Den tredje gången så vet jag faktiskt inte för då var han inte med mig. Vet inte om matdagboken skrevs ordentligt heller.

Jag tycker att det hela är jättemysko och börjar faktiskt bli lite orolig för att det är något som inte stämmer med hans mage eftersom han är så känslig och nu det senaste med kisset och bajset. Nu är det dock bara två dagar kvar. Jag får förhoppningsvis lite svar nu på Tisdag när han ska dit.

• Lusthan

I eftermiddag så ska vi till vårdcentralen så nu hoppas jag verkligen att vi kommer få en upplösning på det här. Jag är rätt så nervig och hoppas givetvis att det inte är något allvarligt fel på honom. Det skulle vara en mardröm just nu.

• sanna88a

hoppas att allt går bra ts!

• Lusthan

Jodå vi kom därifrån efter att läkaren hade först kommit för sent och sen klämt lite på magen och sonen kissat utan att det visade något. Man kan ju fundera över hur mycket man kan se på det men å andra sidan så är jag inte läkare heller. Svaret fick vi ute i korridoren... Jag blir så himla trött på sånt här. Det kunde ju lika gärna labpersonalen talat om för oss i så fall. De som analyserade kisset. Jag blir lite irriterad. Förhoppningsvis så är det faktiskt ingenting.

• KramMiiis

Precis sådär brukar det bli för min son när han fick panodilsuppar när han var yngre.. Men jag antar att inte din pojke fått det.
    Hoppas det ordnar sig. !

Mia, Håkan & Alexander
  • Lusthan

Ja det hade ju kunnat vara en förklaring faktiskt om han hade fått en panodilsupp.. :) Nä jag antar att det inte är något fel på sonen det var väl nått som hände bara, kanske nått han ätit utan att jag vet om det. Det är ju en möjlighet faktiskt. Han är ju sju år gammal och är inte hemma precis hela tiden. Han är ju hos kompisar och så emellanåt så möjligheten finns ju såklart.

Nu stör jag mig bara lite på det mycket mysko bemötandet som man får på vår vårdcentral... Men det är en helt annan tråd.

• Lusthan

Tack. :) Det hoppas jag också. Han mår ju bra och verkar pigg som det ser ut just nu. Jag hoppas att han fortsätter vara frisk och kry. :)

• Crazy Baby

För några dagar sedan läste jag nån tråd här på fl som hade ätit nån sorts fisk och fick då orangefärgat bajs. Kommer tyvärr inte ihåg vad fisken hette! Ska leta reda på tråden och se vad det var för en firre!

• Lusthan

Ja han hade ju ätit fisk den dagen han bajsade på fritids. Det förklarar inte kisset men kanske kan förklara bajset på kvällen i alla fall. :) Nu tror jag att det var vanlig fisk man får i skolan som torsk eller nå liknande. Men man vet ju aldrig.

• idisb

min dotter gjorde då här om ve, tycka de va konstigt för såg ut som mat olja, trodde nästan de va det först, men försvann o ej kommit tillbaka

• Lusthan

Ja här försvann det också. Verkar inte komma tillbaka heller och det är skönt. :) Verkar inte vara nått att oroa sig för i alla fall.

• gaffsan
    Crazy Baby skrev 2009-08-11 16:16:47 följande:
    För några dagar sedan läste jag nån tråd här på fl som hade ätit nån sorts fisk och fick då orangefärgat bajs. Kommer tyvärr inte ihåg vad fisken hette! Ska leta reda på tråden och se vad det var för en firre!
    Det var väl kapslar med någon fisklever olja eller omega tre  ,Tror jag
Svar på tråden Kissa olja?!