• StrawberryDaquiri

Pomeranian, erfarenheter?

Nu vi bestämt oss för att skaffa hund har vi börjat leta en ras som passar oss. Den som vi fastnat för är Pomeranian (dvärgspets). Är lite nyfiken på vad ni har för erfarenhet av den rasen? Någon som har en sån hund som vill dela med sig?

• Svar på tråden Pomeranian, erfarenheter?
  • hundpuss

Den jag träffat var oerhört skällig.
    Annars söta hundar.
    Dock för små för mig personligen, men det finns nog någon ras för alla

• StrawberryDaquiri

Pratade med en uppfödare idag som gjorde mig väldigt osäker på rasen. Enligt henne var det inte ens att tänka på att bo i lägenhet med hunden då den aldrig skulle kunna vara själv pga av att den skäller på mycket. Jag vet att pom är allmänt skälliga eftersom det är ett medfött beteende för att varna men jag har trott att detta är något man kan träna bort. Hon sa också att det i allmänhet tog 1år att få dom rumsren och att de inte kunde vara själv mer än 1.5h för annars kissade dom inne =/

• Haverist

Har en kompis som haft en pomerianian i en lägenhet. Visst - han var skällig men främst när han var ute och den första stunden när de fick besök i lägenheten. Han skällde inte när han var ensam i lägenheten (förutom när posten kom och om det gick någon i trappen) och hon lämnade honom upp till 6 timmar. Rumsren blev han fort också, kissade inne en gång när han var sjuk. En väldigt trevlig och kelig vovve som favoriserade matte och inledningsvis var avvaktande mot främlingar. Han blev 14 år. Jag skulle gärna skaffa en pomerianian men jag har småbarn och då tycker jag att den är för liten.

• StrawberryDaquiri
    Haverist skrev 2009-08-06 20:34:09 följande:
    Har en kompis som haft en pomerianian i en lägenhet. Visst - han var skällig men främst när han var ute och den första stunden när de fick besök i lägenheten. Han skällde inte när han var ensam i lägenheten (förutom när posten kom och om det gick någon i trappen) och hon lämnade honom upp till 6 timmar. Rumsren blev han fort också, kissade inne en gång när han var sjuk. En väldigt trevlig och kelig vovve som favoriserade matte och inledningsvis var avvaktande mot främlingar. Han blev 14 år. Jag skulle gärna skaffa en pomerianian men jag har småbarn och då tycker jag att den är för liten.
    Kul att höra positiva erfarenheter av rasen! Ska fortsätta ringa runt till olika uppfödare för att höra deras åsikt. Önskar att jag kände någon med rasen så att man fick umgås lite med en!
  • hundpuss

Vad gäller både skällighet och rumsrenhet tror jag det är väldigt individuellt.
    Prova ringa till rasklubben, de har nog en "bredare syn" över alla uppfödare i landet, vilka som är "bättre" än andra, samt kan svara mer på hur hundarna är generellt, än vad uppfödaren kan- han/hon utgår förmodligen efter sina egna hundar.

• CeciliaB

Fruktansvärt söt, men ingen trevlig hund, skällig ochväldigt "egen"......

• StrawberryDaquiri
    Vision400 skrev 2009-08-06 22:40:51 följande:
    Vad gäller både skällighet och rumsrenhet tror jag det är väldigt individuellt.Prova ringa till rasklubben, de har nog en "bredare syn" över alla uppfödare i landet, vilka som är "bättre" än andra, samt kan svara mer på hur hundarna är generellt, än vad uppfödaren kan- han/hon utgår förmodligen efter sina egna hundar.
    Låter som en bra idé! Rasklubben, är det svenska pomeranian klubben man ska kontakta då tror du?
  • StrawberryDaquiri
    CeciliaB skrev 2009-08-06 22:42:43 följande:
    Fruktansvärt söt, men ingen trevlig hund, skällig ochväldigt "egen"......
    Att den är skällig har jag hört men på vilket sätt tycker du den är otrevlig? Tycker du det är rasen i sig som är det eller kan de vara just den hunden du träffat? Har du själv haft Pom?
  • hundpuss
    StrawberryDaquiri skrev 2009-08-06 23:28:31 följande:
    Låter som en bra idé! Rasklubben, är det svenska pomeranian klubben man ska kontakta då tror du?
    jag vet faktiskt inte vad rasklubben heter, men det låter som namnet kan stämma ja...
  • hmcc
    StrawberryDaquiri skrev 2009-08-06 23:29:25 följande:
    Att den är skällig har jag hört men på vilket sätt tycker du den är otrevlig? Tycker du det är rasen i sig som är det eller kan de vara just den hunden du träffat? Har du själv haft Pom?
    Precis så säger folk om pappisar också men när dom träffat mina låter det annorlunda.

Klart dom inte är otrevliga (och skällandet kan man styra över själv).
  • StrawberryDaquiri
    hmcc skrev 2009-08-07 08:24:44 följande:
    Precis så säger folk om pappisar också men när dom träffat mina låter det annorlunda.Klart dom inte är otrevliga (och skällandet kan man styra över själv).
    Skönt att höra att det inte är omjöligt att träna på skällandet som uppfödaren sa. Enligt henne skällde dem på allt och inget i tid o otid.
  • CeciliaB
    StrawberryDaquiri skrev 2009-08-06 23:29:25 följande:
    Nej jag har inte haft någon själv, men min granne har en och min bästa kompis har en, grannens är väl mer okej men min kompis är rent ut sagt vidrig, men de är nog hur hon har uppforstrat eller brist på uppfstran!
  • StrawberryDaquiri
    CeciliaB skrev 2009-08-07 08:44:17 följande:
    Nej jag har inte haft någon själv, men min granne har en och min bästa kompis har en, grannens är väl mer okej men min kompis är rent ut sagt vidrig, men de är nog hur hon har uppforstrat eller brist på uppfstran!
    Okej, har fått många kommentarer av folk när jag sagt att vi funderar på spets som låter ungefär som din erfarenhet, att de är gläffsiga, små och jobbiga. Men jag tror nog att det beror mycket på vem som får hunden, man skapar ju sin egen valp. Sen kan det ju självklart vara svårare med vissa raser! Problemet med pom är väl att många ser det som en söt lite hund och behandlar den där efter, det är bättre att uppfostra den som att den skulle sluta på 50kg. En pom är ju trots allt en stor hund innuti! :)
  • hundpuss
    StrawberryDaquiri skrev 2009-08-07 08:33:10 följande:
    Skönt att höra att det inte är omjöligt att träna på skällandet som uppfödaren sa. Enligt henne skällde dem på allt och inget i tid o otid.
    Nu ska jag göra en (farlig?) generalisering om uppfödare,
    om man har 10 hundar kan man kanske inte uppfostra alla på det sätt man vill. Då kan man också stå där med 10 skälliga pommar, medans någon som bara har en pom och lagt ner träning, tid och engagemang på just den hunden kan få en väluppfostrad och icke skällig hund.
  • StrawberryDaquiri
    Vision400 skrev 2009-08-07 11:16:45 följande:
    Nu ska jag göra en (farlig?) generalisering om uppfödare,om man har 10 hundar kan man kanske inte uppfostra alla på det sätt man vill. Då kan man också stå där med 10 skälliga pommar, medans någon som bara har en pom och lagt ner träning, tid och engagemang på just den hunden kan få en väluppfostrad och icke skällig hund.
    Ja det kan absolut stämma, som sagt man skapar ju sin egen valp!
Svar på tråden Pomeranian, erfarenheter?