• Anonym (Linnea)

Anmäla en skitig restaurang!

Jag har jobbat (har nu sagt upp mig pga diverse strul med papper och pengar) på en restaurang och jag fick varken anställingsbevis eller lön. Tröttnade efter 2 mån utan papper och pengar.
    Iallafall så är köket VIDRIGT! Det spelar ingen roll hur man donar och fejar där, det är liksom ingrott. Mögel i frysar o kylar. Diskamskinen funkar ej så vi får handdiska.
    Handhygienen på de övriga anställda existerar inte.
    Jag vill anmäla, vart vänder jag mej?
    Dels för svartarbetet, dels för hygienen.

• Svar på tråden Anmäla en skitig restaurang!
  • Tessideluxe

Du ska vända dig till miljö och hälsa i kommunen där restaurangen ligger. En miljö- och hälsoskyddsinspektör kommer då att åka ut och titta och är det tillräckligt ohygieniskt stänger de stället direkt, annars får de en chans att rätta till det som är fel innan ominspektionen.

• maximum

Anmäl direkt innan någon blir sjuk.

• Anonym (Linnea)

Okej. Tack!
    Jag gör det det första jag gör imorgon!

Dessutom har jag hört ryktas att de avregistrerat bolaget och alltså kör stället svart, därför de strular me anställningsbevis osv. Är det oxå skattemyndiheten?

• Tessideluxe

Jajamensan. Om du har riktig tur så finns inte den där restaurangen om ett par veckor

Anonym (Linnea) skrev 2009-08-05 21:05:17 följande:

Okej. Tack! Jag gör det det första jag gör imorgon! Dessutom har jag hört ryktas att de avregistrerat bolaget och alltså kör stället svart, därför de strular me anställningsbevis osv. Är det oxå skattemyndiheten?
  • Anonym (Linnea)

Hoppas det! Är SÅ arg. Har slösat bort hela juni och juli på att jobba där och hela tiden fått höra att vi ska fixa papper och du får lön snart osv osv. Två hela månader som jag kunnat spendera på stranden med mina barn.
    Så arg att jag kokar. Helst vill jag bränna ner hela stället!

• Anonym

Du borde ju också ringa restaurangfacket och prata med dem. Det är inte ok att inte ge intyg och betala ut lön i tid. Har man mer än ett visst antal anställda ska man också ha kollektivavtal, vilket jag antar att de inte har?

Anonym (Linnea) skrev 2009-08-05 21:10:11 följande:

Hoppas det! Är SÅ arg. Har slösat bort hela juni och juli på att jobba där och hela tiden fått höra att vi ska fixa papper och du får lön snart osv osv. Två hela månader som jag kunnat spendera på stranden med mina barn. Så arg att jag kokar. Helst vill jag bränna ner hela stället!
  • Tessideluxe

Förlåt, menade inte att bli anonym

Anonym skrev 2009-08-05 21:21:52 följande:
    Du borde ju också ringa restaurangfacket och prata med dem. Det är inte ok att inte ge intyg och betala ut lön i tid. Har man mer än ett visst antal anställda ska man också ha kollektivavtal, vilket jag antar att de inte har? Anonym (Linnea) skrev 2009-08-05 21:10:11 följande:
  • Anonym (Linnea)

Sådärja, nu är det anmält till både skatteverket och kommunens miljöombud! Just nu är jag så skadeglad att det pirrar i kroppen :) Underbart att få hämnas lite. PLUS att det faktiskt är en hälsorisk med den där hygienen.

Kom också på att det springer stora råttor på lagret och små möss i köket. Jag sa att vi måste anlita Anticimex, men det var tydligen för dyrt och onödigt.

Svar på tråden Anmäla en skitig restaurang!