• Anonym (Winelover)

Dricka vin ofta... OK ?

Är det verkligen illa om man dricker vin ofta?
    Om man gillar det -om ingen annan far illa -om man sköter sitt jobb, och allt annat man ska - om man har råd ?

Jag älskar rött vin och dricker kanske 3-4 ggr/veckan.
    Ibland en flaska - ibland ett glas.

Varför är det så fel - är man alkis då ?

• Svar på tråden Dricka vin ofta... OK ?
  • Bebis

ja om du måste dricka det, kan du göra uppehåll när du vill utan o må dåligt så nej...

• Themis

Njä, går väl inte att säga bara så där. Du kan ju vara en av dem som har bättre förmåga att bryta ner alkohol och därför tål den bättre, vad vet jag?

Alkoholproblem har man när amn själv eller någon i ens omgivning har problem med ens drickande, så vad säger din partner om du har en? Dina vänner? Din familj?

Det kan kanske vara en bra start att fråga dem hur de upplever dig, om du grunnar på det?

• Anonym (gillar vin)

Jag tycker oxå rött vin är gott. Ibland kan jag dricka 3-4 ggr i veckan Ibland går det flera veckor o jag dricker inget. Går i perioder. För mig räcker det att dricka ett glas eller två. Aldrig mer, om det inte är fest förstås.

Dricker man 3-4 glas eller en flaska, flera ggr i veckan kanske det är dags att dra ned på kosumtionen. Ett glas eller två några ggr i veckan tycker inte jag är någon fara iaf.

Jag har märkt att det mest människor i min omgiving som stör sig mest. Kanske beror på att dessa människor som stör sig inte klarar att stanna vid ett glas eller två. De tror att alla andra dricker på samma sätt som de. Väldigt sällan men desto mer mängd.

• Anonym (Winelover)

Ingen har problem - inte ens jag själv - men jag kan tycka ibland att "ska man verkligen ta ett glas vin såhär på torsdagen - när man kan vänta till fredagen".. jag dricker inte så mycket så jag känner mig "lullig" men jag blir lugn och gillar harmonin av ett par glas vin. Förra veckan tog en hel flaska slut - min man tog bara ett glas - men jag gick upp till jobbet som vanligt - pigg och glad i hågen precis som om inget alkohol fanns i kroppen.
    Min pappa säjer ibland - dricker ni på en VARDAG????
    Jo - det kan hända, skulle det vara nån synd om man trivs med det och tom mår BRA ?

• Skusan

Jag tycker inte det är ett problem så länge du kan avstå det utan att "tänka på det", men om du *måste* dricka det där glaset så kan du ju ligga i riskzonen för alkoholism. Jag anser inte att en alkolist måste vara en som dricker ofta, utan för mig kan det vara en som inte kan dricka normalt och inte kan säga nej, även om det så bara är 1 gång i månaden man dricker eller mindre.
    Själv dricker jag mer än gärna vin "ofta", inte just nu då eftersom jag är gravid, men jag längtar till den dagen jag kan ta ett glas igen och bara njuta av den fylliga smaken, med eller utan mat till.

• Skusan

Vill tillägga efter TS svar ovan att varför ska det ses som "fel" att dricka vin på en vardag? Är det mer rättfärdigat att dricka vin på en lördag bara för att man inte har jobb dagen därpå? Då har jag fått den uppfattningen med att folk dricker mer än vad dom borde just därför att det är lördag....

• Anonym (Winelover)

Ibland är det jag som kör bil - då dricker jag såklart inte.. Ibland är det andra grejer som gör att man inte kan dricka - om man ska upp tidigt och kunna köra tex..

Men grejen är den att jag kanske KAN avstå - men om jag inte vill och har möjlighet att ta några glas vin - varför skulle jag inte kunna göra det ? Om jag nu gillar vin.
    Måste man testa sig själv och INTE dricka vin bara för att..?

Kan tillägga att jag hatar sprit -nubbar och allt starkt. Det har inte med alkoholen att göra - utan smaken...

• Anonym (trygg)

Min man höll på att trilla dit under studenttiden och sen dess har han som regel att aldrig dricka två dagar i rad. Känner man att man vill dricka igen direkt nästa dag så är det fara på färde, menar han.

• snobben

Tycker du ska göra som du känner, som du mår bra av. Mår du inte dåligt så är dte ju ok. Tycker det är fel och svårt för andra att avgöra vad som är bra och inte bra. Vi har ju olika gränser.

• Yollis

Dricker du vinet när du är ensam?
    Dricker du vinet för att bedöva ångest eller andra jobbigt kännslor?
    Dricker du fast du inte vet varför?
    Kan du inte se ett helt liv UTAN alkohol?
    kallar du en vecka utan alkohol för en "vit vecka"?

då kanske dags att kolla om du klarar av att vara utan i i alla fall en månad...

www.alkoholprofilen.se

Svar på tråden Dricka vin ofta... OK ?