• Ruggugglan

CSN lån- när börjar man betala tillbaks?

Höstterminen -08 så tog jag studielån på ca. 20.000:-. Jag har för mig att jag läst att de börjar skicka ut räkningar först efter ett år efter avslutad studie. Men jag är inte hundra.
    Frågade även en bekant som har studielån sedan innan. Fick till svars att jag kunde vara lugn, för de skulle absolut inte glömma bort mig.

Men, är fortfarande fundersam. När brukar man börja betala tillbaks? Kan jag ringa och fråga om jag kan börja redan nu?

BF 19 januari.
  • Svar på tråden CSN lån- när börjar man betala tillbaks?
  • janne j

man börjar betala tillbaka 6 månader efter studierna är avslutade om jag minns rätt men kolla på www.csn.se där står det säkert någonstans

• Ruggugglan
    janne j skrev 2009-08-06 08:40:45 följande:
    man börjar betala tillbaka 6 månader efter studierna är avslutade om jag minns rätt men kolla på www.csn.se där står det säkert någonstans
    Vad märkligt? Jag har inte ens hört ngt från CSN? Det måste jag kolla upp då...
    BF 19 januari.
  • Samsmamma

Det stämmer, 6 månader efter att man avslutat studierna. Så hör av dig till csn så du inte får en jätteräkning sedan...

• Ruggugglan

Hittade: "Du börjar betala tillbaka lånet tidigast sex månader efter att du senast hade studiestöd. Om du har studiestöd under en vårtermin, börjar du betala redan efter nästa årsskifte. Har du däremot studiestöd under en hösttermin, dröjer det ytterligare ett år innan du börjar betala."

Behöver alltså inte oroa mig då

BF 19 januari.
  • Samsmamma

Fragile Flower skrev 2009-08-06 09:12:58 följande:

Hittade: "Du börjar betala tillbaka lånet tidigast sex månader efter att du senast hade studiestöd. Om du har studiestöd under en vårtermin, börjar du betala redan efter nästa årsskifte. Har du däremot studiestöd under en hösttermin, dröjer det ytterligare ett år innan du börjar betala." Behöver alltså inte oroa mig då
    Det var som sjutton :) Mina räkningar har alltid dimpit ner exakt ett halvår efteråt :)
  • Ruggugglan
    Samsmamma skrev 2009-08-06 09:14:00 följande:
    Det var som sjutton :) Mina räkningar har alltid dimpit ner exakt ett halvår efteråt :)
    Jag tycker det är märkligt att jag inte fått ngn räkning. Men nu har jag ju fått svaret om varför. Ska nog ringa CSN och be dem skicka räkningar redan nu, vill bli av med det så fort som möjligt
    BF 19 januari.
Svar på tråden CSN lån- när börjar man betala tillbaks?