• Meli

Personaladministration

Jag skulle vilja jobba med personaladministration. Har ingen utbildning inom detta då jag är datatekniker.

Någon som har något bra tips på¨utbildningar. Jag är föräldraledig nu och ska vara det i 1-2 år till. SKulle gärna läsa lite på distans under föräldraledigheten.

Jag har googlat men inte hittat något speciellt bra. Mest verkar det vara utbildningar riktade till företag då man ser prislappen.....

Vad har ni själva för utbildning, ni som jobbar med det?

• Svar på tråden Personaladministration
  • Fröken Freken

Det beror ju på vart du bor.

Jag vet att i Mölnlycke utanför Göteborg så finns det en KY-utbildning inom detta, sedan finns det även en utbildning på högskolor/universitet men där krävs det över 16 för att ha en chans att komma in.

Distans har jag aldrig sett att det finns någon sådan utbildning.

Du är din egen lyckas smed
  • LillaMandarin

Jag sitter som personalredogörare inom kommunen. Jag har ingen som helst utbildning och det fungerar bra ändå. Jag har blivit upplärd på plats. Jag började som timvikare för en sjukskriven och sedan fick jag vikariat på vikariat. Nu 3 år senare har jag en fast tjänst och är 24 år. Men skulle jag rekommendera något så är väl aldrig ekonomi dåligt att kunna. Även om det är administration du vill hålla på med så har man oftast några ekonmiuppgifter i sin tjänst. De jag vill ha sagt är väl att jag tycker du även kan kolla på lediga tjänster i kommunen och söka dem för det är inte alltid man behöver en utbildnng för just detta.

• Pumpkin

Finns en kurs som heter Arbetsmarknadsteknik med personaladministration som går att läsa på distans mot Örebro Universitet. Finns både A-kurs och B-kurs. Kanske kan vara något?

• Meli

Tack för tipsen!

Jag ska främst kolla Pumpkins förslag nu, eftersom det var på distans

LillaMandarin

Vad för ekonomi tänker du att man bör läsa om du kan specificera lite

• LillaMandarin