• Meli

Personaladministration

Jag skulle vilja jobba med personaladministration. Har ingen utbildning inom detta då jag är datatekniker.

Någon som har något bra tips på¨utbildningar. Jag är föräldraledig nu och ska vara det i 1-2 år till. SKulle gärna läsa lite på distans under föräldraledigheten.

Jag har googlat men inte hittat något speciellt bra. Mest verkar det vara utbildningar riktade till företag då man ser prislappen.....

Vad har ni själva för utbildning, ni som jobbar med det?

• Svar på tråden Personaladministration
  • Fröken Freken

Det beror ju på vart du bor.

Jag vet att i Mölnlycke utanför Göteborg så finns det en KY-utbildning inom detta, sedan finns det även en utbildning på högskolor/universitet men där krävs det över 16 för att ha en chans att komma in.

Distans har jag aldrig sett att det finns någon sådan utbildning.

Du är din egen lyckas smed
  • LillaMandarin

Jag sitter som personalredogörare inom kommunen. Jag har ingen som helst utbildning och det fungerar bra ändå. Jag har blivit upplärd på plats. Jag började som timvikare för en sjukskriven och sedan fick jag vikariat på vikariat. Nu 3 år senare har jag en fast tjänst och är 24 år. Men skulle jag rekommendera något så är väl aldrig ekonomi dåligt att kunna. Även om det är administration du vill hålla på med så har man oftast några ekonmiuppgifter i sin tjänst. De jag vill ha sagt är väl att jag tycker du även kan kolla på lediga tjänster i kommunen och söka dem för det är inte alltid man behöver en utbildnng för just detta.

• Pumpkin

Finns en kurs som heter Arbetsmarknadsteknik med personaladministration som går att läsa på distans mot Örebro Universitet. Finns både A-kurs och B-kurs. Kanske kan vara något?

• Meli

Tack för tipsen!

Jag ska främst kolla Pumpkins förslag nu, eftersom det var på distans

LillaMandarin

Vad för ekonomi tänker du att man bör läsa om du kan specificera lite

• LillaMandarin

Företagsekonomi A och B kanske. Du behöver ju inte vara någon ekonom men det är ju bra om du har en del begrepp me dig. Men som sagt det kan ju skilja sig beroende på om du arbetar privat eller offentligt men dät jag har arbetat så har det vart bra med det i ryggen.

• Meli
    LillaMandarin skrev 2009-08-06 21:50:32 följande:
    Företagsekonomi A och B kanske. Du behöver ju inte vara någon ekonom men det är ju bra om du har en del begrepp me dig. Men som sagt det kan ju skilja sig beroende på om du arbetar privat eller offentligt men dät jag har arbetat så har det vart bra med det i ryggen.
    Jag läste faktiskt Akursen när under mammaledigheten, (har varit mammaledig länge) och det gick bra, fick MVG
    Kanske Bkursen inte är så dum.

Jag har anmält mig till den här universitetsutbildningen, men det är ju en sen anmälan, så det går väl inte så bra, men får anmäla om till nästa gång i så fall
  • blinkalilla

Jensen Education har en vuxenutbildning som heter Personaladministratör som man kan plugga på distans.
    Tror att det är försent att anmäla sig nu men kanske till nästa period.

• Majas mamma

Jag har läst Pyskologiprogrammet med inriktnig mot arbetsvetenskap och personaladministration vid Luleå tekniska Universitet

• VärldensbästaH

Jag har läst PA-programmet på högskolan men om det är bara strökurser du vill läsa så skulle jag rekommendera att du lär dig avtalstolkning, tex arbetsrätt.
    Jag skulle inte klara mitt jobb utan att kunna tolka lagar och kollektivavtal.

• Ekstrumpa

På högskolan i Borås finns en utbildning som heter Personal- och organisationsutveckling, denna hr jag själv tänkt att fundera lite närmare på.

Svar på tråden Personaladministration