• Flätad

Tips på sallad?

Ska ta med en god gränsallad till en möhippa men har lite dålig fantasi, trist med bara salllad, gurka, tomat, paprika. Har ni några goda tips på vad jag kan blanda i? (Ska göra den i förväg och transporera så kanske kan det bli för "vattnigt" om man tar melon eller så...? )

• Svar på tråden Tips på sallad?
  • Flätad

GRÖNSALLAD ska det såklart stå

• SailorGirl
    Snabbsallad, 4 pers

Couscous, 2 port enl. förp.
    1 påseToscansk/provencalsk blandsallad
    1 Orange/gul paprika
    1 Rödlök eller ½ knippe salladslök
    ½-1 låda körsbärs-, eller plommontomater. Gärna olika färger (de små vattnar sig inte lika mycket som de stora).

Passar med stekt lax eller kyckling och thaichilisås.
  • Vågen80
    SailorGirl skrev 2009-08-06 10:36:59 följande:
    Snabbsallad, 4 persCouscous, 2 port enl. förp.1 påseToscansk/provencalsk blandsallad1 Orange/gul paprika1 Rödlök eller ½ knippe salladslök½-1 låda körsbärs-, eller plommontomater. Gärna olika färger (de små vattnar sig inte lika mycket som de stora).Passar med stekt lax eller kyckling och thaichilisås.
    Mmm den ska jag prova
  • Kleopatra II

Jag skulle ha tagit lite roligare salladssorter. Förslagsvis plocka själv och mixa (så som de brukar ha på Ica Maxi). Detta gäller även tomaterna. Det finns så mycket goda sorter nu att välja på i välsorterad mataffär. Både bland "vanliga" tomater, men framför allt cocktailtomater. Sedan kan du ju alltid komplettera med lite goda frön, krutonger och kanske finklippta soltorkade tomater. Kanske kan du ha i lite sockerärtor...

Och glöm inte att ta med en god dressing

• Mirla
    Flätad skrev 2009-08-06 10:25:37 följande:
    Ska ta med en god gränsallad till en möhippa men har lite dålig fantasi, trist med bara salllad, gurka, tomat, paprika. Har ni några goda tips på vad jag kan blanda i? (Ska göra den i förväg och transporera så kanske kan det bli för "vattnigt" om man tar melon eller så...? )
    jag skulle ta blandad sallad, coctailtomater, rödlök, fet och vattenmelon.
    feta och vattenmelon kan man ju tärna och lägga i burkar och sen lägga ner i salladen när man kommer fram.

sen kan man servera skålar med krutonger och dressing till.
  • SailorGirl
    Potatissallad

Machésallad
    Små färskpotatisar
    Rädisor
    Salladslök
    Fetaost (Gärna sådan i kryddolja)

Passar till grillat kött.
  • Flätad

Åh mums vad gottiga tips Nu har jag lite att välja på, tusen tack Ibland kör man helt fast i fanatsin

Svar på tråden Tips på sallad?