• Vasen

Blomflugor *blir galen*

Hela lägenheten är plötsligt full med blomflugor.På väggarna, i diskhon, till och med inuti en påse med bröd. Hur får man bort dem?
    Har jagat med dammsugaren men det är inte särskilt effektivt, de flyttar ju bara på sig. Nån som har något smart tips? Hjälp! Har två katter och en liten bebis så det går inte med något giftigt.

• Svar på tråden Blomflugor *blir galen*
  • Kajsan

Storstäda och sen häll kokande vatten i alla hoar, det dör äggen av.
    man kan även ställa fram rödvinsglas, det gillar de

• LillaÄrtan

sätta viklök i blommorna

• Hannah74

Fick en massa svar. Men jag hade ju en massa larver i jorden. Hällde själv på kokande vatten över. Då försvann larverna. Blommorna verkar ha klarat sej bra! Lycka till!

• Madge

Försök identifiera vart de kommer ifrån och döda dem där. Sen kan man även ta ett stort glas saft (outblandad), ättika och en droppe yes i ett glas eller skål. Yesen tar bort ytspänningen så de drunkar i det där... Funkar!

• Nyfiken gul

från anticimex information:

*kasta all gammal frukt o gamla grönsaker som ligger framme

*aldrig lämna tallrikar med matrester kvar framme

*töm slasken direkt så fort du har lämnat något där i

*kasta alltid soppåsen direkt när den är full, låt den inte stå vid ytterdörren o skräpa ett tag innan nån orkar gå ut med den

*kasta aldrig matsopor i papperskorgar runt om i huset tex ett äppelskrott vid datorn osv...

*alltid ren o fräsch disktrasa

*plocka alltid rent bland krukväxterna, ta bort ruttna blad o blommor, vattna INTE för mycket.

*håll rent i alla avloppsbrunnar, både handfat, kök, grovtvätt, golvbrunnar o duschar/badkar

*töm alltid bort kaffesumpen när kaffet bryggt färdigt

*se till att inga jackor eller väskor gömmer något ätbart, tex frukt i skolbarnens väskor eller nån gammal bortglömd matsäck i något hörn....

• juje

Blä! Hade oxå en invation av blomflugor och det är riktigt snuskigt. Men dom försvann, vet inte riktigt vad som hände, måste ha gjort något av ovanstående.

• Vem vet

När de får för sig att de kan bo hos mig brukar jag vattna med några droppar Pyrex*n i blomvattnet.
    Det är helt suveränt

Svar på tråden Blomflugor *blir galen*