• Mixela

Jag vill skänka till barn i SVERIGE som är fattiga

Hur gör jag om jag vill skänka t ex kläder eller leksaker till barn i Sverige som är fattiga?
    Kan jag öppna en fond?

• Svar på tråden Jag vill skänka till barn i SVERIGE som är fattiga
  • Signatur

Har du grejor du vill ge bort eller är det pengar du tänker på?

Den enda fonden jag känner till som jobbar för svenska barn är majblomman. Men jag kan tänka mig att man kan lämna in grejor till kyrkorna eller till kvinnojouren om man vill lämna saker.

Klart du kan öppna en egen fond, men det är ganska mycket jobb, iallafall om man vill ha ett 90-konto. Sedan är det svårt att bli "trovärdig" så många bluffonder som det finns idag.

• The past is now
    Mixela skrev 2009-08-06 14:24:18 följande:
    Hur gör jag om jag vill skänka t ex kläder eller leksaker till barn i Sverige som är fattiga? Kan jag öppna en fond?
    Hmm, kan du inte vända dig till röda korset och fråga där? Eller något "kvinnohem" där säkerligen behovet är stort.

En jättefin tanke du har.
  • korven72

Man kan vända sig till kyrkor osv som har kontakt med många människor. Det finns många barnfamiljer som skulle bli glada för kläder och leksaker i sverige =)

• Empan81

Men vilken bra ide!!! Borde verkligen finnas uppsamlingscentraler för begagnade barnleksaker o kläder som man sedan skänker till de som är fattiga i vårt eget land! SUPERIDE! Men om det finns nåt sånt det vet jag inte..

• frux

jag ringde kvinnojouren för att fråga om de var i behov av bebisgrejer och en barnvagn men de hade rätt gott med sånna saker sa de... Men du kan ju alltid maila/ringa och fråga olika ställen... Om inte sälja allt billigt på en loppmarknad och ha en bössa som intygar att du kommer skänka pengarna sedan till ngt för svenska barn...

• korven72
    Empan81 skrev 2009-08-06 14:28:55 följande:
    Men vilken bra ide!!! Borde verkligen finnas uppsamlingscentraler för begagnade barnleksaker o kläder som man sedan skänker till de som är fattiga i vårt eget land! SUPERIDE! Men om det finns nåt sånt det vet jag inte..
    Men det finns massa organisationer som hjälper SVENSKA barn och familjer =)
  • Empan81

svart tulpan skrev 2009-08-06 14:35:21 följande:

Men det finns massa organisationer som hjälper SVENSKA barn och familjer =)
    Ja men vart kan vi privatpersoner skänka våra barngrejer som vi inte använder oss av. Visste folk det så kanske de skulle spara energin på att sälja gamla bodys på blocket för att spara 5 spänn
  • Empan81
    Empan81 skrev 2009-08-06 14:36:49 följande:
    svart tulpan skrev 2009-08-06 14:35:21 följande:
    Ja men vart kan vi privatpersoner skänka våra barngrejer som vi inte använder oss av. Visste folk det så kanske de skulle spara energin på att sälja gamla bodys på blocket för att spara 5 spänn
    Jag menar....TJÄNA 5 spänn :)
  • regnbågspappan

Frälsningsarmen tex men man kan ju starta något eget också.

• frux

om inte annat kan man ju sätta ut en annons på butiken eller bvc eller blocket att man skänker bort massa barnsaker... Då får iaf ngn användning för dem... Fast då är iof risken kanske att ngn familj med bra ekonomi tar grejerna...

Svar på tråden Jag vill skänka till barn i SVERIGE som är fattiga