Jag är inte heller ett dugg insatt, väntar mitt första och är också snart i trimester tre.
Jag har känt lite så, ett ordentligt tryck i triangeln nedanför magen, och ibland håller det i sig jättelänge. Ibland är det ju att man är kissnödig, men allt oftare så är det inte alls det.
Nån gång har jag funderat på om det är barnet som ligger riktigt lågt, eller om det trycker så när den vänder sig (fast i så fall tar vändningen riktigt lång tid). Men jag vet inte.
För mig finns det en sak som jag tycker brukar minska det här trycket. Jag gör först en yogaövning som heter katten - man står på alla fyra och ömsom skjuter rygg och svankar, så högt/lågt man bara kan. Det är jätteskönt och man gör så många repetitioner man vill. Efter det brukar jag vila i något som kallas barnets position, man sätter sig på knä, (dvs med fötterna under rumpan), ser till att man har riktigt brett mellan knänen, och böjer sig fram så man får pannan i golvet. Armarna har man som man känner, längs sidan eller framåt.
När man ligger så, då får barnet och moderkakan en chans att röra sig lite uppåt, och alltså avlastas både ländrygg och nedre delen av buken. Kanske kan vara värt att prova?