• KathyR

Kissnödig o tryck, men inget kiss?

Varning för att någon kan bli äckelmakad..

Jag skriver i denna kategorin, då jag går in i Trimester 3 om 6 dagar

Jag har sedan några dagar tillbaka känt mig konstant kissnödig. Det trycker mot urinblåsan o gör såå fruktansvärt ont och det värsta av allt är att jag inte kan kissa!! Det kommer bara några droppar och jag känner mig kissnödig direkt igen..

Detta är mitt första barn så jag är inte så "insatt", så hoppas att ngn annan vet om detta är normalt och varför det blir så?

• Svar på tråden Kissnödig o tryck, men inget kiss?
  • Sarilariz

Vilken vecka är du i? Kan var urinvägs infektion, fick precis samma känsla som du beskriver, men sedan blev det MKT värre, huggsmärta i urinblåsan och sedan sammandragningar(inget farligt men obehagligt).

Åkte in till sjukhuset där jag fick smärtor så jag ville kräkas, fick smärtlindrande och sedan pencillin. Då gick det över på två dagar.

Åk i och kolla, urinvägsinfektion med bebis i magen är mkt obehagligare än i vanliga fall :)

• Sarilariz

Jo just det ja.. Drick mkt surt, citron vatten är bra, då blir det lättare att kissa om du har urinvägs infektion.

• KathyR
    Sarilariz skrev 2009-08-06 16:02:46 följande:
    Jo just det ja.. Drick mkt surt, citron vatten är bra, då blir det lättare att kissa om du har urinvägs infektion.
    Vecka 27 idag (26+0) och det är så himla jobbigt
    Har haft problem med UVI tidigare i graviditeten, men då var det inte såhär.. denna gången trycker det med och gör så ont Kanske ska ringa till BM imorgon och be dem kolla mig?
  • Luminai

Jag är inte heller ett dugg insatt, väntar mitt första och är också snart i trimester tre.

Jag har känt lite så, ett ordentligt tryck i triangeln nedanför magen, och ibland håller det i sig jättelänge. Ibland är det ju att man är kissnödig, men allt oftare så är det inte alls det.

Nån gång har jag funderat på om det är barnet som ligger riktigt lågt, eller om det trycker så när den vänder sig (fast i så fall tar vändningen riktigt lång tid). Men jag vet inte.

För mig finns det en sak som jag tycker brukar minska det här trycket. Jag gör först en yogaövning som heter katten - man står på alla fyra och ömsom skjuter rygg och svankar, så högt/lågt man bara kan. Det är jätteskönt och man gör så många repetitioner man vill. Efter det brukar jag vila i något som kallas barnets position, man sätter sig på knä, (dvs med fötterna under rumpan), ser till att man har riktigt brett mellan knänen, och böjer sig fram så man får pannan i golvet. Armarna har man som man känner, längs sidan eller framåt.

När man ligger så, då får barnet och moderkakan en chans att röra sig lite uppåt, och alltså avlastas både ländrygg och nedre delen av buken. Kanske kan vara värt att prova?

Första barnet, BF 27 nov
  • KathyR
    Luminai skrev 2009-08-06 16:06:53 följande:
    Jag är inte heller ett dugg insatt, väntar mitt första och är också snart i trimester tre. Jag har känt lite så, ett ordentligt tryck i triangeln nedanför magen, och ibland håller det i sig jättelänge. Ibland är det ju att man är kissnödig, men allt oftare så är det inte alls det. Nån gång har jag funderat på om det är barnet som ligger riktigt lågt, eller om det trycker så när den vänder sig (fast i så fall tar vändningen riktigt lång tid). Men jag vet inte. För mig finns det en sak som jag tycker brukar minska det här trycket. Jag gör först en yogaövning som heter katten - man står på alla fyra och ömsom skjuter rygg och svankar, så högt/lågt man bara kan. Det är jätteskönt och man gör så många repetitioner man vill. Efter det brukar jag vila i något som kallas barnets position, man sätter sig på knä, (dvs med fötterna under rumpan), ser till att man har riktigt brett mellan knänen, och böjer sig fram så man får pannan i golvet. Armarna har man som man känner, längs sidan eller framåt. När man ligger så, då får barnet och moderkakan en chans att röra sig lite uppåt, och alltså avlastas både ländrygg och nedre delen av buken. Kanske kan vara värt att prova?
    Jag ska helt klart testa. Tack!!
  • Sarilariz

Jag har haft urinvägs infektion när jag var yngre.. Men urinvägsinfektionen jag hade sist var ganska sent i graviditeten.. vecka 26 tror jag det var. Har aldrig upplevt något liknande, när hugsmärtorna satte in trodde jag att bebisen var på väg. Men de förklarade att smärtan kommer av att bebin tryckte på den inflammerade blåsan.

Jag skulle nog åka in till sjukhuset på en gång.. Det kostade ingenting för mig, gratis då jag var gravid. Är det urinvägsinfektion är det bättre att bli behandlad på en gång, är det något annat är det bäst att kolla vad det är. :)

• KathyR
    Sarilariz skrev 2009-08-06 16:09:22 följande:
    Jag har haft urinvägs infektion när jag var yngre.. Men urinvägsinfektionen jag hade sist var ganska sent i graviditeten.. vecka 26 tror jag det var. Har aldrig upplevt något liknande, när hugsmärtorna satte in trodde jag att bebisen var på väg. Men de förklarade att smärtan kommer av att bebin tryckte på den inflammerade blåsan. Jag skulle nog åka in till sjukhuset på en gång.. Det kostade ingenting för mig, gratis då jag var gravid. Är det urinvägsinfektion är det bättre att bli behandlad på en gång, är det något annat är det bäst att kolla vad det är. :)
    Okej.. Ja, såna smärtor har jag inte riktigt! Utan detta känns mer som riktigt jobbig mensvärk fast just att det sitter vid urinblåsan också får jag "kissnödigkänslan" men när jag sätter mig på toa så kommer det två droppar och sen när det tar slut så gör det ont

Hm, ja jag är inget fan av sjukhus.. haha!
  • Sarilariz
    KathyR skrev 2009-08-06 16:12:20 följande:
    Okej.. Ja, såna smärtor har jag inte riktigt! Utan detta känns mer som riktigt jobbig mensvärk fast just att det sitter vid urinblåsan också får jag "kissnödigkänslan" men när jag sätter mig på toa så kommer det två droppar och sen när det tar slut så gör det ont Hm, ja jag är inget fan av sjukhus.. haha!
    Det var precis så det började för mig med.. Kände mig kissnödig hela tiden, kom bara några droppar och sedan gjorde det ont. Huggsmärtorna kom när jag var på väg till sjukan.

Förstår att du inte är någon big fan av sjukhus, men du behöver inte oroa dig för stick eller liknande, du får kissa i en burk bara :)

Urinvägsinfektion (om det är det) bör behandlas så fort som möjligt vid graviditet.
  • KathyR
    Sarilariz skrev 2009-08-06 16:18:30 följande:
    Det var precis så det började för mig med.. Kände mig kissnödig hela tiden, kom bara några droppar och sedan gjorde det ont. Huggsmärtorna kom när jag var på väg till sjukan. Förstår att du inte är någon big fan av sjukhus, men du behöver inte oroa dig för stick eller liknande, du får kissa i en burk bara :) Urinvägsinfektion (om det är det) bör behandlas så fort som möjligt vid graviditet.
    Okej, men får kanske göra det då.. Vi måste nämligen åka till grannstaden om det ska göras sjukhusbesök, är inte helt pigg på det :/
  • Sarilariz

Nej det förstår jag, jag har en timme med bil in till sjukan :s, du kan ju avvakta ett tag och dricka mkt surt. Men det är inte roligt att vara långt från sjukan heller om det blir värre, är nog ingen livsfara för bebben eller dig, men smärtan är inte att leka med.

• KathyR

Har i alla fall bestämt mig för att ringa in till MVC imorgon. Vi bor i en liten stad och har faktiskt ett lasarett, men dem har ingen akutmottagning och inte heller en jouröppen vårdcentral längre då dem skickar oss till Helsingborg. Men imorgon ska jag ringa in till MVC på morgonen o höra vad dem säger, annars ringer jag till vårdcentralen

• Sarilariz

Lycka till :) Hoppas det är något lättfixat som urinvägs infektion. Men prova drick surt, brukar göra det lite lättare att kissa.

Ta hand om dig!

• jedi

Är ju inte gravid eller så men det låter som urinvägsinfektion och det är inte bra och gå med, kan ju sprida sig upp till njurarna.

• Sarilariz
    jedi skrev 2009-08-06 18:05:40 följande:
    Är ju inte gravid eller så men det låter som urinvägsinfektion och det är inte bra och gå med, kan ju sprida sig upp till njurarna.
    Ja, och är man gravid kan det sprida sig till livmodern, men hon skulle till läkaren imorgon. Så det är nog ingen fara.
Svar på tråden Kissnödig o tryck, men inget kiss?