• år78

vad kan man ha med när man tältar att äta?

tänkt tältat 2 dygn funderar vad man kan ha med i matväg som klarar sig? har kylväöska och 3 klampar men det klarar sig väl knappast 2 dygn
    mat måste man ju ha
    tack för svat

• Svar på tråden vad kan man ha med när man tältar att äta?
  • Girlinthecity

Ravioli på burk eller köttfärssås och spagetti i "korv". Pås-soppor. Fryst korv som fungerar som kylklamp tills den ska grillas.

Du kan ju frysa ner vatten i en plastflaska också. Kylklamp + vatten när det tinat.

• ennairam

Frys tex grillkorv och köttbullar innan du lägger det i kylväskan så håller det garanterat!

• Äventyr

Hej,
    Du kan ha med dig konservburkar, t.ex. vita bönor, köttsoppa. Kanske bacon till. Makaroner. Potatismospulver. När jag var liten var det bästa jag visste pulvermos, lök, bacon och ärtor. Vi kallade det "Brinnande kärlek".

• Maxit

Vissa campingplatser har kylskåp man kan låna

• Saaaraa

Campingplatser brukar erbjuda kylklamps-bytning :) Att du ger dina gamla tinade och får nya frysta, så att det håller sig kallt.

• SIN74

Bra mattips. Till frukost är det bra med tubost - de håller sig fräscha.
    Kalla pannkakor kan vara gått - går också att frysa.

• år78

jo finns ju mycket man kan ha med men funderar pankakorna håller ju bara så länge frysklamparna är kalla
    men ska frysa lite vatten tänkte jag

• Drakfisk

Det beror ju lite på VAR man tänkt tälta, om man ska bära sin packning långt osv.
    Ska man ut på vandring och man därmed blir tvungen att bära allt man ska ha med sig rekommenderas varken konservburkar (=tunga) eller kylklampar (=tunga).

Det finns ju frystorkade (tror jag att de är) maträtter som man tillsätter vatten till och kokar.
    Se t.ex. dessa:
    www.naturkompaniet.se/Product/ProductList.aspx&_path=5665;5713

Om hela länken inte fungerar, gå in på www.naturkompaniet.se --> Bo, sova, äta --> mat så kommer en lista med "påsmat" upp. (Brukar även finnas att köpa i vanliga mataffärer, man måste inte köpa det i en sport- eller friluftsaffär).

• Äventyr

Men är det bara en vandring på två dagar så kan ju konserver funka!

• Drakfisk
    Äventyr skrev 2009-08-06 22:29:08 följande:
    Men är det bara en vandring på två dagar så kan ju konserver funka!
    Absolut, allt handlar ju om hur tung ryggsäck man vill bära
  • Stårschan

Det beror väl helt och hållet på förutsättningarna. Finns det affär i närheten? Har ni bilen i närheten så att det inte spelar någon roll hur tung packningen blir, eller ska ni ge er ut på vandring så att ni ska bära allt med er? I så fall kan du gå in på www.utsidan.se och få lite tips om lämplig mat.

• Dompans mamma
    Drakfisk skrev 2009-08-06 21:22:41 följande:
    Det beror ju lite på VAR man tänkt tälta, om man ska bära sin packning långt osv. Ska man ut på vandring och man därmed blir tvungen att bära allt man ska ha med sig rekommenderas varken konservburkar (=tunga) eller kylklampar (=tunga). Det finns ju frystorkade (tror jag att de är) maträtter som man tillsätter vatten till och kokar.Se t.ex. dessa: www.naturkompaniet.se/Product/ProductList.asp...Om hela länken inte fungerar, gå in på www.naturkompaniet.se --> Bo, sova, äta --> mat så kommer en lista med "påsmat" upp. (Brukar även finnas att köpa i vanliga mataffärer, man måste inte köpa det i en sport- eller friluftsaffär).
    ja, precis. Tänkte precis ta å skriva det.
    Ingen höjdare att gå en bit med ryggsäcken, (för utom all annan TUNG packning) att gå och bära på onödiga tunga saker som konserv burkar m.m

Jag kan rekomendera att ha ett bra metspö med sig. Så behövs inga onödiga burkar tas med. Pulver mos är bra.

Och Ta med ett backupp ifall det inte nappar!!
  • pjoff

Du kan ju köra ex köttbullar frysta, första dygnet med pulver mos. Dag två kan du ha pasta och köttfärs sås på burk. När vi campa gillade ungarna gulash soppa vilket var en ny upptäckt för barnen.

Svar på tråden vad kan man ha med när man tältar att äta?