HJÄLP, Det luktar illa ifrån avloppen på toa.
Vad gör man?
Vad gör man?
Rensa, häll i sån där soda (hmmm kommer inte i håg namnet) eller om ni bor i lgh ring fastighets skötaren.
Kaustiksoda - frätande!
just de så hette det.
Ah just de ja Kaoustisk Soda (eller hur de stavs... ha ha ha ) Jag tänkte åka ner till maxi och köpa klorin först men detta kanske är bättre?
cookie83: innan du använder kaustiksoda kolla vad ni har för rör, är det plaströr från avloppet ska ni inte använda den eftersom den, som OZgirl är frätande.
Har hört att om det är gamla rör ska man helst inte använda Kaustiksoda.
cookie83: är det toans avlopp eller handfatet? är det handfatet kanske du ska rensa vattenlåset. på röret ner mot golvet brukar det finnas en grej man kan skruva loss och tömma det klegg som hamnar i vattenlåset. tips: ha en hink redo och håll in under så slipper du blött golv...
Starka kemikalier ska undvikas inte bara av omtanke med de egna rören utan också för att bakterierna och mikroorganismerna på reningsverket ska kunna göra sitt jobb - rena avloppsvattnet! För mycket konstigheter till reningsverket och den biologiska processen där kan slås ut helt och hållet!
Puh, jag visste väl att JsN ryckt in!
Lycka till med att få bort lukten, cookie!
Jag ska gå in och sniffa i avloppen nu. De luktar skumt...
Tack för alla svar, jag har plast rör de vet jag, vi renoverade badrummet precis och de va de dom bilade in så då vet jag att jag ej ska använda detta då.
Berätta varifrån lukten kommer så ska jag se om jag har några goda råd!
...jag TROR det kommer ifrån handfatet... luktar skit skumt, inte alls avlopp mer skit, blää
Låter jättetroligt! Då behöver ni förmodligen göra rent vattenlåset. U-biten på röret ned går att ta isär. Ställ en hink under för det kommer lite vatten när du öppnar. Plocka isär och gör rent. (Jag är själv alldeles för äckelmagad för att klara det så hemma sköter maken den biten) Det är lätt hänt att det blir stopp där.
Skruva isär hela underdelen på handfatet och gör rent, sitter förmodligen en lagom härlig hårtuss där! *det brukar det göra i vårt*
Huuuuu jag kräks av bara tanken så de får nog vänta tills i em när sambon kommer hem.
Fast det är ganska kul Man känner sig om inte annat himla teknisk
Hittade felet, avlopsbrunnen i duschen... BLÄ!
Avloppen i duschen har en tendens till att börja lukta om det får torka i dem. Man kan få hälla i lite vatten varje dag..
Fick ett tips av vår besiktningsman:
Om man har ett avlopp som används ska man ett par gånger per år hälla dit vatten och spola. Efter det ska man hälla dit lite matolja som gör att vattnet inte dunstar lika lätt och då torkar inte avloppet ut