• Heliodora

Varför växer inte mina Zuccini?

Jag har två zuccini plantor i mitt växthus. Bladen växer för fullt och det kommer massor med små zuccini. Men fruktera växer inte och blir större, utan dom är ca 5cm. Sen så där blommar har suttit blir dom gula och sen ruttnar. Vad är det för fel?

• Svar på tråden Varför växer inte mina Zuccini?
  • ebben

höde av en man från nåt annat land,minns ej vilket..Att han ej sådde några zuccinis alls i våras-för det var för kall vår.
    JAG har ingen aning,men han är en sån som borde veta-brukar alltid odla såna saker........

• ALJO

Det är helt onödigt att ha dom i växthus, mina på friland sprutar ur sig zucciniar. Fruktämnena skrumpnar ofta bort om inte plantan orkar med (eller inte temperaturen är bra) täck runt plantan med 5 cm tjockt lager av gräsklipp, och gödselvattna lite.

• Heliodora

Tack för tipsen! Jag har börjar pollinera mina nu, kruxet är bara när hanblommorna slår ut så är inga honblommor utslagna...

Nån som har nått tips på vad man kan gödsel vattna med? Kan det funka med hästgödsel i vattenkannan?

• vackrastarflow
    ebben skrev 2009-08-06 21:08:29 följande:
    höde av en man från nåt annat land,minns ej vilket..Att han ej sådde några zuccinis alls i våras-för det var för kall vår. JAG har ingen aning,men han är en sån som borde veta-brukar alltid odla såna saker........
    det var en varm vår i Sverige (det är därför vi blir invaderade av nyckelpigor nu, här i Hbg kunde man ju knappt vara ute idag), så det är nog inte det.

jag tror också på pollineringen! lycka till, zucchini är fantastiskt gott
  • ALJO

Färsk hästgödsel i vatten funkar bra, annars funkar urin, hönsgödsel, blåkorn, nässelvatten, biobact, ja det finns hur många köpta gödselmedel som helst. Du har väl dörrarna till växthuset öppna? Det borde komma in pollinerare då, och det blir ju små frukter. Jag tror att det kommer. Nu har ju värmen kommit oxå.

• Trynträ

Vet inte hur bra det funkar med såna i växthus. De funkar väldigt bra ute i ett vanligt land vet jag. Se till att de får mycket vatten och sol. Förra året var ett kanonår för squash men i år har jag inte satt några så jag kan inte svara på hur bra det funkar detta år.

• Heliodora

Ja jag har dörren till växthuset öppet på dagarna, även ventilationsluckorna i taket. Mkt sol och vatten får dom. Värme har dom oxså, tror det aldrig går under 20grader ens på natten. Normalt ligger tempen på 30grader. Vattnar på morgonen och på kvällen. Dock gödslar jag inte nått direkt, har inget hästgödsel hemma som jag vanligtvis använder.

• atelli

Du kan ju alltid pollinera själv. Bryt av hanblomman o dutta i honblomman så fixar det sej!

Nån som har tips på vad man ska göra med alla zucchinis???

Svar på tråden Varför växer inte mina Zuccini?