• Anonym (hjälp!)

hur tänker han..och hjälp?cerazette..

Någon som orkar läsa det här? kommer bli lite långt tror jag.
    Jag är rädd att jag kan vara gravid, med största sannolikhet borde jag inte vara det. Men jag mår så illa så jag har svårt att äta, lite molvärk i magen...även varit ganska dålig i magen i några dagar.
    Jag äter cerazette men har inte varit jätte duktig med att ta dom exakt samma tidpunkt varje dag precis, jag visste inte att det var så noga, så jag har tagit dom vid kanske 9 en kväll, vid 12 en kväll osv...men oftast runt ungefär samma tid.
    Blödde ingenting av dem de första månaderna. Senaste månaderna har jag blött jätte mycket men har varit blödningsfri någon vecka hit o dit..
    Vi har bara sex 1-2 ggr i månaden...det hade vi när våran yngsta blev till oxå men då hade jag inget skydd.
    Så med blödningar av mini piller, sällan sex...och minipiller så känns det som att marginalen för att vara gravid ändå är extrem liten eller?
    Vi har 3 barn tätt så vill inte ha fler nu på ett tag.
    Jag sa till sambon att jag borde för att utesluta graviditet eftersom jag mår så himla konstigt köpa ett gravtest, men det tyckte han var slöseri med pengar??? hur fan tänker han? Tänk OM jag skulle vara gravid o märka det för sent, då blir de extremt mycket dyrare med ett barn till, för jag tror inte jag skulle klara en abort. Han vill inte ha fler barn, kanske aldrig mer har han sagt...men ändå tycker han att ett gravtest är onödigt för det kommer visa negativt o då har vi kastat bort dom pengarna. Men sen sa han lite grinigt att köp ett imorrn då.

Jaha så vad tror ni...finns det risk för graviditet eller är det nåt helt annat? Mådde såhär fast bara med illamåendet för ett par veckor sedan, var då till läkaren, han sa att det nog var ett virus, de gick över nån vecka men har nu kommit tillbax och med en extrem trötthet o lite molvärk på köpet...

Snälla snälla, någon som har något att säga? Jag verkar ju helt hysterisk :P

• Svar på tråden hur tänker han..och hjälp?cerazette..
  • Markisa

Alltså, kan du ändå inte gå och köpa ett gravtest? What's the big problem? Vad spelar det för roll vad han tycker? Du blir ju lugn av att veta.
    Och sen undrar jag också, varför käka piller överhuvudtaget när man har sex så sällan? Det är dyrt också.

• Anonym

Men gör du alltid som din kille säger? Om du tycker det är nödvändigt med ett test, köp ett test.
    Om du äter minipiller och inte tar dem vid samma tid så är risken stor att du blivit gravid. Konstigt att du inte fick någon information om detta när du fick dem? Det står ju också i bipacksedeln att skyddet blir dåligt även om du bara väntat 12h med att ta dem.

Ett gravtest kostar bara 75 kr, det kanske det kan vara värt?

• Anonym

Gå till en mott å gör det gratis?

• Gestilja

Om du känner dig osäker så köp ett test

Men, om du tagit tabletterna inom 12 timmar runt den tiden du vanligtvis brukar ta dom så ska säkerheten med dom inte påverkas. (gick och läste på bipacksedeln jag hade kvar sen innan jag blev gravid igen)

• mamaciiita

cerazette är ju lika säkert som vanliga p-piller och man behöver inte ta dem på exakt samma tid (även om det är bäst om man gör det) utan 12 timmar kan man glömma att ta dem utan att förlora skyddet.. När jag använde cerazette så hade jag nästan ingen mens alls.. Tror inte det är särskilt troligt att du är gravid men jag tycker inte att ett graviditetstest är slöseri med pengar! Jag brukade testa mig då o då för att slippa gå runt och vara orolig..

• Markisa
    Anonym skrev 2009-08-06 21:13:34 följande:
    Men gör du alltid som din kille säger? Om du tycker det är nödvändigt med ett test, köp ett test. Om du äter minipiller och inte tar dem vid samma tid så är risken stor att du blivit gravid. Konstigt att du inte fick någon information om detta när du fick dem? Det står ju också i bipacksedeln att skyddet blir dåligt även om du bara väntat 12h med att ta dem.
    Jag äter också samma mini-piller och jag minns att min barnmorska sa att man INTE behövde ta dem vid samma tidpunkt. Sen brydde jag mig inte om att läsa bipacksedeln. Ska göra det nu. Tar dem när jag kommer ihåg det men har inte blivit gravid :-0
  • Gestilja

Om du glömt att ta Cerazette:

Om du glömmer att ta en eller flera tabletter

Om du är mindre än 12 timmar försenad med din tablett, så påverkas inte skyddet mot graviditet med Cerazette. Ta den missade tabletten så snart du kommer ihåg det och ta sedan nästa tablett vid ordinarie tidpunkt.

Om du är mer än 12 timmar försenad med din tablett, kan skyddet mot graviditet med Cerazette ha minskat. Ju fler tabletter du har glömt i följd desto mer minskar skyddet. Ta den missade tabletten så snart du kommer ihåg det och ta sedan de följande tabletterna vid ordinarie tidpunkt. Använd dessutom extra skydd (t.ex. kondom) under de följande 7 dagarna. Om du har missat en eller flera tabletter under den allra första behandlingsveckan och du hade samlag veckan innan du glömde tabletterna, finns det risk för att du har blivit gravid.

Fråga din läkare/barnmorska om råd.

Om du har magbesvär (kräkningar, kraftig diarré)

Om du har kräkts eller har använt medicinskt kol inom 3-4 timmar efter det att du har tagit din Cerazette-tablett eller har kraftig diarré, kan det hända att den aktiva substansen inte har tagits upp av kroppen. Följ samma råd som för glömd tablett.

Från bipacksedeln hämtat från fass.se. Inom 12 timmar så är skyddet fullständigt, man behöver inte ta dessa mini-piller på exakt samma tidpunkt.

• Anonym (hjälp!)

neeh här hemma är det mer jag som bestämmer än min sambo hmm..men jag är väl den "slösiga" i förhållandet så det är därför min sambo stör sig på om jag köper ett gravtest..men jag tänker såklart köpa ett ändå.

Nej jag fick inte någon info om hur man skulle ta dem av bm föruom att man tar ett piller varje dag. Har ätit vanliga p-piller tidigare i livet, för flera år sedan o jag trodde dom funka på samma sätt ungefär.
    Jag har haft lätt att bli gravid innan...varit gravid 4 ggr , första gången fick vi mf..då åt jag p-piller men vi bestämde tillsammans att jag skulle hoppa över ett par piller o blev jag gravid då så blev jag, o det blev jag.

Har bara hört så många som blivit gravid med cerazette, jag ska ändå ta o byta till vanliga p-piller eftersom jag blöder så mkt.

Ja..jag undrar oxå varför jag äter piller när vi har sex så sällan, de är väl mest för att ingen av oss gillar kondom.

• Mamsis

Det är ju gratis att läman in test på mottagningen. Då får ni båda som ni vill

• Anonym (hjälp!)

jag har dock INTE missat nåt piller med 12 timmar, så det känns tryggt! Jag läste någonstans att det var 3 timmars marginal...men då är det alltså 12 timmar.
    Däremot så kräktes jag för några veckor sedan, men vet inte om vi haft sex efter det.

Men nu känner jag mig lite lugnare, borde ju inte vara gravid men ska ta ett test, visar det neg som de förhoppningsvis kommer göra så ska jag ringa läkaren för såhär kan jag ju inte må.

Svar på tråden hur tänker han..och hjälp?cerazette..