Kan man äta sojaprodukter vid graviditet?
Kan man äta sojaprodukter vid graviditet? Tycker så mycket om chokladdrycken i soya sortimentet kan jag fortsätta dricka den ibland eller bör man undvika soya vid graviditet?
Kan man äta sojaprodukter vid graviditet? Tycker så mycket om chokladdrycken i soya sortimentet kan jag fortsätta dricka den ibland eller bör man undvika soya vid graviditet?
Varför skulle man undvika det?
Jag tror du lugnt kan fortsätta .......
Visst kan man äta sådant! Kolla in på www.slv.se så hittar du Livsmedelsverkets kostråd för gravida. Där står vad du behöver tänka på att undvika.
Tack så mycket då blir det lite till frukost nu då!
Hmm... jag är inte så insatt, men jag vet att om man kikar lite utanför sveriges gränser och livsmedelsverkets rekommendationer så finns det en hel rörelse MOT sojaprodukter. Tex anser man att fytoestrogener i soja kan vara farligt för pojkfoster.
kolla på
www.westonaprice.org/soy/index.html
Hmmm har läst nu imorse när jag drack soyan så efter ett tag så har jag fått en sådan huvudvärk......mår inte alls bra...Efter att ha läst artiklar på doktor c´s länk så kommer jag att undvika soyaprodukter resten av min graviditet.....
Tack för allas svar!
Hm..... jag undrar vad källan till information är på den här länken - de hänvisar inte till någon medicinsk studie. Tänker inte tro på sånt utan att få se vad källan är. Oseriöst.
håller med cinnalinna
hittar ju inte en enda vetenskaplig källa i de där texterna - så sidan verkar väldigt oseriös...
Soja är inga problem
bara du äter/dricker måttliga mängder...
allt så ju vara i måttliga mängder - man ska ju inte slänga i sej 10liter vatten om dan heller
Om ni går längre ner på sidan finns det länkar, tex "soy studies" och enskilda artiklar. alla hänvisar till vetenskapliga artiklar. introduktionen, som i sej saknar referenser är väl en sammanställning av artiklarna under. som forskare kan jag bara konstatera att dom har ovanligt mycket hänvisningar till vetenskaplig litteratur. och det är inte en länk jag har fiskat upp varsomhelst heller.
sen har jag inte läst tillräckligt för att bestämma mej hur jag ställer mej till detta med soja.
Men, det ÄR definitivt ett kontroversiellt område, så mycket vet jag.
man kan ju prova att googla lite... tex med sökorden "soy" och "pregnancy"
läste lite i dom med - de var inte publicerade i ngn vetenskaplig tidskrift så de räknas i de flesta fall inte som vetenskapliga...
har sökt i databaserna som vi har tillgång till som studenter och hittar flera vetenskapliga studier som motsäger varandra varav en stor del som inte kommer fram till ett signifikant resultat...
och de mängderna fytoöstrogener som de tittat på i studierna kommer de flesta inte upp i - utan objekten har ätit en sojabaserad kost...
Sen har de gjort djurförsök med möss som äter enbart soja - där har de hittat fel men inte på de som fått blandad kost med cerealiebas
jag sluter mej till att en normal - dvs ganska låg- konsumtion av soja är helt OK
Lata kocken Johanna
"jag sluter mej till att en normal - dvs ganska låg- konsumtion av soja är helt OK"
Men vad tror du om att äta soja som huvudsaklig proteinkälla? Gravid eller inte?
*nyfiken*
Nej, artiklarna på sidan är inte vetenskapliga artiklar, helt sant. Men dom refererar till sådana var min poäng.
Som du säger är ju en normal konsumtion av soja oftast låg. De flesta äter ju inte så mycket soja - det är väl om man är vegetarian och äter typ sojakorvar varje dag eller tofu väldigt ofta som man kan hamna i någon slags potentiell riskzon