• cruz

Bäckenmätning?

Hej, jag undrar om någon här har mätt bäckenet någon gång och på vilka indikationer? Bör man tex. göra en sådan mätning om man är späd och har smala höfter eller är det något man gör ifall barnet är större än normalt? Jag får ofta kommentarer och frågor ifall jag verkligen kan föda vaginalt eftersom jag är så "liten". Senast fick jag den kommentaren igår av en barnläkare på jobbet. Har inte funderat så mycket på detta tidigare då jag redan fött tvillingar vaginalt. Dessa var dock prematurer och läkaren menade på att jag nog kunde räkna mig själv som "förstföderska" när det gäller normalförlossning. Hm, borde jag kolla upp detta med bäckenmätning? Min bm har inte nämnt det öht.

• Svar på tråden Bäckenmätning?
  • LillaEllan

jag mätte vid min första grav. eftersom jag var livrädd att vara förtrång då min mamma var mycke förtrång,

jag talade bara om hur det låg till så bokade dem en tid.
    men att man har smala höfter betyder inte att man inte kan föda vaginalt, läakren sa till mig att det är "bäst" attt vara lång och smal

• Zinzie

Jag frågade min läkare på spec-mvc eftersom jag har väldigt späd benstome (65 i bh-storlek t.ex.). Hon sa att det inte brukar spela någon som helst roll för innermåtten och att en brev benstome lika gärna kan vara för trång, att det är extremt ovanligt att vara för trång och att det framförallt är för extremt korta personer det finns en risk. Bäckenmätningarna ska också ge väldigt litet värde och ofta vara fel.

Fast jag är nog lite större än du, för jag får aldrig sådana kommentarer.

• MjukaMajsan

Jag ville göra en bäckenmätning, eller vill fortf, men BM tyckter inte det då jag är 168 cm.. men både min mormor och min mamma var trånga..Jag är född med kejsarsnitt tack vare att min mor var trång.. Hon är dock 156 cm.. Ngn av er som vet hur man går vidare med detta då det oroar mig.. även fast jag inte är "kort"..

• cruz

Tack för era svar. Jag själv är 163 cm. Min mamma hade lätta förlossningar med alla tre barnen (hon är dock något större än mig och 168 cm lång minst). Men jag tänker ta upp mian funderingar med bm så får vi se vad hon säger.

MjukaMajsan: Jag har en kompis som tjatade till sig en bäckenmätning, så det kanske lönar sig att vara ihärdig.

• Dr Mupp

Eftersom vi har bäckenförträngsling i släkten ( alla kvinnor i förra generationen är snittade pga trångt bäcken) så fick jag mitt bäcken mätt inför första förlossningen. Bäckenet är beräknat till att vara normalt till större än normalt invändigt. Jag är 160 lång, hade heller inga problem att föda fram mina 4 kg klumpar till söner.

För smalt bäcken är ovanligt och drabbar främst korta kvinnor på 155 cm eller kortare.

• Lee76

Jag fick mätt mitt bäcken för min son låg i säte, och ja ville försöka föda honom så. De sa till mig att hur jag såg ut på utsidan, längd vikt mm, inte spelade någon roll. Även om man är väldigt smal så kan man ha väl tilltaget bäckenmått.
    Det brukar inte var några problem, men jag tycker att om du är orolig så prata med bm, tills du får ett svar som du är nöjd med.

Svar på tråden Bäckenmätning?