• hundpuss

Behöver man inte aktivera en sällskapshund?

Efter tidigare diskussioner på FL har jag blivit nyfiken på termen "sällskapshund".

Vad är en sällskapshund?
    Är det en soffkudde?

Eller är det en hund ur grupp 9 som man tränar med?

Såhär står det på Wikipedia när man söker på just ordet sällskapshund:

"Sällskapshunden är, till skillnad från brukshundarna (ledarhundar, jakthundar, narkotikahundar osv), en hund man endast har som sällskapsdjur."

En hund man _endast_ har till sällskap? Varför isåfall?
    Och är där inte då raser som bör flyttas från denna grupp 9 till en annan grupp?

Där står även:
    " Även om hundar av alla raser kan fungera som sällskapshundar finns det ändå många raser speciellt framavlade för sällskap. De flesta av dessa återfinns i FCIs rasgrupp 9."

Ok, de är framavlade främst för sällskap, men personligen tycker jag att det _i dagsläget_ är missvisande då många väljer en hund ur grupp 9 för att slippa aktivera den utöver en promenad runt kvarteret.

Har jag fel?
    Är det bara jag som funderat på detta?

Hade inte namn som "småhundar", "dvärghundar" eller "familjehundar" varit bättre?

För visst kan man (bör man?) vara aktiv även med en sällskapshund?

Här hemma tränar vi vardagslydnad och börjar på bruks igen i slutet på augusti. Då blir det lydnad igen, sen ev en "prova-på" i agility, mest för skojs skull.

Utöver detta blir det i framtiden en omgång i viltspår, lite sök, lite spår, samt ambitioner att under hösten även testa WP.
    Helt enkelt en väldigt aktiv vardag med min älskade hund.

Allt detta, med damernas "favorit-soffhund", cavalieren.

Aktiverar du din sällskapshund? Hur /med vad isåfall?

• Svar på tråden Behöver man inte aktivera en sällskapshund?
  • Mandragora

Självklart skall alla hundar aktiveras och få stimulans. Galet om folk tror annat.

• Aiva

Håller med om att alla hundar behöver aktivering och stimulans oavsett ras dock är det individuellt hur mkt dom behöver. Tex vi har 2 rottweilers den ena är fullständigt nöjd med att sova bort hela dagen medans den andra klättrar på väggarna om han inte aktiveras varje dag.

• Nefta

Nu har min lilla sällskapshund iof flyttat. Men när jag hade honom så aktiverades han såklart. Jag tror ingen hund mår bra endast av små promenader och kel. Alla hundar måste få jobba med huvudet för att må bra, dom behöver det bara olika mycket.
    Jag tränade både lydnad och spår med min. Samt sysslade mycket med nosövningar och lite aktiveringsleksaker för dom älskade han.
    Dock tror jag inte att dom han bor med nu tränar så värst mycket med honom tyvärr. Men han hänger med dom överallt och får ordentliga promenader så jag tror inte det går någon nöd på honom ändå.
    Men som sagt, jag tror egentligen inte att någon hund mår bra av att inte få träna någonting.

• hundpuss

Flertalet trådar har kommit upp på FL,
    där hundköpare undrar vilken hundras som passar dom,

oftast blir de tipsade om grupp 9 "för det är sällskapshundar".

Och som aktivering räknas promenader. Aktivering _utöver_ promenader då?

Underskattar man inte sällskapshundar?
    Eller är det bara min uppfattning?

• köttbullelydnad

En sällskapshund för mig ingen ras, utan är en hund som nått den högre åldern och därmed pensionerats från träning och nöjer sig med promenader och att vara med sin familj.
    Att raser som golden, labbe, etc rekommenderas vitt och brett som urtypiska "sällskapsraser" av okunniga gör mig mörkrädd. Är det undra på att de toppar bettligan?

• kimsi
    köttbullelydnad skrev 2009-08-08 10:00:23 följande:
    Att raser som golden, labbe, etc rekommenderas vitt och brett som urtypiska "sällskapsraser" av okunniga gör mig mörkrädd. Är det undra på att de toppar bettligan?
    Exakt!
  • frulan

Det trista är ju att vem som helst kan skriva saker på Wikipedia och sen blir det som någon slags sanning...

Tycker oxå att det är trist med benämningen "sällskapshund". 
    Självklart ska även hundar i grupp 9 aktiveras
    Mamma till världens bäste Frasse!
  • Viewsonic

Jo, man måste aktivera en sällskapshund. Det är fortfarande en hund.

Svar på tråden Behöver man inte aktivera en sällskapshund?