Behöver man inte aktivera en sällskapshund?
Efter tidigare diskussioner på FL har jag blivit nyfiken på termen "sällskapshund".
Vad är en sällskapshund?
Är det en soffkudde?
Eller är det en hund ur grupp 9 som man tränar med?
Såhär står det på Wikipedia när man söker på just ordet sällskapshund:
"Sällskapshunden är, till skillnad från brukshundarna (ledarhundar, jakthundar, narkotikahundar osv), en hund man endast har som sällskapsdjur."
En hund man _endast_ har till sällskap? Varför isåfall?
Och är där inte då raser som bör flyttas från denna grupp 9 till en annan grupp?
Där står även:
" Även om hundar av alla raser kan fungera som sällskapshundar finns det ändå många raser speciellt framavlade för sällskap. De flesta av dessa återfinns i FCIs rasgrupp 9."
Ok, de är framavlade främst för sällskap, men personligen tycker jag att det _i dagsläget_ är missvisande då många väljer en hund ur grupp 9 för att slippa aktivera den utöver en promenad runt kvarteret.
Har jag fel?
Är det bara jag som funderat på detta?
Hade inte namn som "småhundar", "dvärghundar" eller "familjehundar" varit bättre?
För visst kan man (bör man?) vara aktiv även med en sällskapshund?
Här hemma tränar vi vardagslydnad och börjar på bruks igen i slutet på augusti. Då blir det lydnad igen, sen ev en "prova-på" i agility, mest för skojs skull.
Utöver detta blir det i framtiden en omgång i viltspår, lite sök, lite spår, samt ambitioner att under hösten även testa WP.
Helt enkelt en väldigt aktiv vardag med min älskade hund.
Allt detta, med damernas "favorit-soffhund", cavalieren.
Aktiverar du din sällskapshund? Hur /med vad isåfall?