• Lillskruttan

Den onde har sk. "harmynt"

Tänkte på en sak igår kväll då jag tittade på Röd drake (mycket bra film visserligen). Att ofta "den onde" i filmer har sk. harmynt. Detta gör mig ledsen då jag tycker att man skapar en bild (myt, fördomar) om att man är på ett speciellt sätt när man ser ut på ett speciellt sätt. Å varför ska de alltid vara onda? Kanske är detta extra känsligt för mig då min dotter är född med läppspalt. Fler som reagerat över detta?

• Svar på tråden Den onde har sk. "harmynt"
  • anders sara

... fast jag tycker det kommer fram tydligt i filmen att han var ond för att han blivit hånad och misshandlad som barn - inte för att han var harmynt..... Det är nog som du säger - det blir extra känsligt då det berör en själv.... Jag reagerar fort jätte mkt på allt neg som kan tänkas vara det minsta negativt om barn som ej fått amma så länge - då jag ej kunde amma mer än 2 mån... Annars hade jag säkert ej brytt mig! :)

Söt hon är din lillskrutta föresten :)

• Nova76

Jag förstår din reaktion. Tycker också att det är diskriminerande o taskigt, speciellt mot barn. De små stackarna har haft det jobbigt nog med operationer etc.

kramar...

• mammatilltindra

En tanke bara... har inte hjälten i, å shit vad heter filmen? Ladder 49 kanske, läppspalt. Han är väl en fransk skådespelare. Har väl i allafall franskt namn eller har jag fel. Jag tror att det är lätt att bli extra känslig.

• Widde

Ja, håller med dig...å självklart reagerar du när det vackraste och finaste du har har läppspalt, fast å andra sidan vet du ju att det inte är så, och det vet vi andra med här, tur att vi är så kloka !! Kram till dig !

• Weronica

Roland i Torsk på tallin är inte ond och han är harmynt..

• h04

Nej jag tycker du överreagerar....

Tittar mycket på film och har aldrig ens tänkt tanken.

• Emigranterna

Min son foddes med sk harmynt och jag tankte aldrig sa mycket pa det innan jag fick honom. Vi har det inte i slackten och det upptacktes inte forrens vid forlossningen. Idag nar jag traffar manniskor sa ser jag hur vaniligt det ar. Min son ar sa sot och hans arr ar sa charmigt man tanker inte ens pa det. Han var 4 veckor gammal nar han hade sin operation och han kommer kanske att ha en, max tva till, men den sista beror pa om han vill (nasjobb). Han foddes som ni kanske redan forstar med bara lappen kluven ingenting i gommen sa det blir mycket lattare for honom. Jag kunde till och med amma anda tills han var 11 mander.

• Fragglerock

Joaquin Phoenix är ju värsta baben å det ligger nog mycket i hans karisma och egenhet som inte hade funnits där om han inte haft sitt vackra ärr! Sexig som få! :)

• Leonie

Hej, lite OT, men jag har alltid sagt att ngn ÄR harmynt, men det verkar som om det heter att man HAR harmynt?

• BillaBong

Håller helt och fullt med Fragglerock!
    Tycker det är ascharmigt!

• Fru J

Det är ofta också som onda människor (i filmer altså) är mörka och goda människor är ljusa.
    Vad ger det för signaler till våra barn?

• Ejnie

Leoni,

man ÄR harmynt - det syftar på att man har en mun som en hare.

• pilar

Hej!
    Håller helt med Talare.
    Det är lika med "Torsk på Tallin" där Robert Gustavsson skall spela en kille som har spalt.
    Jag tog väldigt illa vid mig pgr av min lilla kille .

Svar på tråden Den onde har sk. "harmynt"