• ettplustack

Personligt brev till CSN - Erfarenheter?

Det har helt kört ihop sig för mig, nu när jag ska söka studiebidrag inför nästa termen. HT 08 gick jag en kurs men blev sjukskriven mitt under kursen för depression, jag har därför inga poäng från den kursen och det kan jag inte göra något åt. VT 09 läste jag en annan kurs men har fått omtentor på allting! Vissa omtentor ges inte förren i oktober. Jag behöver verkligen csn pengarna då jag har hus och vi har det väldigt dåligt ekonomiskt. Får jag inte csn måste vi flytta om jag inte får jobb! Jag har även läst sommarkurser nu i sommar och resultetet för de kurserna får man inte förren i september, så jag ringde till csn och de bad mig att skicka ett personligt brev, har ni gjort det? Hur har csn beslutat?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-07 19:18
    Ingen mer?

• Svar på tråden Personligt brev till CSN - Erfarenheter?
  • Luloo

har ingen erfarenhet men min syster skall göra..

, men skriv ärligt och detaljerat, tänk på en person som aldrig sett eller pratat med dig skall bedömma dig, så visa den du verkligen är och detaljerat vad detta med din depression har gjort, inte bara studiemässigt utan även i det vanliga livet och väldigt viktigt är att du motiverar varför och hur du skall klara dina studier den här gången och inte åka tillbaka,

★mn lilla stjärna★16/6-08★
  • ettplustack
    Luloo skrev 2009-08-07 11:48:40 följande:
    har ingen erfarenhet men min syster skall göra.., men skriv ärligt och detaljerat, tänk på en person som aldrig sett eller pratat med dig skall bedömma dig, så visa den du verkligen är och detaljerat vad detta med din depression har gjort, inte bara studiemässigt utan även i det vanliga livet och väldigt viktigt är att du motiverar varför och hur du skall klara dina studier den här gången och inte åka tillbaka,
    Ja vi får se vad de tycker men jag bryter snart ihop, känns hopplöst allting och inga jobb finns det heller att få...
  • Anova

De gör ofta bedömningen utifrån din situatuion idag och vad de tror att du klarar av idag. Är du frisk idag så finns möjligheterna, men försök få något slags intyg från läkre/terapeut.

Själv har jag fått uppskov två gånger, men då var det inte jag som var sjuk.

• ettplustack
    Anova skrev 2009-08-07 13:18:15 följande:
    De gör ofta bedömningen utifrån din situatuion idag och vad de tror att du klarar av idag. Är du frisk idag så finns möjligheterna, men försök få något slags intyg från läkre/terapeut. Själv har jag fått uppskov två gånger, men då var det inte jag som var sjuk.
    De har alla mina intyg från när jag var sjukskriven
  • Plutoniqa

Jag hade inga intyg eller annat då jag skrev ett brev till CSN. Jag hade separerat och flyttat ifrån min fd. sambo och det var en stor anledning till att jag inte orkade med studierna. Det räckte för mig och jag fick CSN kommande år. SÅ det finns goda möjligheter!

• ettplustack
    Plutoniqa skrev 2009-08-12 10:30:57 följande:
    Jag hade inga intyg eller annat då jag skrev ett brev till CSN. Jag hade separerat och flyttat ifrån min fd. sambo och det var en stor anledning till att jag inte orkade med studierna. Det räckte för mig och jag fick CSN kommande år. SÅ det finns goda möjligheter!
    Okej, jag skickade brevet i måndags så jag tänkte ringa i slutet på veckan och se hur det går... Jag hoppas verkligen att det går bra, det måste gå bra annars vet jag inte vad jag ska ta mig till ...
  • betti

Jag har skrivit flera personliga brev till CSN, ett med avslag och ett där jag fick igenom min begäran.

Tänk på att
    - sakligt förklara situationen/hälsotillståndet som gjort att du ej uppnått resultaten i tid, eller kunnat slutföra en termin

- ange varför det skulle gå bättre nu, t.ex att du har goda chanser att klara din utbildning, att utbildningen är nödvändig för din framtid osv.

- referenser till läkare/terapeuter är aldrig fel även om CSN aldrig ringer upp dem.

Kom också ihåg att det bara handlar om formulär och regler! Ingen på CSN bryr sig egentligen om några "snyfthistorier", det gäller bara att de får sakliga skäl som kan dokumenteras och arkiveras för att passa in i regelverket.

Lycka till och ge inte upp!

• ettplustack
    betti skrev 2009-08-16 01:10:03 följande:
    Jag har skrivit flera personliga brev till CSN, ett med avslag och ett där jag fick igenom min begäran.Tänk på att- sakligt förklara situationen/hälsotillståndet som gjort att du ej uppnått resultaten i tid, eller kunnat slutföra en termin- ange varför det skulle gå bättre nu, t.ex att du har goda chanser att klara din utbildning, att utbildningen är nödvändig för din framtid osv.- referenser till läkare/terapeuter är aldrig fel även om CSN aldrig ringer upp dem.Kom också ihåg att det bara handlar om formulär och regler! Ingen på CSN bryr sig egentligen om några "snyfthistorier", det gäller bara att de får sakliga skäl som kan dokumenteras och arkiveras för att passa in i regelverket.Lycka till och ge inte upp!
    Tack för ditt svar :) Jag tänkte ringa i morgon och se hur det går, jag hoppas verkligen att jag får pengar...
  • Luloo

jag sa ju att min syster skrev sånt, och klarade och hon var ärlig och rak...

★mn lilla stjärna★16/6-08★
  • ettplustack
    Luloo skrev 2009-08-16 14:48:54 följande:
    jag sa ju att min syster skrev sånt, och klarade och hon var ärlig och rak...
    Ja jag har också varit ärlig så klart, det är väl inget men ljuger om. Men vi får se... Jag väntar med spänning, men de sa att det kunde ta flera veckor innan man fick beslut :(
Svar på tråden Personligt brev till CSN - Erfarenheter?