• Anonym

svart stor prick på insidan av blygdläppen?

Är gravid, har fast förhållande (har varit vi i 8 år nu) och upptäckte helt plötsligt en knöl på insidan av blygdläppen. Med stor möda lyckades jag se vad det var och det ser ut som en stor leverfläck, fast den är helt svart.
    Vad fasen kan det vara?

En familjemedlem har malignt melanom, (hudcancer) och nu blir jag rejält orolig om det kan vara en leverfläck? För känssjukdom vet jag att jag inte har. Vad kan det annars vara??

• Svar på tråden svart stor prick på insidan av blygdläppen?
  • Zamorak

bråck eller svullet blodkärl gissar jag på. vanligt att de blir så ?

• Anonym

På yttre blygdläppen? Isåfall är det förmodligen en leverfläck. Ser den konstig ut? Ojämn i kanterna, utåtbuktande och missfärgad?

• Anonym

Den är svart/röd (blodröd) utåtbuktande och ganska jämn i kanterna.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-08-07 12:07:14 följande:
    Den är svart/röd (blodröd) utåtbuktande och ganska jämn i kanterna.
    Har du liknande leverfläckar någon annanstans på kroppen?

Om du är orolig tycker jag att du ska knata ner till vårdcentralen. De brukar ta en snabb koll på leverfläckar och avgöra om man behöver oroa sig eller inte.
  • Anonym

Låter som leverfläck eller också en fästing som har satt sig där.

Men ta kontakt med Vårdcentralen eller din gyn-läkare för att se vad det är.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-08-07 12:10:36 följande:
    Har du liknande leverfläckar någon annanstans på kroppen? Om du är orolig tycker jag att du ska knata ner till vårdcentralen. De brukar ta en snabb koll på leverfläckar och avgöra om man behöver oroa sig eller inte.
    Har en fläck som de håller koll på eftersom den ligger på gränsen. Ska snart föda, vet inte om jag orkar med vc en gång till. Var där i början på året och då tyckte "husläkaren" att min prick inte var något alls att fundera över (den på magen) men när jag vände mig till min familjemedlems hudläkare för att för säkerhets skull kolla fläcken så blev jag väldigt noga synad och ska komma tillbaka på koll. Känns som jag hellre kollar fläcken då i samband med den undersökningen. Den dr är den bästa i länet på malignt melanom.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-08-07 12:13:02 följande:
    Låter som leverfläck eller också en fästing som har satt sig där. Men ta kontakt med Vårdcentralen eller din gyn-läkare för att se vad det är.
    En fästing hade försvunnit och dessutom ser man ju om det är en fästing iallafall om den är så här stor som denna fläcken.
    Knölen kom för rätt länge sedan, men den var hudfärgad/lite röd bara till en början. Trodde bara det var en irriterad hårsäck eller finne..
  • Anonym (hmm)

men är det inte en irriterad hårsäck då, dom kan bli gigantiska ju, och väldigt svarta!

• Anonym

Anonym (hmm) skrev 2009-08-07 12:21:29 följande:

men är det inte en irriterad hårsäck då, dom kan bli gigantiska ju, och väldigt svarta!
    vet inte? kanske får fråga på förlossningen? vill inte lägga upp mig för min BM på mvc, hon är värdelös och jag har noll förtroende för henne.
  • Anonym (hmm)
    Anonym skrev 2009-08-07 12:22:27 följande:
    Anonym (hmm) skrev 2009-08-07 12:21:29 följande:
    vet inte? kanske får fråga på förlossningen? vill inte lägga upp mig för min BM på mvc, hon är värdelös och jag har noll förtroende för henne.
    förstår, har fått några själv så, några har blivit så inflammerade så dom är stora som en 1 krona, inte trevligt.
    Annars kan du söka på vårdcentralen också, tror inte det är ett ärende som måste göras av BM, eller om du söker dig till en närliggande kommun.
    Eller väntar ut den några veckor!
    Om man säger att det är en bula med enstor svart fläck högst upp, kan vara lite grått runt den svarta också.
    Annars är det inte omöjligt som andra skriver att det är ett åderbråck, dom blir utbuktande och svart lila också.

Hoppas det löser sig och du får bukt på det, tror inte det är någon farligt!
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-08-07 12:16:01 följande:
    En fästing hade försvunnit och dessutom ser man ju om det är en fästing iallafall om den är så här stor som denna fläcken. Knölen kom för rätt länge sedan, men den var hudfärgad/lite röd bara till en början. Trodde bara det var en irriterad hårsäck eller finne..
    Aha, jag uppfattade i själva trådstarten att du hade nyligen upptäckt den svarta pricken/fläcken.

Du får berätta om pricken/fläcken när du är inne på förlossningen så får dom kolla upp den samtidigt som allt annat. Lycka till med allt
  • Anonym

Jag fick blodblåsor eller nå liknande på insidan av blygdläpparna när jag va gravid..nån sprack så det kom massa blod men inget farligt..

• Mokan
    Anonym skrev 2009-08-07 12:16:01 följande:
    Knölen kom för rätt länge sedan, men den var hudfärgad/lite röd bara till en början. Trodde bara det var en irriterad hårsäck eller finne..
    Jag har en "utbuktande" leverfläck på mitt knä. Jag minns när det dök upp, det var för några år sen.
    Jag trodde först det var en finne och försökte klämma den. Den var hudfärgad och såg inte alls ut som en leverfläck.
    Men den blir bara mörkare och mörkare med åren.
  • Anonym

har inte läst alla svar men jag fick ngn liknande. Dock ej så stor svart fläck.Men då var det ett inåtväxtshårstrå

Svar på tråden svart stor prick på insidan av blygdläppen?