• Estrella

Ska köpa bil - ge mig tips på bränslesnål kombi

Vi är en familj bestående av mamma, pappa + tvååring som ska köpa bil. Kriterier är att bilen är säker, bränslesnål och rymlig. Helst en kombi. Bilen kommer nog användas till pendlande vissa dagar, sträckan är på 120 km (tur och retur). Därför är det jätteviktigt att den inte slukar bensin. Samtidigt vill vi inte sitta som packade sillar utan kunna använda den till familjeutflykter, storhandla, mm.

Någon med tips på modell, märke etc? Alla tips välkomnas!

• Svar på tråden Ska köpa bil - ge mig tips på bränslesnål kombi
  • Pumbaa75

Skoda Octavia kombi 1,6 liters motor eller en Renault Laguna 1,8 eller om det finns 1,6. Dessa drar ca 0,7/mil annars får du köpa en diesel. Volvo v50 diesel gör ju reklam att den drar nåt på 0,56 (eller liknande). Lycka till

• Estrella

Tack för tipsen!
    Nån som vet något om peugeuot 308?

• kate79

Vi har en Renault Scenic, som jag använder och pendlar 8 mil om dagen med. Den är rymlig och man sitter högt, den är bensinsnål och jag tycker det är ganska bra med lastutrymme.

Enda minus är att den är en 1,6, jag skulle vilja ha mer motor men då skulle den å andra sidan inte vara lika bränslesnål.

• malin10

mb nyare dissel 0,45 lång körnig 0,5-06 blandad

• snusmumrik531

Skratt, vi väntar på att få hämta ut vår peugeot 308 kombi.... Vi beställde en för några dagar sedan. Dem skall dra 0.6 blandad körning

• Danne74

Om den inte ska sluka bensin så finns det egentligen bara två praktiska alternativ kvar, nämligen diesel eller etanol.

Etanolen är dyr att köra på och dieseln är billig, riktigt billig om du kan köpa den momsfri.

Bor man i Göteborg så finns det även möjligheter att köpa gas, naturgas eller biogas.

Svar på tråden Ska köpa bil - ge mig tips på bränslesnål kombi