• Anonym (Remitterad)

Hjärnhälsan Lund?

Undrar om ngt här träffar psykolog på hjärnhälsan i lund? Jag har fått remiss dit - e lite nyfiken å vad ni tycker.

• Svar på tråden Hjärnhälsan Lund?
  • Anonym

uch uch uch.. det är min mening. jag gillad inte alls.
    jag fick prata med en läkare först, sen utgick han från att jag skulle ha en sjuksyster eller nt att att prata med, efter 2samtal, sa hon att det va inga FEl på mig

• Anonym (Remitterad)

Tradigt - med dålig erfarenhet.
    Fast jag är direkt rmitterad till deras kbt psykolog - hoppas det e bättre!

• Anonym (Remitterad)

Ingen annan?

• Anonym (Remitterad)

puffar lite igen.... puff puff....

• Anonym (behöver psykolog)

Hej ts, jag kan tyvärr inte svara på din fråga, men jag bor i Lund och har gått till läkare på vårdcentral som ska försöka remittera mig vidare till psykolog någon annanstans. Jag försökte få en tid på Hjärnhälsan tidigare i somras, men då hade de helt fullt. Verkar vara svårt med psykologtider i den här stan.. Annars skulle jag också gärna vilja testa kbt. Hur lång var din väntetid från remiss till dess att du fick en tid?

• Anonym (skitdåliga)

Skitdåligt ställe!
    Min doktor sa genast att jag hade två alternativ, medicin med samtal eller ingenting alls. När jag sa att jag inte ville äta medicin så började hon babla om hur stor risk det är att man blir deprimerad igen osv osv om man inte börjar på medicin. Jag sa bara "okej, då säger vi att jag mår skitbra nu så är problemet ur världen". Hon strålade och önskade mig lycka till i livet. Sedan dess har jag aldrig hört av dom. UNDER ALL KRITIK!!!!!!!!

• Anonym (Remitterad)

"skitdåliga":
    Hu låter som man ska undvika läkarna där! Jag träffar ju bara psykologen & han har inte sagt ett ord om medicin - jag medicinerar inte & har aldrig gjort trots att många läkare har försökt få mig till det. Fast jag har i och för sig inte fått ngn diagnos alls annat än VC läkarens stressutlöst oro & ångest + reaktiv depression.

"behöver psykolog": Det som tog tid för mig var att få VC att remittera mig! De remitterade mig först till PÖT - som efter ett halvårs väntan återremiterade mig! Sedan var det inte förrän läkare nr 3 hade slutat som jag slutligen efter många om & män läkare 4 remitterade mig till KBT på HH (trodde faktiskt inte att man kunde få komma direkt till deras psykolog utan bedömning av psykiater?!). Sedan tog det nog 4 månader innan jag blev kallad. Vad taskigt att de hade fullt men var det via remiss eller själv? Återkommer om vad jag tycker efter nästa gg jag träffat honom. Vilken VC går du på - verkar ha en bra läkare i alla fall som vill remitera dig till psykolog - som sagt SOM jag fick kämpa för det. Verkar som de flesta får betala sina psykologer själva!

• Anonym (behöver psykolog)

Anonym (Remitterad) skrev 2009-08-12 22:15:24 följande:

"behöver psykolog": Det som tog tid för mig var att få VC att remittera mig! De remitterade mig först till PÖT - som efter ett halvårs väntan återremiterade mig! Sedan var det inte förrän läkare nr 3 hade slutat som jag slutligen efter många om & män läkare 4 remitterade mig till KBT på HH (trodde faktiskt inte att man kunde få komma direkt till deras psykolog utan bedömning av psykiater?!). Sedan tog det nog 4 månader innan jag blev kallad. Vad taskigt att de hade fullt men var det via remiss eller själv? Återkommer om vad jag tycker efter nästa gg jag träffat honom. Vilken VC går du på - verkar ha en bra läkare i alla fall som vill remitera dig till psykolog - som sagt SOM jag fick kämpa för det. Verkar som de flesta får betala sina psykologer själva!
    Ja, jag har en mycket bra allmänläkare på Linero VC. Jag tar antidepressiva nu och de fungerar bra för mig, men jag känner att jag skulle behöva kombinera det med samtalsterapi för att hantera vissa svåra situationer och tankemönster. KBT skulle jag jättegärna prova. Det låter jobbigt med så extrema väntetider och att skickas fram och tillbaks. Vad betyder PÖT?

När jag försökte med HH förra gången försökte jag få en tid själv, men då satte de mig inte ens på nån lista utan sa bara att jag kunde prova att ringa om någon månad igen och "kolla hur de har det då". Så får se hur det går nu med remiss. Att vänta 4 månader på att bli kallad efter att man fått en remiss låter hemskt länge tycker jag!

Nu när jag tänker på det så vet jag en annan person som gått till HH som inte heller var så nöjd, för hon fick bara en läkartid och blev sen ivägskickad med recept på tabletter hon inte ville ta. Så det är kanske deras standardlösning att skriva ut medicin. Dock är det ju läkarens roll att behandla medicinskt så det behöver ju inte betyda att en psykolog har det synsättet även om de jobbar på samma ställe. Jag tror att en kombination av terapi och tabletter kan funka bra för många, ibland är det väl snarare terapi som behövs. Jag tror inte på att bara stoppa i sig ett piller som dämpar känslorna utan att behandla själva grundorsaken.
  • Anonym (Remitterad)

Men be din läkare remittera dig direkt till psykologen - för har du redan en bra läkare så finns det ju ingen anledning att träffa ngn sådan på hjärnhälsan. Ska hålla dig uppdaterad om hur terapin känns :)

Svar på tråden Hjärnhälsan Lund?