• Moloko

Kallrökt lax som är fryst

Hej,

Kallrökt lax ska man ju hålla sig undan ifrån. Men jag har i frysen en massa från påskbordet. Kan man äta den om den varit fryst?

ღ.?:*¨¨*:?. ♥ Clara ♥ .?:*¨¨*:?.ღ.?:*¨¨*:?. ♥ BF 13/9 ♥ .?:*¨¨*:?.ღ
  • Svar på tråden Kallrökt lax som är fryst
  • skånetös78

Lax håller ca 3 mån i frysen så jag skulle nog vara lite försiktig..

*Välkommen älskade Linnea! 7/11-08*
  • Moloko

skånetös: Hmmm, innebär det inte att den bara kan vara lite tråkig om den varit längre i frysen? Den borde väl inte vara skadlig, eller?

ღ.?:*¨¨*:?. ♥ Clara ♥ .?:*¨¨*:?.ღ.?:*¨¨*:?. ♥ BF 13/9 ♥ .?:*¨¨*:?.ღ
  • skånetös78
    Moloko skrev 2009-08-07 15:42:38 följande:
    skånetös: Hmmm, innebär det inte att den bara kan vara lite tråkig om den varit längre i frysen? Den borde väl inte vara skadlig, eller?
    Tyvärr tror jag att den kan härskna även i frysen. Lax är ju en ganska fet fisk. Men lukta på den, luktar den fräscht borde det ju inte vara någon fara!
    *Välkommen älskade Linnea! 7/11-08*
  • turpis

Är det vacuumpackad fisk? I så fall ska du inte äta den (i alla fall inte därför att den varit fryst). Det som är risken med vacuumpackad fisk är listeriabakterier, och de dör inte i frysen.

Att man fryser fisken innan gravning är för att toxoplasma-parasiten ska dö, vilket den också gör, och därför är den ok då.

Har du rökt fisken själv, ja då vet jag inte.

Om den härsknat i frysen innebär det ingen särskild risk för fostret!

• Snova

Som turpis säger så dör inte listeria i frysen. Den typen av lax kan ätas om den hettas upp tillräckligt, då dör listeria.

Man fryser lax till sushi och gravning etc för att en annan typ av bakterier ska dö (inte toxoplasmos) men dessa bakterier är inte fosterskadande.

• La Lola
    Snova skrev 2009-08-08 20:21:32 följande:
    Som turpis säger så dör inte listeria i frysen. Den typen av lax kan ätas om den hettas upp tillräckligt, då dör listeria. Man fryser lax till sushi och gravning etc för att en annan typ av bakterier ska dö (inte toxoplasmos) men dessa bakterier är inte fosterskadande.
    *psst*
    Fisken bör frysas pga fiskparasiter.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Snova

La Lola skrev 2009-08-08 21:10:27 följande:

*psst* Fisken bör frysas pga fiskparasiter.
    I know, det gick lite fort där.
  • La Lola
    Snova skrev 2009-08-08 21:37:27 följande:
    La Lola skrev 2009-08-08 21:10:27 följande: I know, det gick lite fort där.
    Lätt hänt.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
Svar på tråden Kallrökt lax som är fryst