• Anonym (Trött sambo)

Sambon är alltid så snarstucken, sur och tvär. Vad gör man?

Min sambo och jag har varit ihop (till och från) i över 10 år. Vi har två små barn ihop.

Jag vet snart inte vad jag ska göra. Efter att jag blev gravid med vårt första barn (för 3 år sedan) har allting bara blivit svårare och svårare i min relation till sambon. Vår relation har aldrig varit lätt då vi båda två kan bli dramatiska och känslosamma, men den har blivit svårare nu. Det är ju barn inblandade... Och jag vill inte att barnen ska komma i kläm, så ofta gör jag saker för att det inte ska bli bråk fastän jag känner att jag sviker mig själv.

Och det är ju inte heller rätt gjort av mig, jag vet. Ibland sätter jag ner foten och säger NEJ, men då blir allt sju resor värre och så får vrida mig ut och in för att det ska bli bra igen. Men vad gör man? Någon som kan tipsa?

Jag hade sett fram emot denna första graviditet i många år och blev så lycklig när vi fick beskedet. Tycker att det är den finaste gåvan man kan få och att magen skulle få VIP-treatment. Inte skämmas bort, men tas hänsyn till.

Men han sa bara under hela graviditeten "graviditet är ingen sjukdom". Jag tycker att han gömde sig bakom detta påstående när han propsade på att jag kunde göra allt som jag kunnat göra innan. Detta fick till följd att jag överansträngde mig i vecka 24 och sonen höll på att födas för tidigt.

Då var sambon ångerfylld för att han fått mig att jobba så mycket, men de känslorna blåste snabbt över. Sen var det mest synd om HONOM för att han mått så dåligt när BM kommit in och förklarat att vårt barns kanske skulle dö. (Hon sa det inte så, men det var ju så det var.)

Jag fick en massa sprutor och dropp och fick sedan vila upp mig och magen på sjukhus en vecka. Blev beordrad vila hemma efter det. Sambon menade att "nu är det ju över" och tyckte mest att jag var lat när jag låg ner någon stund varje dag när smygvärkarna kom.

Min sambo har lätt för att "se orosmoln på horisonten" och ville t ex inte läsa på om förlossningen (trots att jag köpte både tjocka och tunna böcker och visade faktaartiklar) " för att om jag inte vet vad som kan hända så mår jag inte dåligt".

Med följden att när jag ligger i mina värsta smärtor under förlossningen och ber om smärtlindring fixar sambon epidural till mig. Jag hade undanbett mig detta i möjligaste mån, men sambon valde det eftersom det var det enda som han hade hört talas om. Eftersom han inte läst på...

Lång historia kort - värkarna avtar, barnet andas inte när det föds. Tänk om vårt barn fått syrebristskador pga min opålästa sambo..? Det kan ju visa sig när de kommer upp i skolåldern. Hemska tanke...

Detta plågar mig mer än vad jag vill tänka på.

Jag skäms över hur jag känner, men jag skuldbelägger sambon. Dessutom fick jag biverkningar av förlossningen som gjorde att jag hade ont i över ett år. Även det tyckte han var jobbigt för HONOM.

Ska jag vara helt ärlig så var en av mina tankar (när vi fick reda på att barn nr 2 var på väg oplanerat) att "Bra, då får mitt barn ett helsyskon. Sen kan jag lämna sambon om det blir för jobbigt."

Usch, jag skäms så, men jag tycker att sambon är JOBBIG. Han tar mer energi än vad han ger och verkar inte alls förstå hur jag kan tycka att det är jobbigt att ta hand om hemmet och barnen medan han jobbar, umgås med vänner, utövar hobbies, osv. Och han jobbar. Missförstå mig inte. Han är duktig. Men det är jag och barnen som ska anpassa oss efter honom och hans idéer, humör, önskemål, känslor, planer, osv...

Sambon säger ibland att han tror att han staffas för något han gjort i ett annat liv. Att hans (nuvarande) liv är fullt av prövningar och att han har det riktigt svårt nästan jämt. När han tagit sig ur en kris, så dyker en ny upp så fort det börjar bli bättre.

Han är ofta kort i tonen, sarkastisk och ironisk. Han talar gärna om sina goda egenskaper och vilken otur han jämt har som inte fick det där jobbet osv...
    Det är så synd om honom jämt och han har "rätt" att vara sur och tvär (pga det tråkiga som hänt honom just den veckan). Jag försöker stötta honom när han mår dåligt, men det är svårt för det ska göras på ett speciellt vis för att bli godkänt och inte ställa till ÄNNU mer oreda. Och det där "rätta sättet" ändras hela tiden...

Ibland är han glad och då kan jag slappna av, men inte riktigt, för det kan ändras så snabbt.

Men jag då? Vem ska stötta mig när jag mår dåligt?

Jag tycker att det är jobbigt att inte få stöd när jag mår dåligt. Det är ännu jobbigare när han säger att jag borde göra mer och bättre. Att "andra minsann kan".

Jag tycker att jag gör mitt bästa. För barnens skull och för relationens skull. Att jag därför sätter mig själv åt sidan lite för ofta. Men det tar sådan kraft. Jag vet inte hur länge till jag orkar.

Snälla hjälp....

• Svar på tråden Sambon är alltid så snarstucken, sur och tvär. Vad gör man?
  • Zimlis

Sådär kan du ju inte ha det - är min spontana tanke.
    Jag skulle bli galen och det låter ju på dej som att du är på god väg åt det hållet.

Jag tycker ni ska söka hjälp tillsammans och vill han inte det, så ös över honom hur du känner det - sluta med att trippa på tå runt honom - för att han mår dåligt.

Du kommer krascha om du inte gör något och då kommer alla må dåligt

Livet är en sexuellt överförbar åkomma med garanterad dödlig utgång.
  • Anonym (Trött sambo)
    Zimlis skrev 2009-08-07 16:02:47 följande:
    Sådär kan du ju inte ha det - är min spontana tanke.Jag skulle bli galen och det låter ju på dej som att du är på god väg åt det hållet.Jag tycker ni ska söka hjälp tillsammans och vill han inte det, så ös över honom hur du känner det - sluta med att trippa på tå runt honom - för att han mår dåligt.Du kommer krascha om du inte gör något och då kommer alla må dåligt
    Tack för omtanken..
    Ja, ibland känns det faktiskt som att jag håller på att brista... Men så tänker jag på barnen och orkar lite till.

Jag vet verkligen inte hur jag ska tag i det här. Min sambo är extremt vältalig och skulle säkert kunna vinna båda sidor av vilken ståndpunkt som helst i en diskussion. Så det är inte så lätt med familjerådgivning heller.
  • ullalisa

Jag skulle acceptera detta i tio minuter sen blev jag galen!
    Du är väl inte hans tjänare heller som ska be om lov för att vila! Du sköter allt och han jobbar och håller med hobbyer? Och sen har han synpunkter på hur du skött ditt icke egenvalda liv?
    Om min karl sa att han straffades för sitt tidigare liv så skulle jag lämna honom, min man är glad att han har sitt liv just med mig och tvärtom...
    Det är väl skitsamma vad han tycker en graviditet är!! Du gör väl som du vill eller? Varför låter du han styra dig?

Jag kör stenhårt med att hemma är man glad och trevlig till mannen och sonen. Är man på dåligt humör ska det inte påverka andra, det tar energi.

Jag anser av det jag läst att din man skulle leva själv, han verkar ju knäpp.

• Zimlis
    Anonym (Trött sambo) skrev 2009-08-07 16:06:52 följande:
    Tack för omtanken.. Ja, ibland känns det faktiskt som att jag håller på att brista... Men så tänker jag på barnen och orkar lite till. Jag vet verkligen inte hur jag ska tag i det här. Min sambo är extremt vältalig och skulle säkert kunna vinna båda sidor av vilken ståndpunkt som helst i en diskussion. Så det är inte så lätt med familjerådgivning heller.
    Men det är deras jobb att kunna lyssna igenom raderna hur vältalig han än är.
    Jag tycker inte hans förhållande till dej låter sunt alls när han under dina jobbiga perioder ändå väljer att sätta sej själv i centrum.

Att du tänker på barnen är ju fint, men vad händer när du faktiskt inte orkar mer?

Jag har själv präntat in i huvudet på en närstående att om hon inte lämnar sin man så kommer hon gå under och hon lyssnade till slut och separerade. Det bästa som har hänt dem - detta hände för 4 år sen och de va separerade under 1½-2 år, men de lyckades att hitta tillbaka till varandra. Hos dem va det alkohol som förstörde familjen
    Livet är en sexuellt överförbar åkomma med garanterad dödlig utgång.
  • Anonym (sara)

Jag tror att om du känner djupt in i hjärtat vet du vad du ska göra. Du har bara ett liv o det ska man vara rädd om Om inte annat kanske det kan få¨din man att vakna o inse vad han är på väg/kommer att förlora. När någon sitter så himla fast i offerrollen som din man verkar göra behövs hjälp men av vad jag läser tvivlar jag på att han är beredd att söka hjälp? Misstar jag mej? Har nämligen en light variant av din man här hemma.... eller medium passar nog bättre iiiingen lider som han, allt är SÅ orättvist o ansvar , vad är det för nåt? Är bra less själv men jag avvaktar o ser vad framtiden har att utvisa, älskar ju honom... Men sker ingen förändring då vette sjutton hur länge man orkar stanna.... All ens energi går åt till andra o spiralen är så svår att bryta!

• Zhagah

Jag vet inte hur parterapi fungerar, men kanske skulle du må bättre av att prata med någon själv först? Så att du får tillbaka lite styrka och kraft innan du tar tag i förhållandet.

• Anonym (Trött sambo)

Tack till alla som tagit sig tid att skriva. Det värmer. Mer än ni anar...

Efter problemen med första förlossningen var jag orolig inför förlossningen av vårt andra barn och då fick jag gå och prata med en psykolog om det. Det var skönt, men det kan jag ju inte göra hela tiden...

Någon som har varit med om min situation eller något liknande och har några tips?

Svar på tråden Sambon är alltid så snarstucken, sur och tvär. Vad gör man?