• KnutRut

Snälla vad har man för basmat hemma i skafferiet och frys och dyl!?

Förut innan man hade barn köpte man det man tyckte man skulle ha just då men det funkar inte längre nu när man har barn för man kan inte åka och handla varje dag precis.
    Vad är det man ska ha hemma?
    Vad har ni hemma?
    Vi ska storshoppa nu till vecka och vi behöver förslag på vad man ska ha hemma!
    Än så länge har vi ett paket snabbmakaroner och ett paket mjöl!

Snälla hjälp oss! Med köplista!

Kram!

• Svar på tråden Snälla vad har man för basmat hemma i skafferiet och frys och dyl!?
  • Sunray

Pasta
    ris
    potatis
    lök
    sallad, tomat, gurka osv.
    frukt
    kött, fisk, kyckling
    mjölk
    ägg
    smör, margarin
    mjöl
    socker
    grönsaker
    bröd
    kryddor, buljong

sen köper jag alltid
    matlagningsgrädde
    ketchup
    senap
    cremefraiche
    tomatkross
    pålägg

det är nog vår standard lista

• Sunray

glömde att tilllägga att vi har affären runt hörnet så ska jag laga något speciellt men saknar någon liten ingrediens så handlar jag det då. sambon får rycka ut.

• Åke Vilse

I frysen: Köttfärs, korv, bacon eller rökt skina, kyckling, kött, frysta grönsaker typ wok och broccoli , bröd osv.

Konserver i skafferiet: svamp, majs, krossade tomater, tonfisk osv.
    Färdiga krämer står sig oxå länge och kan förvaras i skafferiet. Vissa juicer klarar oxå rumstemperatur och har lång hållbarhet.

Jag har alltid hemma så jag kan slänga ihop en paj eller en omgång muffins ifall någon skulle komma på besök. Olika paket med kex är oxå bra att ha.
    Fyll på med strösocker, bakpulver, torrjäst, vanilinsocker, kakao, ströbröd osv.

Fyll även på förrådet med pasta och ris.

Matlagningsgrädde står sig längre än vanlig grädde så använd det istället.

eehh...

Jag kan fortsätta hur länge som helst, men du vänjer dig med tiden vad du vill och behöver ha hemma. Viktigast är dock att man använder sin fantasi och vågar prova att göra olika maträtter på det man har hemma.

• Hattifnatt

Vår ser ut ungefär som Sunrays, minus köttet.

Fiskpinnar, fiskbullar, (pojkens favoriter), ofta morot/aubergine/squash,/blomkål om de är fina.
    Jäst (bakar det mesta av vårt matbröd) , och couscous.

Nu när jag är gravid och har matnojjor så ingår alltid ett lass gröna bönor och gul sparris på burk, samt körsbärstomater, men det är väl egentligne inte vårt normala hushåll...

• Shyme

Vi månadshandlar nästana alltid trots att vi bara är två, då jag tycker att det blir billigare. Men även om man storhandlar sö bör jman ju titta lite på vad det är familjen tycker om.... Torr och frysvaror håller länge och de kan man bunkra lite på, om man har utrymme i alla fall

Exempel på vad som kan vara bra att ha hemma:
    -Pasta, ris, potatis, potatismospulver
    -the, kaffe
    -knäckebröd, kex etc.
    -Mjöl, socker, bakpulver, vaniljsocker etc.
    -bakar man mycket själv så kan man se till att ha ex. torrjäst hemma
    -Grönsaker, frysta och konserverade bra komplement till färska
    -buljonger och kryddor
    -olja, vinäger odyl.
    -krossade/passerade tomater,
    -Frysta halvfabrikat: köttbullar, korv etc.
    -Köp in kött/köttfärs när det billigt och fys (men inte så mkt att det hinner bli gammalt)

-Så länge det är bra datum på kylvaror som går åt under en hel månad (eller i alla fall för en vecka) kan man köpa för den tiden (Om man han plats i kylen): smörgåsmargarin,margarin/smör, ost, matlagningsgrädde, köttpålägg osv.(frys in om det är lite kort datum)

Jag har nog glömt en massa saker men det var några tips på vad man kan ha hemma...

• Sunray

Jag köper med t ex falukor, köttbullar, pastasåser (torra), tonfisk, frysta fiskgratänger, frysta pizzor, fläskfile när det är billigt, konserver i massor, yougurt, fil, keso.
    Sen blir det dessa paket middagar. t ex chicken tika, tacos, lasagnette eller lasagne, uncle bens såser, osv.
    Älskar de här frysta vitlöksbröden och bröd man kan baka själv i ugnen. Smarrigt till middagar.
    Porteröl är något jag med köper, för det är gott att marinera kött i.
    Olja.
    Jäst, torr..
    bacon, rökt skinka
    lax
    fryst dill
    olika typer av salladsdressing
    hamburger bröd
    korvbröd
    strips eller klyftpotatis
    (märker ni hur jag går efter maträtt till maträtt *asg*)

Kanske inte är just basvaror, men de små matpaketen som tacos eller lasagnette är så smidiga att göra.

• Poena

*Skafferiet*
    Torrvaror: Mjöl, socker, Maizena redning, havregryn, kakao, bakpulver, vaniljsocker, Te, Kaffe, flingor, olika kryddor
    Konserver: Svamp, majs, krossade tomater, kantareller

*Kylen*
    Mjölk, grädde, creme fraiche, smör (för pålägg), margaring (för stek och bakning), ägg, ketchup, sweet chili sås, chili sås (nästan som ketchup), soya, rapsolja, olivolja, inlagda gurkor, ost

*Frysen*
    Kycklingfilé, wokgrönsaker, någon snabbmats-lunch, köttfärs, torskblock, räkor

• Poena

Ojj glömde ju; ris, jasminris, pasta i olika former, nudlar

• Bubblan81

Jag försöker alltid vara ekonomisk när det gäller kött, pålägg etc. Köper Stora maxiförpackningar ( köttfärs, lövbiff, rökt skinka, grytkött) o fryser in i mindre. Jättebra att ha!

Som det har sagts, var inte rädd för att testa göra saker av det man har i kylskåpet. Olika kryddor o buljonger! kan oxå vara bra att ha.. De kan krydda upp det mesta!

Min lista ser nog ut som Sunrays, fast med kött, kyckling, torskblock ( eller annan vit fisk)etc!!
    Lycka till!!!

• Binis

Vi gör så att vi gör upp en matlista (middagar) för en månda. Dag för dag och handlar efterden. Jättesmidigt, sen behöver man ju inte föllja den slaviskt varje dag men man vet vad man hyar hemma till.

Sen har man ju alltid vissa basvaror hemma som de ovan har skrivit.

Frukt, mjölk mm, sådand som inte håller en månad köper vi vid behov men de är ju inga livsnödvändiga ting så de behöver man ju inte rusa ut o köpa.

Det här funkar kanon för oss....

Binis, v 31+4

• bambigirl

Alla svar här är jättebra! Men alla har glömt glassen! Så jag lägger till det! GLASS!

• Millans hustru

Ett annat tillägg från mig är vaniljvisp o äpplen så att man snabbt kan göra en bjudäppelpaj om man får gäster. Vi har också gärna pulver till chokladpudding hemma, samt sconesmix o marmelad/ost. Vi har märkt att det drar ner våra fika-kostnader när vi får gäster, om vi har sånt hemma (köper det när vi ändå är på coop) jämfört med detta rännande ner till närbutiken...

Jättetack till alla säger jag med här, för listor med bra förslag på basvaror att ha hemma!

• Glad i hågen

KOnserver, matlagningsgrädde/cremefraiche, skink- eller korvsnuttar (såna som blir över i charken brukar man kunna köpa billigt), och så pasta och ris kommer man långt på. Wokgrönsaker eller andra frysta grönsaker också!

Svar på tråden Snälla vad har man för basmat hemma i skafferiet och frys och dyl!?