xxSilvaxx skrev 2009-08-13 20:53:18 följande:
är djurvårdare och arbetare idag som egenföretagare inom zoofack -kan tänka mig att en del kunskaper du har kring det praktiska bör vra tillämpligt men i övrigt finns det definitivt en anledning till utbildningens längd -det är ju inte bara ett djurslag du pluggar på... Konkurrensen bland djurskukvårdarna brukar vara stenhård och jag tror krasst du kan få lite svårt att komma in den vägen... tyvärr... Men givetvis ska du försöka om det är det du är intresserad av! En annan väg är ju att kontakta alla som har anställda djursjukvårdare och förhör dig kring vad de eftersöker -du kanske kn komplettera dina sjukvårdarkunskaper med arbete som djurvårdare och på så sätt få det hela lite mer komplett?
Naturligtvis förstår jag att det finns en anledning till att utbidlningen är tre år

Men när man redan läst tre år varav flera saker (regelverk, farmakologi, sjukdomslära o.s.v.) går igen så känns det inte så jättekul att lägga både tiden och pengarna på att läsa dubbelt. Dessutom har jag redan läst en del djurorienterade ämnen på högskolekurser så där finns också en risk för dubbleläsning. Helt bortsett från att det är trist att läsa om så är det ju en ekonomisk fråga, CSN räcker kan man ju inte få obegränsat
Jag har snokat reda på att anestesisköterskor ibland eftersöks av djursjukhus, så den vuben vore kanske ngt att satsa på.
Har hört av mig till SLU om ev. kompletterande utbildning eller om man kan tillgodoräkna sig en del av utbildningen, får väl se vad de svarar.