• mssixty

Sjuksköterska som vill jobba med djur

Jag har någon gång hört att man som ssk även kan jobba som djursjukvårdare. Är det ngn som vet om detta stämmer? Jag är lite i valet och kvalet om jag ska plugga vidare till bm eller om jag ska satsa på att jobba med djur, men är osäker på om jag verkligen orkar läsa hela tre år till (som djursjukvårdarutbildningen är). Dessutom vill varken jag eller min sambo flytta till skara...

• Svar på tråden Sjuksköterska som vill jobba med djur
  • sakoline

Åh detta lät spännande. kanske inte veterinär men någon slags assistent?

• mssixty
    sakoline skrev 2009-08-07 19:08:43 följande:
    Åh detta lät spännande. kanske inte veterinär men någon slags assistent?
    Nej veterinär kan man definitivt inte jobba som, men djursjukskötare, alltså motsvarigheten till sjuksköterska fast med djur
  • sakoline

Det verkar ju vara en speciell utb till detta som du redan vet, men du kanske kan ringa runt till intressanta arb platser o fråga om din kompetens passar?

• Mela78

Det pratades om i min "klass" när jag tog sskexamen att en av tjejerna skulle börja arbeta på någon slags djurklinik då hon ej ville arbeta som ssk. Vet ej säkert då jag själv ej pratat med personen i fråga.

• xxSilvaxx

är djurvårdare och arbetare idag som egenföretagare inom zoofack -kan tänka mig att en del kunskaper du har kring det praktiska bör vra tillämpligt men i övrigt finns det definitivt en anledning till utbildningens längd -det är ju inte bara ett djurslag du pluggar på... Konkurrensen bland djurskukvårdarna brukar vara stenhård och jag tror krasst du kan få lite svårt att komma in den vägen... tyvärr... Men givetvis ska du försöka om det är det du är intresserad av!

En annan väg är ju att kontakta alla som har anställda djursjukvårdare och förhör dig kring vad de eftersöker -du kanske kn komplettera dina sjukvårdarkunskaper med arbete som djurvårdare och på så sätt få det hela lite mer komplett?

• mssixty
    xxSilvaxx skrev 2009-08-13 20:53:18 följande:
    är djurvårdare och arbetare idag som egenföretagare inom zoofack -kan tänka mig att en del kunskaper du har kring det praktiska bör vra tillämpligt men i övrigt finns det definitivt en anledning till utbildningens längd -det är ju inte bara ett djurslag du pluggar på... Konkurrensen bland djurskukvårdarna brukar vara stenhård och jag tror krasst du kan få lite svårt att komma in den vägen... tyvärr... Men givetvis ska du försöka om det är det du är intresserad av! En annan väg är ju att kontakta alla som har anställda djursjukvårdare och förhör dig kring vad de eftersöker -du kanske kn komplettera dina sjukvårdarkunskaper med arbete som djurvårdare och på så sätt få det hela lite mer komplett?
    Naturligtvis förstår jag att det finns en anledning till att utbidlningen är tre år Men när man redan läst tre år varav flera saker (regelverk, farmakologi, sjukdomslära o.s.v.) går igen så känns det inte så jättekul att lägga både tiden och pengarna på att läsa dubbelt. Dessutom har jag redan läst en del djurorienterade ämnen på högskolekurser så där finns också en risk för dubbleläsning. Helt bortsett från att det är trist att läsa om så är det ju en ekonomisk fråga, CSN räcker kan man ju inte få obegränsat
    Jag har snokat reda på att anestesisköterskor ibland eftersöks av djursjukhus, så den vuben vore kanske ngt att satsa på.
    Har hört av mig till SLU om ev. kompletterande utbildning eller om man kan tillgodoräkna sig en del av utbildningen, får väl se vad de svarar.
  • annfrh102
    Hej!
    Nu är den här tråden flera år gammal, men jag hoppas att trådstartaren mssixty har samma mail och kanske kan se det här inlägget ändå! :) 
    Jag jobbar som ssk nu men funderar mycket på att arbeta med djur istället, men tänker precis som du tänkte - tre år till med studier och CSN. Jag undrar hur du gjorde till slut och om du fick svar från jorsbruksverket (om du kommer ihåg det)? Jag luskar vidare på mitt håll men hoppas på ett svar från dig då det vore intressant att veta hur det blev för dig :)
  • Lucy Pevensie

Gamla TS med nytt namn här :) Jag blev barnmorska istället men vill fortfarande hellre jobba med djur! :P Det finns en tilläggsutbildning på 90hp vid SLU men den är inte gratis, tanken är väl att arbetsgivaren ska betala den men eftersom min arbetsgivare inte ens vill bekosta lektionstiden på utbildningar som är relevanta för jobbet (men man får gärna plugga på sin fritid och använda kunskapen i jobbet! ;) ) så tvivlar jag på att de har lust med det. Tanken är väl snarare att sjuksköterskor som redan jobbar inom djursjukvården ska kunna gå den (tidigare var det ju så att djursjukhusen anställde sskor). Här är en länk till hemsidan iaf www.slu.se/sv/samverkan-och-innovation/kompetensutveckling/tillaggsutbildning/ ifall det låter intressant.

Svar på tråden Sjuksköterska som vill jobba med djur