Smördegsplattor...
.....vad gör Ni för gott med dem?? Tips önskas....
Kaisa
.....vad gör Ni för gott med dem?? Tips önskas....
Kaisa
Kavla ut så de blir lite tunnare, lägg på skinka och ost, rulla ihop. Skär till små "kanelbullar" och in i ugnen till de är aningens bruna. Till vissa smördegssorter behövs lite salt på. Serveras varma som tilltugg, så lätt och gott!!!
Kan varieras med olika ostar i, cambozola tex. Eller korv men det har jag inte provat.
Laxknyten
Kavla ut smördegen så att de blir lite tunnare. Lägg på en plåt med bakplåtspapper.
Lägg en tinad laxfilé mitt på.
Rör ihop creme fraiche med röd rom (och röd lök om man vill). Smaka av med salt och citronpeppar.
Klicka på en rejäl klick på laxen och vik över smördegen så att det blir som ett paket. Tryck ihop kanterna så att inget rinner ur.
In i ugnen i ca 20 minuter i 200 grader.
Kanske med en sallad och vitlöksbröd till.
Jättegott tycker jag .
Jag brukar skära dom i skivor och kryda dom med olika goda kryddor och in i ugnen och sen äta det som tilltugg
Det här brukar jag göra av smördeg.
Mat
*baka in fläskfilé/kycklingfile tillsammans med philadelphiaost och färska örter.
Snacks
* Strö på parmesan och skära i tunna remsor och grädda i ugnen.
* Bre på philadelphiaost och basilika, rulla ihop och skära i skivor och grädda i ugnen.
Efterrätt
* baka av plattorna som jag sen delar på mitten och fyller med marinerad frukt vaniljglass.
"pigs in a blanket" - skär degen i fyrkanter och linda som en gördel runt prinskorvar - ändarna ska sticka ut. Grädda i ugnen tills degen ä gyllene och dippa i ketchup och senap!
Vi kavlar ut degen och dlear den i 6 bitar... Lägger på en fyllning som innehåller (stekt köttfärs, 1-2 msk tahine (sesampasta), 3 msk granatäpplesirap, massa persilja och en krydda som kallas för 7 kryddor) lägger på pinjenötter och in i ugnen.
Serveras sedan med en mumsig vitlöks sås gjord på yoghurt.
jo just det! Tahine och granatäpple sirapen går numer oftast även att hitta på willys Annars så har typiska arabaffärer det alltid...