• qpad

Vad är semestertillägg??

Jag går på tjänstemanna och nu på mitt senaste lönespec så har jag fått min månadslön + semetsertillägg a 216:-

Jag har haft 7 dagars semester men det har ajg inte fått någon avdrag för.

Ska det vara så??

Finns det någon som kan förklara hur det fungerar??

• Svar på tråden Vad är semestertillägg??
  • Malva05

hur mycket fick du /dag under semestern eller ja hur mycket har du /dag, för på vårt jobb (jobbar i stor kök) har vi nått som heter golvbelopp och det är en summa vi får extra om man har mindre lön än att du får 1000 kr/dag under semestern. Så är det för oss men i dit fall vet jag inte säkert..

• Bolaget

Först måste man förstå skillnaden i hur man räknar semester för kollektivanställda och tjänstemän.

En kollektivare har lön när han arbetar, dvs då 11 månader om året eftersom man sedan har semester den 12:e månaden. För att veta hur mycket ersättning man ska ha under semestern räknar man ihop summan av all lön personen fått under dessa 11 månader och multiplicerar med 12% (lagen) eller vilken %-sats som anges i kollektivavtalet.

En kollektivare med en lön på 20.000 i månaden får alltså ut 20.000*11*12%= 26400 under den 12:e månaden på året när man har sin semester. Nu är ju inte det exakt en månad semestern räcker eftersom 5 veckor är lite mer än en månad men ändå så ser man att man får lite mer lön under semestermånaden än under de månader man arbetar.

Som tjänsteman har du en månadslön som i ditt fall är 27.000 i månaden (om du fått rätt semetertillägg). Som tjänsteman har du samma lön varje månad oavsett om du arbetar eller ha semester. Men liksom kollektivarna ska man ha lite extra betalt under sin semester, därav semestertillägget som ska motsvara 0,8% av din månadslön för varje semesterdag

Svar på tråden Vad är semestertillägg??