• tessepesse

diskmaskin!

ja bor själv med 3 barn. ja bor i en hyrd lägenhet utan möjlighet att bygga in en diskmaskin, men jag är i stort behv av en då ja jobbar mycket plus lagar mycket mat. en bänkdiskmasin är inget alternativ då är ja helldre utan.
    Brevid min diskbänk plus ett skåp finns de utrymme o ha en diskmasin altså inte inbyggd men plats finns. funkar de att installera en då? ja har tapp brevid kranen o inget under diskbäken alls så avfalls vattnet skulle hänga över diskhon.

ja struntar om de blir "fint" eller inte. ja e i jätte beov av de, Har ni några tips.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-07 23:30
    ALLTSÅ! brevid diskbänken finns de plats att ställa en maskin på direkt på golvet.

• Svar på tråden diskmaskin!
  • maggsan

Fråga hyresvärden om det går att sätta dit en? Finns ju smalare modeller nu som är superbra.
    Annars får du väl hänga in en hylla i det skåpet som går. En kompis gjortde det. Oftast finns det ett extra avloppshål i dagens rör som går från vasken att det går att få på.. annars häng den över kanten.. sista vattnet kanske du får hälla över i spann eller dyl??? en tanke bara =)

• tessepesse

ne de går verkligen inte bygga in. alls... frågat hyres värden om de redan och fick ett stort nej! fastigheten är inte stambytt sen de byggdes istort sätt så inget alls fick under kranen. tänkte mest om de går att installera diskmaskinen alltså en 45 cm eller 60 cm i kranen där uppe, sett de finns maskiner me både sidor o tak nu bara baksidan man måste "dölja" om de nu går att göra så. har plats brevid om de nu finns fristående större maskiner.

• maggsan

Jaha.. men du .. då är du nog bättre insatt än vad jag är..

• neelliee

Kan du inte köpa ett köksskåp till och ha på golvet där du tänkt ha diskmaskin, och sedan ställa en bänkdiskmaskin ovanpå det nya skåpet? Om du får plats med en 60-maskin får du ju plats med ett 60-skåp, och skaffar du ett nytt skåp behöver du ju inte ta av den bänkyta du redan har om du skaffar bänkdiskmaskin. Eller bara ställa ett litet bord där att ha diskmaskinen på?

• tessepesse

ett köks skåp o ställa en stor maskin i!!! hm.. de var ett bra förslag.

nej bänkdiskmaskiner är inget alt för mig, den rymmer inte ens en halv åtgång på disk varje gång ja gör något i köket, då kan ja lika gärna fortsätta som vanligt,

• Pappa G

Det var väl en ovanligt motsträvig hyresvärd..
    Jag har efterinstallerat diskmaskiner i flera lägenheter jag bott i, utan större diskussioner. Snarare motsatsen - de flesta har erbjudit hjälp..

Det är ju tre delar som behövs:
    - Dels vatten till maskinen. Det tar man ju normalt under blandaren (som då måste vara förberedd med ett extra rör och ventil) men går inte det så kan man ju ta uppe vid kranen om det redan finns anslutning där.

- Avlopp till diskmaskinen drar man ju normalt direkt till särskild anslutning på avloppet under diskbänken. Det kommer ju mycket vatten, som dessutom är varmt och innehåller maskindiskmedel, med högt tryck så anslutningen måste vara tillräcklig och stabilt fixerad.

- El till maskinen. En diskmaskin drar så pass mycket ström att den bör vara installerad under en egen säkring, och föregås av en jordfelsbrytare.

• tessepesse

i så fall blir de ju problem me elen:( tanken var ju att försöka ställa en diskmaskin på golvet eller köpa ett ikea skåp brevid o eftersom de inte är byggt att ha en diskmaskin så...

men tack för dom bra svaren pappa g.

Svar på tråden diskmaskin!