• Forza

Jobbar du som administratör eller liknande? Hjälp mig!

Jag skulle vilja arbeta med något administrativt. Vad tjänar man ungefär? Måste man ha någon särskild utbildning? Är det lätt att få jobb? Mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Jobbar du som administratör eller liknande? Hjälp mig!
  • Mandarina

Vad innebär egentligen att arbeta med ngt administrativt....vad har man för arbetsuppgifter då??

• SötFlöt

hmmm..jag är läkarsekreterare, alltså har jag en spciell utbildning. tror ng du måste ha en utbildning, fast inte om du jobbar som kanslist.

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • Mandarina
    Danitrass skrev 2009-08-07 23:11:25 följande:
    Men seriöst, jag vet att man kan hitta det där men jag vill ha folks personliga åsikter.....
  • VärldensbästaH

Alltså administratör inom vad?
    Det finns ju på i stort sett alla företag i någon form så jag tror du måste fundera på en inriktning!

• Forza

Tack för alla svar!

Hm...ja, jag vet inte riktigt vilka inriktningar som finns? Något där man organiserar och styr upp saker och sånt kanske.

• VärldensbästaH
    Forza skrev 2009-08-09 20:19:58 följande:
    Tack för alla svar! Hm...ja, jag vet inte riktigt vilka inriktningar som finns? Något där man organiserar och styr upp saker och sånt kanske.
    Administrativa jobb finns på i stort sett alla arbetsplatser, innehållet i arbetsuppgifterna styrs av vad företaget sysslar med.
    När du skriver att du vill jobba med något administrativt menar du att du vill sitta på kontor eller?
  • Forza

Ja, det menar jag kanske. Gärna något rätt så självständigt arbete, gärna vid datorn. Och gärna där man själv har möjlighet att utveckla det man håller på med, komma med nya idéer och så. Är administratör rätt yrke då?

• Flizan30

Jag tycker det mer låter som projektledare?? Administratör kan vara brett men oftast gör man sådant man förväntas göra av andra. Det kanske finns organisatörer med högskoleutbildning men dem jag känner med gymansieutb sliter ofta hårt och har rel låg lön. Däremot projektledare styr ju upp arbetet leder andra och där kan man komma med egna tankar o idéer.

• Ain

Jag haller med Isabella, jobb som admin ær visserligen sjælvstændigt, och ju høgre upp man jobbar, ju mer maste man kunna tænka och jobba sjælv. Men man jobbar ju før att støtta nagon annan, och mycket av det ær ocksa rent rutinjobb. Man maste oftast halla sig in0m de riktlinjer man fatt av sin chef.

Om du vill ha ett ganska sjælvstændigt jobb ær kanske chefssekreterare nagot du skulle tycka vore roligt. Jag har jobbat som det, æven om jag just nu ær admin pa en diplomatisk delegation.

Om man ær chefsekretare bør man dock helst ha erfarenhet inom yrket, annars tror jag inte att de anstæller dig. Eller en bra utbildning. Vara vælorganiserad, bra pa datorer och siffror, kunna ligga ett steg føre chefen och helst redan gjort det han/hon vill ha gjort innan han/hon vet att de vill ha det gjort

jag har inte utbildning som admin, dæremot har jag universitetsutbildning och pratar 3 fræmmande sprak. Jag jobbar inte i Sverige, och hær tjænar jag riktigt bra.

• WaitingInVain

Rollen administratör brukar vara en slags kombination av telefonist/receptionst/allti-i-allo/ekonomi/inköp samt vaktmästeri. Precis som övriga säger, varierar det mycket från branch till branch.

Grundläggande gäller nog att man ska gilla att serva folk, vara strukturerad och organiserad samt gilla att göra 'markservice'. Tror även det är en fördel med ett visst ekonomiskt sinnelag. Beroende på ansvarsnivån skulle jag tro att grundlönen för en administratör idag ligger omkring 17-20 000, beroende på utbildninggrad och ålder. (Jag utgår då från att tjänsten är hyfsat okvalificerad.)

Sedan finns det andra typer av administration; Att vara t ex dispatcher i en kundtjänst kan vara en viss sorts administration, likaså inköp eller logistiker.

Om du formulerar ungefär vad du tänkt dig att du vill jobba med och hur, kan nog folk bättre besvara dina frågor. Det finns som sagt olika typer av administations-jobb i olika branchen.

• Louise Hbg

www.ams.se finns intressetest man kan göra. Och utifrån dessa test kan man fundera på vad är det jag tycker är roligt, vad kan jag egentligen gör, vad vill jag spendera 8 timmar om dagen med, är jag villig att åtrgå till skolbänken och i så fall hur lång tid kan jag tänka mig?

Du måste klura ut en hel del...för sommånga skrivit ovan så är administration ett så otroligt stort område. Du kan ju även gå in på www.ams.se platsbanken och titta på lediga jobb som administratör och där se vad de önskar/kräver för erfarenhet och kvalifikationer för att få lite mer koll på vad det kan innebära!!!

Lycka till!

• Forza

Tack så jättemycket för alla svar....

Hm, kanske inte administratör är något för mig ändå. Jag har en universitetsutbildning inom sjukvården och är van att ta egna beslut och kunna genomföra egna idéer. Tjänar nog lite bättre än en administratör också. Är dock lite less på att jobba inom sjukvården. Skulle vilja jobba privat. Jag får leta vidare inom andra yrkeskategorier...

Kan tyvärr inte så många språk som du, Ain :). Projektledare kanske skulle vara något, men då måste man kanske vara väl insatt i det projektet handlar om?

• Ain

I fast jag bor ju i en vældigt internationell stad, sa i Sverige kanske man behøver færre sprak. Men engelska ær nog ett krav. Chefssekr. tjænar bættre æn 20 000 skulle jag gissa.

• WaitingInVain

Projektledning elelr verksamhetsutveckling kanske är något för dig isåfall? Är du intresserad av människor, kanske du ska komplettera med en HR-relaterad kurs och arbeta med personalfrågor inom t ex bemannings/rekryteringsbranchen... eller kanske vidareutbilda dig till apotekare eller liknande? Använda din bakgrund som sjuksyrra för att t ex arbeta med mer administrativa frågor på något läkemedelsbolag? Eller med folkshälso-frågor på socialstyrelsen? Med din erfarenhet inmo sjukvård tänker jag att det borde finnas många mer administrativa roller/yrken att ägna sig åt, bara du lyckas orientera dig rätt... ?

Svar på tråden Jobbar du som administratör eller liknande? Hjälp mig!