• VJs mamma

1-åring som bits...

Hej! Har någon mer problem med att ert barn bits ("bara" mamma och pappa än så länge och inte andra barn, tack och lov)? Vår 1-åring (14 månader) började för ca 3 veckor sedan och det verkar bli värre när han är trött och vill gosa. Då biter han ofta till när han kramas/pussas. Vi är konsekventa med att alltid tydligt säga ifrån och bli arga på honom då, men han ser mest glad ut eller bryr sig inte om det. Om man distraherar honom med något han tycker är kul så slutar han direkt.

Någon som har några råd för hur vi kan få honom att sluta bitas??

• Svar på tråden 1-åring som bits...
  • Lundby87

Mitt råd bli inte arg säg bara nej det gör ont du får inte göra så och börja kramas istället eller ge han nått annat i tankarna. För vi har markerat och visat oss arga och inge resultat åt det bra hållet då hon bara skrattar eller ignonerar

• LML

Bit tillbaka. Då ser han hur ont det gör. Min dotter hade dille på att dra mig i luggen. Sa ifrån men utan större resultat. Ja luggade då tillbaka, och sedan dess har hon inte gjort om det. Hon provade dra i sitt eget och insåg då att det gjorde ont.

Så kramas tror ja inte är rätt metod för att få bort ett oönskat betende. känns mer som att man visar att det är okej att bitas :(

• AnnaT
    LML skrev 2009-08-07 23:30:37 följande:
    Bit tillbaka. Då ser han hur ont det gör. Min dotter hade dille på att dra mig i luggen. Sa ifrån men utan större resultat. Ja luggade då tillbaka, och sedan dess har hon inte gjort om det. Hon provade dra i sitt eget och insåg då att det gjorde ont.Så kramas tror ja inte är rätt metod för att få bort ett oönskat betende. känns mer som att man visar att det är okej att bitas :(
    men herre gud klart man inte kan bita tillbaka!
    på bvc säger dom att barn i den ålder gör så eftersom att dom inte kan prata och uttrycka sina kännslor, det är bara normalt.
    man ska säga nej och typ visa att man ska kramas och pussas istället.
    det försvinner när dom lär sig uttrycka sig på andra sätt.
    min son är lika dag, med honom hjälper det med att säga nej och sen visa att man ska kramas i stället
  • morsigne

jag har en tva aring som bits har gjort det ett ar han biter even sina dagis kompisar sa vi har fatt skriva under att han ska leras pa dagis att inte bitas

• Hanah

Hur fan kan man skriva "Bit tillbaka"!! Det är ju på gränsen till barnmisshandel!!
    Så korkat!!

• Hanah

Så här skrev Barnpsykologen här på FL i forumet "Fråga Experten om en 14 mån som bits:

"Hej att barn bits är vanligt. En del barn som blir arga eller glada úttrycker detta genom att bitas. Det är ett särtt att uttrycka sina känslor på när orden inte finns där. I takt med att barnet får ett språk försvinner behovet av att bita. Vad man kan göra är att bryta bitningen och helst innan barnet hunnit bita. Man kan visa barnet på att smeka eller pussa istället. Det är viktigt att övervaka barnet tillsammans med andra barn, så att det får hjälp om det behövs i hur det ska ta kontakt utan att bitas. Det är inte alla barn som tar med sig bitandet utanför familjen. En del barn biter bara den som barnet har en stark anknytning till exempelvis mamma eller pappa, det blir ett sätt att gosa på. Barnet kan inte reglerá sin njutning och förstår inte att det gör ont."

• Indigofera
    LML skrev 2009-08-07 23:30:37 följande:
    Bit tillbaka. Då ser han hur ont det gör. Min dotter hade dille på att dra mig i luggen. Sa ifrån men utan större resultat. Ja luggade då tillbaka, och sedan dess har hon inte gjort om det. Hon provade dra i sitt eget och insåg då att det gjorde ont.Så kramas tror ja inte är rätt metod för att få bort ett oönskat betende. känns mer som att man visar att det är okej att bitas :(
    Så att bita sitt barn menar du skulle visa att det INTE är OK att bitas?! *förbluffad*
Svar på tråden 1-åring som bits...