• Lady S 83

Storlek på mössa till 2 åring??

Jag blir såå förvirrad av alla dessa möss-storlekar.
    Varför är då så krångligt??

Min tjej fyller 2 år om en månad och jag sitter och surfar runt på Tradera och hittar massa snygga mössor (perfekt till hösten), men vette fasiken vad hon har för stl?
    50?? Suck... Någon som kan hjälpa mig??

//Sofia.

• Svar på tråden Storlek på mössa till 2 åring??
  • viseversa

Ja jag har ingen aning heller då allas huvuden är olika stora. Mät hennes huvud med måttband runt pannan och den bredaste stället på bakhuvudet.

• Lady S 83
    viseversa skrev 2009-08-08 07:39:22 följande:
    Ja jag har ingen aning heller då allas huvuden är olika stora. Mät hennes huvud med måttband runt pannan och den bredaste stället på bakhuvudet.
    Förstår också att alla har olika stora huvuden, men som vanliga stl så sägs det ju att t ex. stl 92 är 2 år, 98 är 3 år osv. Sen beror det ju på tillverkare osv.

Men tack för tipset. Ska mäta hennes huvud när hon vaknar.
  • Cecese

Lady S 83 skrev 2009-08-08 07:47:33 följande:

Förstår också att alla har olika stora huvuden, men som vanliga stl så sägs det ju att t ex. stl 92 är 2 år, 98 är 3 år osv. Sen beror det ju på tillverkare osv.Men tack för tipset. Ska mäta hennes huvud när hon vaknar.
    Men vanliga storlekar funkar inte på alla barn heller utan man får ju gå på vad ens eget barn har. Min andra dotter t.ex. hade 80 vid 2 år. Hon är nu 6,5 och och kan fortfarande få på sig en del i 98 som t.ex. kjolar. Normalt har hon 110-116.

Det är samma med skor, det finns inte en viss storlek för vilken ålder barnet är i. Min äldsta dotter hade mycket större fötter än vad min andra dotter har. Den storleken min andra dotter har nu vid 6,5 år hade första dottern vid 4 år och sonen som just fyller 3 år håller på att komma i kapp henne redan.
  • Lady S 83
    Cecese skrev 2009-08-08 08:02:15 följande:
    Lady S 83 skrev 2009-08-08 07:47:33 följande:
    Men vanliga storlekar funkar inte på alla barn heller utan man får ju gå på vad ens eget barn har. Min andra dotter t.ex. hade 80 vid 2 år. Hon är nu 6,5 och och kan fortfarande få på sig en del i 98 som t.ex. kjolar. Normalt har hon 110-116.Det är samma med skor, det finns inte en viss storlek för vilken ålder barnet är i. Min äldsta dotter hade mycket större fötter än vad min andra dotter har. Den storleken min andra dotter har nu vid 6,5 år hade första dottern vid 4 år och sonen som just fyller 3 år håller på att komma i kapp henne redan.
    Jo, det försår jag också. Det var ju det jag menade...
    Man kan inte säga att en viss ålder har en viss stl.
    Vissa barn väger under 3 kg när de föds och vissa väger nära 5. Det är sååå olika.
    Min dotter har inte alls 92 i ALLA kläder utan hon kan fortfarande ha 80 i vissa kläder och kan ha 98 i andra. Och i skor har hon allt från 21-23.

Detta var inte min fråga.
    Utan vilken möss-storlek (ungefär) man har när man är 2 år??

Men men... som Viseversa skrev så ska jag mäta min dotters huvud.

Tack för hjälpen.
  • Cecese

Lady S 83 skrev 2009-08-08 08:20:24 följande:

Jo, det försår jag också. Det var ju det jag menade...Man kan inte säga att en viss ålder har en viss stl. Vissa barn väger under 3 kg när de föds och vissa väger nära 5. Det är sååå olika. Min dotter har inte alls 92 i ALLA kläder utan hon kan fortfarande ha 80 i vissa kläder och kan ha 98 i andra. Och i skor har hon allt från 21-23.Detta var inte min fråga. Utan vilken möss-storlek (ungefär) man har när man är 2 år??Men men... som Viseversa skrev så ska jag mäta min dotters huvud.Tack för hjälpen.
    Men jag menade eftersom det inte funkar att göra så varken på vanliga kläder eller skor så funkar det inte heller på mössor för olika barn har olika stora huvuden.
  • Anne69

Det bästa är att mäta eller prova....trots allt. Jag har ett barn med litet huvud. När hon var 2 hade hon ofta strl 46-48. Men det är nog vanligare att tvååringar har 50-52.

• BabyJia

Håller me de andra...För de kan va så olika. Sonen har alltid haft ett stort huvud, så mössor som har vart menat till att passa i hans ålder har alltid vart för litet.

• Lady S 83

Förlåt... Men jag VET at det är olika. Men generellt så brukar butier (t ex H&M, Lindex) skriva ålder och sen stl Alltså 92 - 2 år.. 98 - 3 år osv.
    Sen vet och förstår jag att det är olika. Jag har alltså själv barn och vet.
    Förlåt men känns som att jag blir idiotförklarad.

Jag har i alla fall mätt min dotters huvud och hennes mått var exakt 50.
    Så, nu vet jag det.

Tack för all hjälp!!

Svar på tråden Storlek på mössa till 2 åring??