• mamma till 2 frön

Lärare hur göra med förtroendetid??

Så alla lärare på FL nu var det dax igen. Semestern är slut och vi får hoppas det kommer massa skolsugna kids tillbaka! Hur lägger ni er förtroendetid, på kvällen, helgen mm. E det någon som har fått ha sina barn på fritis/förskola för att kunna göra sin förtroende tid mer effektiv(utan mamma...?!) jag menar självklart inte alla 10 för det blir ju lite lång tid med 45 timmar pluss hämt och lämning. Hoppas på ett bra arbetsår där vi får arbeta ifred utan mer påfund av vår kära skolminister.

• Svar på tråden Lärare hur göra med förtroendetid??
  • Kodia

Jag har oftast schemalagt mig själv på jobbet ett par timmar extra varje vecka. Resten gör jag hemma på kvällar/helger. Att åka hem och jobba ett par timmar för att sedan hämta hade känts konstigt...

Formellt så har du självklart rätt till barnomsorg även under din förtroendetid.

• Ellu

Jag lägger min förtroendetid när den behövs, ibland blir det mer och ibland mindre. Dessutom lägger jag en del under loven så jag t.ex. läser litteratur av olika slag.

• Tuffen

Jag arbetar 34,5 h på jobbet varje vecka, resten gör jag hemma på kvällar och helger. Jag har barn på dagis och tycker att denna lösning funkar bäst för oss nu. Senare när de går i skolan kommer nog mer förtroendetid att förläggas på jobbet.

• Jessa med 3

Jag kommer inte att jobba heltid, utan kommer att ha lediga onsdagar med barnen. Torsdagar skulle jag kunna hämta vid lunch, men för att barnens dagar ska se lika ut (jag tror på kontinuitet och förutsägbarhet för små barn) så hämtar jag efter mellis och jobbar undan en del av förtroendetiden då - jag är så trött när barnen lagt sig att det känns tungt att börja jobba och prestera då!

• mamma till 2 frön
    Jessa med 3 skrev 2009-08-09 10:17:53 följande:
    Jag kommer inte att jobba heltid, utan kommer att ha lediga onsdagar med barnen. Torsdagar skulle jag kunna hämta vid lunch, men för att barnens dagar ska se lika ut (jag tror på kontinuitet och förutsägbarhet för små barn) så hämtar jag efter mellis och jobbar undan en del av förtroendetiden då - jag är så trött när barnen lagt sig att det känns tungt att börja jobba och prestera då!
    Hos oss är det inte självklart att man får ha barnen på fritis/förskolan för att ta sin förtroendetid. Annars hade jag gärna haft dem någon timme extra så att jag kunde jobba undan. Är lättare att hävda om man har ett "vanligt" jobb och arbetar hemma vissa timmar. Får se hur jag får till det, kanske arbetsplatsförlägger tiden då kan det ju inte bli någon diskussion.
  • Tuffen

Men om jag t ex sitter hemma och rättar prov på förtroendetiden, nog sjutton är väl det arbete? Visst måste jag få ha mina barn på dagis och fritids då? Om jag utnyttjar det är en annan sak, men man har rätt att ha dem där när man arbetar. Borde vara en självklarhet, enligt mig.

• Jessa med 3

Har faktiskt inte frågat - men blir dte problem får jag väl sitta på jobbet på torsdagseftermiddagar (även om jag förmodligen är mer effektiv hemma i lugn och ro...)

• Jaz1

Är just nu föräldraledig, men när jag jobbade så la jag nästan all förtroendetid på skolan. 45 min innan eleverna började varje dag (min sambo lämnade på dagis) och ca 1 timme varje eftermiddag. Sedan hade jag kvar ca 1-2 tim förtroendetid som jag gjorde en kväll i veckan när sonen lagt sig. Fungerade bra för oss. Sonen gick då oftast 8-16 på dagis.

• Andra på g

Jag har lagt knappt hälften av förtroendetiden på arbetstid, har försökt tänka på när det är rimligt att hämta. Du skriver att "Hos oss är det inte självklart att man får ha barnen på fritis/förskolan för att ta sin förtroendetid", då är min undran om de verkligen vet om vilka tider du är arbetsplatsförlagd? Ifrågasätter de vilka tider du har barnen där? Det låter nästan ruskigt i mina öron Dessutom är ju våra (lärarnas) barn nästan alltid lediga alla lov och länge på sommaren, så jag tycker verkligen inte att vi belastar omsorgen i onödan när vi faktiskt ska jobba (hade varit skillnad om du ville renovera eller nåt). Nä, stå på dig TS!!!

Svar på tråden Lärare hur göra med förtroendetid??