• Guido

bebis med bältros?!

Är det någon med bebis som har eller haft bältros?? Misstänker faktiskt att min yngste har fått det trots att han bara är ett år - han hade vattkoppor när han var 3-4 månader men väldigt få. Nu har han bältrosliknande utslag på magen sedan i söndags. han har inte ätit ngt konstigt, har inte utslag någon annan stans och har mig veterligt inte blivit biten av ngt (men det var det bvc trodde). Har kört med hydrokortison i en vecka snart utan resultat och det påminner mig om att kortisonsalva ju inte hjälper alls mot herpes!!
    han verkar ju inte ha ont av det men det är nu ett stort område med samlade blåsor...? någon som vet något om detta?!

• Svar på tråden bebis med bältros?!
  • kvinnan47

Vattenkoppor kan barn få igen om de haft väldigt få plitor första gången.

• fjärilen78

vår dotter fick bältros när hon var ca 3,5 år det kan man få som "sviter" efter vattenkoppor, det gick som en spiral från midjan upp runt vid ryggen o bålen på henne, vi var in till läkaren o antingen var det en salva vi fick eller pencillin(kommer inte ihåg exakt vilket hon fick) misstänker ni bältros så sök för det så ni kan få hjälp o bli av med det!!

• Guido

hu - ja, vi får ringa på måndag o få en akuttid. Kom ihåg hur det såg ut när min äldre syster hade bältros (fast hon var ju tonåring) och det var nog den minnesbilden som fick mig att tvivla på om det verkligen bara var myrbett som bvc trodde. får kolla i morgon.

• Skruttis1979

Bältros är samma virus som vattkoppor, bara det att det yttrar sig olika.
    Första gången man får viruset blir det vattkoppor. sen ligger det latent i kroppen tills det bryter ut igen (OM det gör det), då i form av bältros. Det bryter ut igen av olika anledningar då man har sämre imunförsvar, ex. vid en förkyldning.

Bältros är alltså inget man smittats av nyligen, utan man har haft det i kroppen själv...

• Guido

ja nu har läkaren tittat på det och han uteslöt inte bältros, tog bilder på det och blodprov. men det börjar så sakta ge sig, han är inte så irriterad av det heller längre. dock är det ju faktiskt snart två veckor sedan det började.

• Guido

...det var antingen bältros eller herpes (!) nu e det iaf bara några prickar kvar.

Svar på tråden bebis med bältros?!