• Aktieproffset

Bostadsområden Stockholm med omnejd

Är Stockholmare och varit bosatt i Stockholm i hela mitt liv, ändå är det så svårt när ny bostad skall införskaffas. Skulle gärna ta emot tips på bra områden utanför stan som inte är för "snobbiga" eller för mångkulturella (ingen värdering i ämnet för övrigt) utan helt enkelt bara trevliga och lugna, medelklass, övre medelklass.

Områden som jag själv tror är bra:

Bromma (Ålsten, Nockeby, Äppelviken, Alvik).
    Solna (Råsunda).
    Vaxholm
    Värmdö
    Ekerö

Ytterliggare tips?

Tack på förhand!

MVH

Dan

• Svar på tråden Bostadsområden Stockholm med omnejd
  • Anna Paulita

Rönninge
    Mälarhöjden/Aspudden...Hägersten rent generellt
    Gamla Enskede (Stureby, Svedmyra, Sockenplan)

Jag förmodar att du är ute efter hus?

• frux

Älvsjö och Örby.

Nu har vi inkluderat de områden som vi iaf letar hus i... Förutom Vaxholm, värmdö, och ekerö- ligger för avsides tycker jag/vi

• mittenavapril

Inte är snobbiga och du nämner de du gör
    De områden i Bromma du nämner är svindyra och som västerorts Östermalm. Ekerö är lilla Lidingö med Sveriges högsta hyror (jag vet, bor där)......
    Råsunda är snobbigaste delen i hela Solna....
    Värmdö och Vaxholm är snobbsnobb

Älvsjö är nära stan som tusan, många från cityt köper hus där just nu.
    Rekommenderar gamla Enskede helt klart.
    Sumpan har dammats av och blivit mycket trevligt.

• Sirling

Trångsund är väldigt lugnt, grönt, sjönära, prisvärt och mysigt...
    Spånga
    Nacka
    Älta
    Tyresö

• Dessie

Vill du ha bara inom Stockholms Län? Om inte så kan jag rekommendera Bålsta - ligger 4½ mil norr Sthlm utmed E18 mot Enköping/Västerås.
    Ligger på gränsen till Stockholms Län.
    SL´s pendeltåg går = slutstation.
    SJ´s fjärrtåg stannar.
    Buss till/från Sigtuna/Märsta/Arlanda.
    Buss till/från Kista T-bana via Outlet i Barkarby (dock endast ett fåtal turer månd - fred).

Kolla på www.habo.se

• MrsMcC

Vi bor i Djursholms Ekeby, som ligger i Danderyds kommun. Fantastiskt!
    Vårt område är ett gammalt hyreshus (stort, numer bostadsrätt) och nästintill ligger ett litet område med bostadsrättsradhus. Här finns också småvillor och ett område med radhus tvärs över halvstora gatan.

Många som bor här arbetar på Danderyds Sjukhus, och du har alltså en ganska varierad medelklass. Stora grönområden; skog, strövområden, golfbana (om man gillar det), badsjöar, fiskeområde och fågelskyddsområde, bondgården 800 m upp längs vägen. Ute på gården har vi en stor lekpark för barnen och livet här är fantastiskt trivsamt.

Kommunikationerna till både stan och Täby (där vi har vårt administrativa centrum) är mycket bra. Vi har två olika tåglinjer att välja på, samt buss.

Skulle jag hitta någonting negativt så skulle det vara att vi har så långt till närmaste butik. Behöver vi lite mjölk måste vi antingen till Djursholms Centrum, Mörby Centrum eller Täby Centrum - det finns ingen liten lokal butik på hörnan.

Det finns så många fördomar förknippade med olika områden, inte minst sådana som det där vi bor, men man skall nog ta och bo i dem för att verkligen se.

• Hallonärtan

Huddinge! Nära stan (ca 15 minuter till Centralen)
    Nära till grönområden, bra centrum.
    Många fina bostadsområden, flera med nybyggda hus/radhus/lägenheter.
    Tyvärr Lider barnomsorgen lite av den stora inflyttningen på senaste år så det kan vara knepigt att få plats där man vill.
    men i övrigt är Huddinge en jätte bra kommun att bo i!
    Man bor centralt, nära till E4, Kungens Kurva osv, men ändå lungt och skönt.
    (Tullinge är också jätte vackert, sjönära...)

• Aktieproffset
    MrsMcC skrev 2009-08-09 20:34:29 följande:
    Vi bor i Djursholms Ekeby, som ligger i Danderyds kommun. Fantastiskt! Vårt område är ett gammalt hyreshus (stort, numer bostadsrätt) och nästintill ligger ett litet område med bostadsrättsradhus. Här finns också småvillor och ett område med radhus tvärs över halvstora gatan. Många som bor här arbetar på Danderyds Sjukhus, och du har alltså en ganska varierad medelklass. Stora grönområden; skog, strövområden, golfbana (om man gillar det), badsjöar, fiskeområde och fågelskyddsområde, bondgården 800 m upp längs vägen. Ute på gården har vi en stor lekpark för barnen och livet här är fantastiskt trivsamt. Kommunikationerna till både stan och Täby (där vi har vårt administrativa centrum) är mycket bra. Vi har två olika tåglinjer att välja på, samt buss. Skulle jag hitta någonting negativt så skulle det vara att vi har så långt till närmaste butik. Behöver vi lite mjölk måste vi antingen till Djursholms Centrum, Mörby Centrum eller Täby Centrum - det finns ingen liten lokal butik på hörnan. Det finns så många fördomar förknippade med olika områden, inte minst sådana som det där vi bor, men man skall nog ta och bo i dem för att verkligen se.
    Intressant inlägg.. jag kan inte göra annat än hålla med. Arbetade som personlig assistent åt en liten kille på Lillkalmarvägen i Djursholm för flera år sedan. Då hade jag, precis som många andra, fördomar om området Djursholms Ekeby, Djursholms ösby men insåg snabbt att det är mycket trevligt och att den omtalade överklassen trots allt inte utgör en så stor del av befolkningen på Djursholm.

//Dan
  • Marie1978

Måste ju helt klart nämna Täby och Vallentuna.

Bor själva i nybyggt område i Vallentuna och trivs jättebra, både massor med barnfamiljer och nära till det mesta. Tar ca 50 min kolleltivt intill city.

• MrsMurphy

Vi har landat i Tungelsta! Hade inte en aning om att dessa områden fanns men under vår husjakt så hamnade vi här ute och blev blixtförälskade!

Jag tror att dessa områden är ett bra ställe om man vill göra en bra investering och i dagsläget så är det väldigt billigt men området växer så det knakar. Det är pendeltåg hit och det satsas nu på att förbättra och dubbelspår byggs på vissa delar av sträckan.

Fantastiska grönområden och lite "bykänsla" och området är känt för alla sina växthus och hästar.

Allt är såååååååå naturligt så...
Svar på tråden Bostadsområden Stockholm med omnejd