MrsMcC skrev 2009-08-09 20:34:29 följande:
Vi bor i Djursholms Ekeby, som ligger i Danderyds kommun. Fantastiskt! Vårt område är ett gammalt hyreshus (stort, numer bostadsrätt) och nästintill ligger ett litet område med bostadsrättsradhus. Här finns också småvillor och ett område med radhus tvärs över halvstora gatan. Många som bor här arbetar på Danderyds Sjukhus, och du har alltså en ganska varierad medelklass. Stora grönområden; skog, strövområden, golfbana (om man gillar det), badsjöar, fiskeområde och fågelskyddsområde, bondgården 800 m upp längs vägen. Ute på gården har vi en stor lekpark för barnen och livet här är fantastiskt trivsamt. Kommunikationerna till både stan och Täby (där vi har vårt administrativa centrum) är mycket bra. Vi har två olika tåglinjer att välja på, samt buss. Skulle jag hitta någonting negativt så skulle det vara att vi har så långt till närmaste butik. Behöver vi lite mjölk måste vi antingen till Djursholms Centrum, Mörby Centrum eller Täby Centrum - det finns ingen liten lokal butik på hörnan. Det finns så många fördomar förknippade med olika områden, inte minst sådana som det där vi bor, men man skall nog ta och bo i dem för att verkligen se.
Intressant inlägg.. jag kan inte göra annat än hålla med. Arbetade som personlig assistent åt en liten kille på Lillkalmarvägen i Djursholm för flera år sedan. Då hade jag, precis som många andra, fördomar om området Djursholms Ekeby, Djursholms ösby men insåg snabbt att det är mycket trevligt och att den omtalade överklassen trots allt inte utgör en så stor del av befolkningen på Djursholm.
//Dan