• Saskia

Gamla människor i bibeln

Vill särskilt fråga dig som tror på Bibeln i någon mening.

I gamla testamentet beskrivs att vissa människor blev oerhört gamla, flera hundra år verkar vanligt.

Blev människor så gamla på den tiden eller vad kan det betyda?

• Svar på tråden Gamla människor i bibeln
  • BTD

man skall nog inte tolk Bibeln som en faktabok.
    I gamla testamentet var det inte ovanligt att en människa var 500 år gammal.

• Saskia
    BTD skrev 2009-08-08 10:39:28 följande:
    man skall nog inte tolk Bibeln som en faktabok.I gamla testamentet var det inte ovanligt att en människa var 500 år gammal.
    Nej, det ska man nog inte. Hur tolkar du då?
  • mowgli
    Saskia skrev 2009-08-08 10:43:06 följande:
    Nej, det ska man nog inte. Hur tolkar du då?
    Jag skulle kunna hosta upp de gängse religionsvetenskapliga förklaringarna, men väljer i stället att säga som det är. "Andliga/religiösa" människor/bibelskrivare har i vanlig ordning väldigt lite till övers för begrepp som sanningsenlighet, ärlighet, hederlighet, etc, helt enkelt för att dom gillar att dra en sk vals då och då, då som nu.
  • Morbid Mistress

Den förklaringen jag har fått av bokstavstroende är att människan inte hade några genetiska defekter innan syndafloden vilket medförde att människan kunde bli så gammal samt att det även innebar att även syskon kunde få barn med varandra ex Adam och Evas barn.

• BTD
    BTD skrev 2009-08-08 10:39:28 följande:
    man skall nog inte tolk Bibeln som en faktabok.I gamla testamentet var det inte ovanligt att en människa var 500 år gammal.
    Jag är kristen och använder en del av bibeln som riktlinjer. Jag plockar ut det som passar mig.

JAg bryter mot budorden, men gud förlåter om jag ångrar mig och biktar mig.

Jag har också studerat Anton Laveys skrifter, märkte dock att jag följer flera av hans budord.

Satanismen bygger på att det skall vara lätt att föja deras budord...kristendomen är lite ålderdomlig. Jag anser mig dock vara en modern kristen, om plockar godbitar ur flra religioner.
  • Saskia

Morbid Mistress skrev 2009-08-08 11:31:50 följande:

Den förklaringen jag har fått av bokstavstroende är att människan inte hade några genetiska defekter innan syndafloden vilket medförde att människan kunde bli så gammal samt att det även innebar att även syskon kunde få barn med varandra ex Adam och Evas barn.
    aha, det var intressant. Var det bara innan syndafloden de blev så gamla?
  • Morbid Mistress
    Saskia skrev 2009-08-08 11:44:19 följande:
    Morbid Mistress skrev 2009-08-08 11:31:50 följande: aha, det var intressant. Var det bara innan syndafloden de blev så gamla?
    Japp.
  • Saskia

Morbid Mistress skrev 2009-08-08 11:51:01 följande:

Japp.
    hm..men jag var säker på att det var efter syndafallet vi fick arvssynden. Som ju innebar att defekter kunde gå i arv?
  • Morbid Mistress
    Saskia skrev 2009-08-08 11:53:44 följande:
    Morbid Mistress skrev 2009-08-08 11:51:01 följande: hm..men jag var säker på att det var efter syndafallet vi fick arvssynden. Som ju innebar att defekter kunde gå i arv?
    jag är inte helt säker för så beläst är jag inte men som jag har fått det frklarat för mig så var människan genetiskt perfekt innan syndafloden.
  • Safir73

Morbid Mistress skrev 2009-08-08 11:31:50 följande:

Då har vi syndafloden att tacka för mycket :)
  • Zhna

Hmm, fråga dom "Allsmäktiga" Daevas om dom vet något?

Konstigt att religionen inte har någon utväg från åldrandets förbannelse! Endast döden är en utväg, en omvandling bäst i yngre år. Såtillvida inte någon har stött på de vises sten än?

• LyckligtSlut

Annan tideräkning kanske? 90 år då är 30 år nu?

• Free Spirit
    Saskia skrev 2009-08-08 11:53:44 följande:
    Morbid Mistress skrev 2009-08-08 11:51:01 följande: hm..men jag var säker på att det var efter syndafallet vi fick arvssynden. Som ju innebar att defekter kunde gå i arv?
    Hmm..gå i arv frå hvem då mener du?
  • Saskia

Free Spirit skrev 2009-08-09 15:30:03 följande:

Hmm..gå i arv frå hvem då mener du?
    från person till person..
  • Free Spirit
    Saskia skrev 2009-08-09 15:35:42 följande:
    Free Spirit skrev 2009-08-09 15:30:03 följande: från person till person..
    Og hur kan da avrvesynden komt etter syndefloden da alle mennesker fra Adam og Eva er blitt utryddet..for det var jo dei som var årsaken til arvesynden eller?
  • Saskia

Free Spirit skrev 2009-08-09 15:37:59 följande:

Og hur kan da avrvesynden komt etter syndefloden da alle mennesker fra Adam og Eva er blitt utryddet..for det var jo dei som var årsaken til arvesynden eller?
    Du, jag har ingen aning, det är därför jag frågar. Men du som vet kanske kan svara istället?
  • Free Spirit
    Saskia skrev 2009-08-09 16:02:34 följande:
    Free Spirit skrev 2009-08-09 15:37:59 följande: Du, jag har ingen aning, det är därför jag frågar. Men du som vet kanske kan svara istället?
    Du skrev jo at den går i arv..alle menneskene var jo uttslettet fra jordens overflate..
    utenom Noah og hans familj. Dermed så må jo arvesynden "overlevd" syndefloden..
    i ogmed at Noah hadde den i sine årer.
  • Saskia

Free Spirit skrev 2009-08-09 16:09:51 följande:

Du skrev jo at den går i arv..alle menneskene var jo uttslettet fra jordens overflate..utenom Noah og hans familj. Dermed så må jo arvesynden "overlevd" syndefloden..i ogmed at Noah hadde den i sine årer.
    Ja, jag trodde att det fanns en arvssynd och att den uppkom i och med syndafallet. Men jag är ingen bibelexpert så det är bara att du rättar om du anser det vara fel.
  • Konungabarn
    BTD skrev 2009-08-08 11:38:55 följande:
    Jag är kristen och använder en del av bibeln som riktlinjer. Jag plockar ut det som passar mig.JAg bryter mot budorden, men gud förlåter om jag ångrar mig och biktar mig.Jag har också studerat Anton Laveys skrifter, märkte dock att jag följer flera av hans budord.Satanismen bygger på att det skall vara lätt att föja deras budord...kristendomen är lite ålderdomlig. Jag anser mig dock vara en modern kristen, om plockar godbitar ur flra religioner.
    Är du ironisk eller menar du på allvar vad du skriver?!
Svar på tråden Gamla människor i bibeln