• Anonym (uppgiven)

Kan man få högre lånelöfte om man har en borgenär?

Vi vill bo i ett visst område ute på landet. Det är där den skola finns som vi vill ha, det är där vår släkt finns, det är där min mamma är uppväxt osv. Tyvärr fick vi inte bygglov, annars hade vi byggt där. Det säljs OTROLIGT sällan hus där ute, eftersom husen ärvs genom släkt

Vi har idag inkomster på 24000 respektive 19000 kronor.

Igår kom ett hus ut för 1.5 miljoner. Eftersom vi vet att vi kommer gå back ca 150 000 på vår bostadsrätt, skulle vi behöva låna 1.650 000 om huset går för sitt utgångspris (vilket det inte kommer göra, men bara för kalkylens skull).

Vi tror inte att banken är villiga att låna ut det till oss, även om vi VET att vi har råd med det. Vi har levt med otroligt mycket sämre marginaler i flera år och inte haft några problem. (Nu räknar vi med 5% ränta).

I alla fall, om då någon i vår närhet som har en mycket stabil ekonomi går in som borgenär, är banken mer villig att ge lån då? Eller skiter de fullkomligt i sånt?

• Svar på tråden Kan man få högre lånelöfte om man har en borgenär?
  • Anonym (uppgiven)
    Stormorsan skrev 2009-08-08 10:57:57 följande:
    Borgensman inte borgenär.
    Tack! Jag satt och funderade, men kom inte på det rätta.
  • krompa

Gå in på banken och fråga.
    Jag tycker 5% låter lite... räkna med 8-10% och se om ni har råd, gå sen in på banken och berätta att ni kommer klara er och att ni har en borgensman ifall de vill ha det med...

• Anova

Beroende på vad borgensmannen har för inkomster, skulder osv. så kanske ni kan få lånet. men just nu är bankerna väldigt restrektiva i sitt utlånande och flera banker räknar med en ränta på 7,5%. Det låter rimligt, med tanke på statstiken, att den kommer stiga till något kring 7%.
    Alternativet är ju att ni står på ett lån själva (t.ex bottenlånet) och att ni tillsammans med borgensman står på ett annat lån tillsammans (t.ex. topplånet).

Kolla med borgenären om vad den tycker är mest lämpligast.

Stormorsan skrev 2009-08-08 10:57:57 följande:
    Borgensman inte borgenär.
    Ja det stämmer, men inget lån utan borgenär ändå

En liten lektion:

Borgenär: Den som står som fordringsägare, t.ex. den som lånar ut pengar och till den gäldenären har skuld.

Gäldenär: Den som har en skuld som ska betalas tillbaka, t.ex. den som har lånat pengar av borenären.

Borgensman: Den som ska träda in med sina egna pengar om gäldenären inte betalar in skulden som borgenär och gäldenär kommit överens om (t.ex. enligt amorteringsplan).

Medlåntagare: Är en person som är solidariskt skyldig tillsammans med gäldenären att betala skulden. Alltså innebär det att den också ska betala av på lånet (sen kan man ju göra upp det internt så att medlåntagaren slipper stå ute med sina egna pengar, utan ersätts av gäldenären).
  • Anonym

De har ju nyss parat om detta med ränortnoa på bolånen på nyteheterna om de var i förra veckan eller möjligen denn avecka att många banker så som swedbank och Nordea ställer mer eller mindre kvra på att man ska kunna klara en ränta på 7%.

• Anonym

De har ju nyss parat om detta med ränortnoa på bolånen på nyteheterna om de var i förra veckan eller möjligen denn avecka att många banker så som swedbank och Nordea ställer mer eller mindre kvra på att man ska kunna klara en ränta på 7%.

• Anonym (uppgiven)

Vi skulle klara 7% också, men då skulle vi kanske känna av det. Det var så jag menade. 5% skulle vi klara helt utan problem. Vi bor redan rätt dyrt idag.

• Anova

Varför inte göra en kalkyl över er privatekonomi och uteslut boendekostnad och sen kan ni se hur mycket ni klarar av genom att sätta in olika summor i "boendekostnadsfältet". (det gör du kanske lättast i t.ex. excel).

Sen printar ni ut det och tar med det till banken då ni går och frågar om lån. Är man ekonom är kalkyler ett jättebra sätt att göra bedömningar, och jag vet de som fått igenom bolån som studenter som jobbat extra (fast det var för några år sedan).Principen är den samma, klarar ni av en mycket högre ränta än idag så finns det goda chanser att ni kan få lån.

• Anonym

Banker är även restriktiva med användandet av borgensman. Min bror fick inte låna till sitt boende (bostadsrätt) trots att vår pappa kunde gå in som borgensman med en av sina fastigheter som säkerhet.
    Men gör en kalkyl, boka tid på banken och se vad de säger.

• jordgubbe0812

Hej TS.
    Som sagts tidigare så räkna på ca 7%.
    Sen tror jag banken beroende på bank kommer vilja splitta upp beloppen.

Upp till 75% kommer bli bottenlån
    Upp till 90% toplån
    90% till 100% handpenningslån
    Över 100% blancolån med betydligt högre ränta och krav på amorteringstakt än övriga lån.

Dessutom kommer banken antagligen kräva att ni har säljkontrakt på bostaden innan ni får pengarna utbetalda (ni kan få lån beviljat men inte utbetalat innan)

Men en rik bogensman / medlåntagare underlättar säkert.
    Och en vettig förklaring till varför ni har 100% lån på bostadsrätten och inget sparande.
    Du måste räkna in kostnader för pantbrev, lagfart, mäklararvode vid försäljning.
    Samt ett sparande, hus kräver sparande.

Svar på tråden Kan man få högre lånelöfte om man har en borgenär?