• ICanDoIt

vad kostar golvvärme??

på ett ungefär??

Vi har ett badrum på 5 kvadrat.. och fick prisförslag på 50-60 000 för att lägga in klinkers och kakel. Låter inte det som ganska mycket för ett sånt litet badrum?? Och han sa att man måste ha golvvärme till klinkers.. varför?? känner många som inte har det.. fryser vi om fötterna är det väll vårt problem??

• Svar på tråden vad kostar golvvärme??
  • bomull

Låter lite mycket. Är det ett stort företag så prova att kolla priserna hos ett lite mindre.

Har nog viss betydelse var man bor också.

Och man måste absolut inte ha golvvärme bara för att man har klinkers.

• bomull

Beror ju även på vilken sorts klinkers ni ska ha (kostnad för materialet), är det
    inräknat i det priset?

• Jennie Brunflo

Det låter......njae.....kan nog stämma.

Det är DYRT med klinkerläggning + värme.

Särskilt om man ska leja bort allt utan att göra något själv.

Visst kan ni lägga klinkers utan själva värmen.....men ska ni leja bort allt arbete så är inte golvvärmen sådan jättekostnad...så det kanske skulle vara värt det om ni ändå gör det.

• ICanDoIt

vi ska försöka göra så mycket som möjligt själv.. typ riva ut allt och sånt. Och vi vill ha det ganska enkelt... det ska vara fint men inte lyxigt. Inte det dyraste.

Så jag tycker det låter jätte dyrt.

• bomull

Jag har insiderinfo.

Det är ett högt pris. Men det kan ju också vara så att det beror på var man bor,
    men tycker inte det borde skilja så mycket från här nere.

Beror ju mycket på vilket kakel och klinker ni ska ha.

Vad ingår i det priset dom gett? Är det allt förutom rivningen?
    Eller själva "inredningen" också? (Stol, vask och sånt).

För är det bara väggar och golv, arbetet, ingen rivning och inga jättedyra plattor så
    håller jag fast vid att det är ett överpris.

• ICanDoIt

bomull: jag var tyvär inte hemma när gubben var här...och min sambo är en mycket förvirrad själ :P haha.. men jag tror att han räknade med golvvärme, klinkers, kakel, inredning osv. Och vi känner inte att vi behöver golvvärme eftersom att det är så liten yta så en badrumsmatta täcker det mesta man går på iaf och det skulle isf kosta 5000. Och han tyckte visst att vi skulle fixa inredning från dem.. men vi vill köpa själva. Det blir nog bra mycket billigare än deras märkes prylar.

Det enda jag vill ha hjälp med är just klinkers och kakel för att det ska bli ordentlig gjort.. välja toastol och koppla in kan man ju göra själv.

Önskar jag hade varit hemma då så att jag hade kunnat frågasätta :P

• KajsaSthlm

Vi ska göra om ett litet duschrum/toalett med kakel och klinkers. Det kommer troligtvis att landa på ca 50-60 tkr. Då är det inklusive arbete, material + moms. Det _är_ dyrt att renovera badrum. Nej, man måste inte ha golvvärme, men det är mycket behagligare. Det kan kännas kallt och hårt med klinker utan golvvärme. Inget att rekommendera. När man ändå renoverar så är golvvärmen inte en stor kostnad i sammanhanget.

• lycklig fru

Som sagt.... Det beror ju helt på vad som ingår i priset.
    Min man har eget företag i bygg-branchen och har själv lämnat pris på ett 5 kvm stort badrum. Där ingår rivningsarbete, kakel, klinkers, golvvärme, toa, badkar, handfat, spegel-skåp med spotar, spotlights i taket, handdukstork, extra förvaringsskåpmed träluckor. Dessutom är det inklusive el- och rörmokerijobb.
    Detta för ca 95 000kr ink. moms.

Säkert skiljer priserna beroende på vart i landet man bor, detta är i Sthlms-trakten.

Vad det gäller golvvärme.... Jag skulle aldrig lägga in klinkers utan golvvärme. Vi renoverar just nu vårt eget badrum och har ännu inte kopplat in golvvärmen. Det är väldigt kallt på golvet utan den och då är det ändå inte minusgrader ute ännu.
    Så jag håller med om att i det stora hela så är det ingen stor kostnad att lägga golvvärme, speciellt med ett så litet badrum.

Lycka till med renoveringen.

• Sandrine

Vårt badrum är ca 4 kvm, och slutnotan för renoveringen hamnade på just 60 000:- (sthlm)
    Vi köpte in det mesta materialet själva, men byggfirman rev det gamla och gjorde allt underarbete, la golvvärme, drog ledningar, kaklade och monterade inredningen.
    Vi ångrar inte att vi tog golvvärme, känns skönt om fötterna kalla dagar! Dessutom torkar badrummet fortare efter man har duschat när man har golvvärme.

Svar på tråden vad kostar golvvärme??