• Nea 80

Hjälp!! Hur är det egentligen med föräldraförsäkring??

Jag och min man planerar att bilda familj. Det har i samma veva blivit aktuellt för min man att genom det svenska bolag han arbetar på få en utlandstjänst (2-års kontrakt) i ett land utanför EU.

Vi har sagt att det är jag som kommer ta ut föräldraledigheten och jag är fast anställd sedan flera år tillbaka på mitt jobb. Jag har läst flera trådar här på fl, har lusläst fk hemsida och om jag ska vara ärlig är jag inte mycket klokare än innan.

Om det är min man som arbetar, och jag är föräldraledig, har jag inte rätt till föräldraförsäkringen då? Varför spelar det roll vart man vårdar sitt barn?

Snurrigt värre, men mycket glad om nån kan hjälpa mig!

• Svar på tråden Hjälp!! Hur är det egentligen med föräldraförsäkring??
  • sarsparis

Nu vet jag inte, men min gissning är att du måste vara skriven i Sverige för att få föräldrapenning. ring FK och fråga istället.

• Nea 80
    sarsparis skrev 2009-08-08 11:47:49 följande:
    Nu vet jag inte, men min gissning är att du måste vara skriven i Sverige för att få föräldrapenning. ring FK och fråga istället.
    Jo jag tänkte ringa dit och prata med dem, men jag ville kolla här först Det jag funderar på är ju om det inte är "bidragsfusk" om man låter sig vara skriven i sverige fast man bor utomlands i 2 år. Känns dessutom konstigt att fråga fk om det...
  • sarsparis

Hittade det här på fks hemsida, vet inte om man blir klokare av det, ring och ställ en enkel fråga om hur det fungerar.

Om du arbetar i Sverige och din familj bor i ett annat EUland kan du eller din make/maka ha rätt till svensk föräldrapenning. Arbetar du i ett annat EU-land och har barn kan du ha rätt till föräldrapenning eller motsvarande förmån från det land du arbetar i.

Finns det krav på att du ska ha bott eller arbetat en viss tid i landet för att få föräldrapenning, kan du räkna med den period du arbetat i Sverige. Dessutom får du räkna med de perioder du arbetat i ett annat EU-land, när du flyttar hem till Sverige igen.

• KasperSixten

Skriver du ut dig från sverige gäller inte de försäkringar som sverige har.

har en jobbarkompis som bodde och arbete utomlands när hon fick sitt fjärde barn, hon fick snällt gå tillbaka till jobbet efter 3 veckor hemma för det var så man gjorde i det landet. Däremot fick alla sina dagar när hon väl flyttade tillbaka till Sverige igen, men då var sonen fyra7fem år och inte så intresserad av att ha sin mamma hemma på heltid.

• Nea 80
    sarsparis skrev 2009-08-08 19:30:50 följande:
    [citat]
    Hittade det här på fks hemsida, vet inte om man blir klokare av det, ring och ställ en enkel fråga om hur det fungerar. Om du arbetar i Sverige och din familj bor i ett annat EUland kan du eller din make/maka ha rätt till svensk föräldrapenning. Arbetar du i ett annat EU-land och har barn kan du ha rätt till föräldrapenning eller motsvarande förmån från det land du arbetar i.

Jo, det såg jag oxå... Hittade dock inget skrivet om land utanför EU. Jag ska ringa till fk på måndag, då de inte har öppet på helger. Tack för att du lägger tid på detta iaf
  • Nea 80
    KasperSixten skrev 2009-08-08 19:34:52 följande:
    Skriver du ut dig från sverige gäller inte de försäkringar som sverige har. har en jobbarkompis som bodde och arbete utomlands när hon fick sitt fjärde barn, hon fick snällt gå tillbaka till jobbet efter 3 veckor hemma för det var så man gjorde i det landet. Däremot fick alla sina dagar när hon väl flyttade tillbaka till Sverige igen, men då var sonen fyra7fem år och inte så intresserad av att ha sin mamma hemma på heltid.
    Ja, det där med att låta sig stå skriven i Sverige har jag förstått att det går... Men är inte det fusk??

Det du berättar om din jobbarkompis låter i mina öron inte särskilt kul :-S
  • sarsparis

Nu kom jag på hur det är, flyttar man utanför EU och skriver sig på en annan adress så blir man av med sitt SGI och hela köret. Kom på att min jobbarkompis funderade på att följa med sin man som skulle jobba i usa 1 år men kom fram till att stanna hemma då hon skulle bli utförsäkrad.

• Poulain

Hänger på tråden här...
    Jag och min kille är på väg att skaffa barn men vi är också sugna på att åka och bo i Thailand senare när barnet är lite större (10 månader eller så). Vi kanske kommer vara där ett halvår eller så, mest semester, kanske jobba lite...
    Så om vi fortfarande är skrivna i Sverige men "på semester" i Thailand i sex månader så får jag föräldrapenning? Stämmer det?
    Har läst att man förlorar barnbidraget, dock, om man är borta längre än 6 månader.

Men om vi är skrivna i Sverige, hyr ut lägenheten i andrahand, min kille jobbar i Thailand och jag är med honom och är mammaledig, så borde jag få min föräldrapenning?

• Nea 80

Poulain, det är det jag inte är säker på... Kanske är de 6 månaderna "säkra" men i övrigt vet jag inte. Det är väl dags att sätta sig i telefonkö på försäkringskassan

• Poulain

Nea 80 skrev 2009-08-11 09:54:02 följande:

Poulain, det är det jag inte är säker på... Kanske är de 6 månaderna "säkra" men i övrigt vet jag inte. Det är väl dags att sätta sig i telefonkö på försäkringskassan
    Min sambo sa att han också hade kollat upp detta. Och det som gäller är tydligen att man får befinna sig utomlands (så länge man är skriven kvar i Sverige) i sex månader om det är utanför EU, och i ett år om det är inom EU.
    Men herregud, man vet ju aldrig med Försäkringskassan, de ändrar ju sina regler hela tiden...
Svar på tråden Hjälp!! Hur är det egentligen med föräldraförsäkring??