• Faster M

Svamp på bröstvårtorna

Hej
    Har idag fått konstaterat att jag har svamp på bröstvårtorna. Det känns skönt att få det konstaterat för nu vet jag att det inte är amningen det är fel på och att det går att göra något åt smärtan. Dock har jag hört att svamp kan vara svårt att få bukt med. Ni som har haft svamp, har ni blivit "friska" ganska snabbt eller var det jobbigt att bli av med det?

Tack
    Kram M

• Svar på tråden Svamp på bröstvårtorna
  • miss sara

För mig tog det tid att bli av med svampen. För jag och min dotter smittade varandra hela tiden.. Men jag hoppas att det går över snabbt på dig.. har du fått medicin för det eller??Tänk på att du kan smörja med Ramlösa citron på bröstvårtorna och tvätta dom efter varje amning... Håller tummarna att du snart blir av med det.

• Faster M

Tack för ditt svar och för tumhållningen

Nån annan som har erfarenhet av detta?

Kram M

• hallon82

ramlösa fungerar inte så jätte bra eftersom det inte längre finns nåt bikarbonat men vanligt vichy vatten som imsdal och linné fungerar då det fortfarande finns bikarnonat i det vattnet citron vatten ska ochså fungera men det vet jag inte om det gör det finns en salva på apoteket som heter mycostatin som du kan smörja på brösten men du måste tvätta bort det innan du lägger bebisen till bröstet igen

• Fru Stjärna

Huva, jag fick rysningar i hela kroppen av att minnas hur hemskt det var att ha svamp. Mitt spred sig ner i mjölkgångarna och jag fick som en böld. Så dkjsdflökasdvla ont! 40 graders feber på två panodil... Och ändå fortsatte man amma... ibland är man bra konstig. Det tog i alla fall toklång tid för mig att bli av med det. I flera månader så grät jag vid varje amningstillfälle.

Tvätta allt som kommer i kontakt med bröstet i minst 60 grader. Koka gärna BH och eventuella inlägg. Tyginlägg är bättre än pappinlägg. Koka nappar och flaskor varje dag. Behandla även barnet!!

Hoppas att du slipper det här illa kvickt. Och gå inte för länge om det fortfarande gör ont!

Kram L

• Faster M

Pust, suck, stön... Hoppas det går över. Blir så ledsen... Jag kan inte tänka mig att fortsätta amma mer än ett par veckor om det fortsätter göra så här ont och jag vill verkligen amma helt!!!

Tack för era svar...

• Diana P

Hej!Har själv haft svamp i omgångar,både jag och sonen har fått mycostatin men svampen har kommit tillbaka och nu äter jag tabletter istället och hoppas på att svampen försvinner för gott!Tar ditt barn flaska?Isåfall så kan du ju varva flaska och bröst det gjorde jag och det funkade mycket bättre när bröstet fick vila imellanåt.Det tog ett par dagar innan mycostatinet verkade,vilken lättnad!!Ge inte upp,svamp går att bota!!Lycka till!!

• Faster M

Hej Diana P
    Tack för ditt svar. Blev väldigt intresserad av de där tabletterna. Vad är det för några? Funkar de? Funkar de för gott? Vad heter de?

Jag ger en del med flaska. Både utpumpad bröstmjölk och ersättning och det funkar bra. Den salvan jag använder heter Cortimyk. Är den bra? Är Mycostatin bättre?

Kram M

• Fru Stjärna

Tabletterna, som jag inte kommer ihåg vad de hette fås bara på recept. De slår ut allt! Men de som läkarna skriver ut är snordyra!!! Men det finns en alternativ sort som bara kostar en tredjedel. Men de finns bara på stora apotek. (råkade gå till ett litet först och fick betala massor och insåg sedan att det fanns billigare på det stora apoteket...)

• Faster M

Tack
    Ska se till att fån såna där tabletter istället. Fattar inte varför man inte ger medicin med lite mer krydda i från första början så man blir av med sk**en med en gång, i stället för att fjatta med en massa salvor...

Kram M

• ily

Jag har också svamp och har haft det länge, har provat med cortimyk, canesten - allt som är receptfritt. Idag fick jag betnovat som är receptbelagd och superstärkt så vi får hoppas att det hjälper.

Ett tips är att istället för att ta vichy vatten i barnets mun, gör en blandning av bikarbonat och vatten - 1/2 tsk bikarbonat i 1/2dl ljummet vatten. Pensla barnets mun efter varje amning med detta. Det fungerade bra för oss, Leo har inte svamp längre - bara jag!

Ett annat tips som du har säkert fått är att lufta så mycket som möjligt.

Lycka till!

• Jessi74

Måste man gå till läkare för att få diagnosen svamp? Eller kan BVC-sköterskorna sätta den diagnosen? Misstänker att jag kan ha det - hur "ser det ut" - om det nu syns?

• Vårstjärna

Jag vill också veta hur man märker att man har svamp. Jag har haft lite problem med såriga bröstvårtor o min son är två månader. Antar att det är rent slitage då jag ibland tycker att han får ett dåligt grepp. Men kanske kan det finnas en annan bov bakom smärtorna?

• Heli77

Jessi74;
    Där jag bor så räcker det med att få det konstaterat av bvc-sköterska, men jag vet inte om det är så överallt.
    Jag tog upp det med vår bvc-sköterska - att jag misstänkte att jag hade fått svamp (dottern hade haft torsk på tungan tidigare så hon hade sagt åt mig att vara uppmärksam) - och då ville hon titta för att se hur det såg ut. Hon skrev därefter ut Mycostatin åt mig, som jag nu håller på och behandlar mig med.
    Antar att jag bör söka läkare om det nu inte skulle hjälpa och jag kanske måste få något starkare utskrivet.

Mina symptom var att bröstvårtorna skiljde sig i färg jämfört med övriga vårtgården (de var ilsket rosaröda), småsprickor och en vit liten beläggning på dem. Dessutom började det göra riktigt ont när jag skulle amma och det kunde fortsätta göra ont i timmar efteråt. I det ena bröstet kunde jag emellanåt även känna en djupare molande värk/stickningar som kom och gick.

• hogga

Jag och min son hade också svamp ett tag. Det började på sonen (hela munnen och det spred sig till stjärten på stackarn också) och sen fick jag det. Prövade vichyvatten utan effekt och fick istället ett medel som var lila (gentiana nånting) på BVC , det skulle man ta i hans mun och på mina bröstvårtor. Sen köpte vi Daktacort salva till stjärten (ibland så tog jag detta på bröstvårtorna också). Efter två behandlingsomgångar var det borta . Hoppas det går över för dig snart.

• Nikki75

Tabletterna ni pratar om är förmodligen "diflucan".

• Anna D

Vi fick svamp, jag & min son. Det försvann på mindre än en vecka när vi fick recept på myscostatin. Jag smorde mina bröstvårtor 2 ggr/dygn, han fick medel i munnen 4 ggr/dygn och sen dess har vi inte haft några besvär.

Svar på tråden Svamp på bröstvårtorna