• Willowh

Någon som vet?

Jag har lite frågor angående PCO.
    Kan man utveckla PCO eller är man "född" med det?
    Kan man helt bli av med PCO?
    Vad är PCO-s (och någon annan bokstav efter PCO som jag inte kommer ihåg nu)?
    Tacksam för svar...

• Svar på tråden Någon som vet?
  • LiselottePCOS

Försök till svar:

Kan man utveckla PCO eller är man "född" med det?

Du har ärft det, är genetiskt. Fler olika genetiska kobinationer ger upphov till PCO/S. Det är en heterogenåkomma dvs kvinnor med PCO/S kan ha mycket olka syntom och det finns lika många sätt att ha PCO/S som det finns kvinnor som har det. Är vanligare i cetraleuropa och hos latinamerikaner. Är ingen sjukdom, ses som en variant på äggstockar även om syntomen är jobbiga.

Kan man helt bli av med PCO? nej, men den kan bli bättre tex genom andrad livsstill . För all del den kan försämras med..

Vad är PCO-s (och någon annan bokstav efter PCO som jag inte kommer ihåg nu)?

PCOS (PCO-s, PCO/S) är egentligen det rätta namnet på tillståndet. Vårdpersonal orkar inte alltid uttala S i sydnroment. PCOS= PolyCystiskt Ovarie Syndrom.

PCO = PolyCystiska Overier: mångblåsiga äggstockar är äggstockstypen som förekommer vid PCO/S.

Jan Holte ger en bra och possitiv föreläsning på 2x 55 min om detta:

Anovulation och PCOS
    media.medfarm.uu.se/flvplayer/anovulation/video1/part1

När man har PCOS har man minst 2 av dessa 3 problemen (kritererier som en grupp läkare bestämde i Rotterdahm 2004)

Utebliven eller orgelbunden mens
    påverkade hormonnivåer (främst manliga hormoner hos kvinnan syntom tex generadehårväxt akne i vuxen ålder, kollas med blodprover)
    PCO-äggstockar (syns på vaginalt ultraljud)

Du kan läsa mer på patientföreningen för PCO och PCO-S hemsida (en sida som rekomenderas av gynekologer, är faktagranskad av läkare) www.pco-s.com
    på sajten Vill ha barn finns endel :www.villhabarn.com/pcos1.html
    samt min blogg: blogg.passagen.se/liselottepcos/

• LiselottePCOS

PS såg jag stvade fel, vilket jag är bra på

Det ska vara ovarier, se nedan:

PCO = PolyCystiska Ovarier: mångblåsiga äggstockar är äggstockstypen som förekommer vid PCO/S.

• Willowh

Wow, vilket bra svar...tusen tack för saklig och relevant information. Ska definitivt kolla in föreläsningarna...
    Tack!

Svar på tråden Någon som vet?