• Alvi

Ska tomaterna bli röda på plantan, eller kan de mogna även efter plocket?

Min svärmor odlar tomater men de blir aldrig röda. Kan de plockas nu ändå, och mogna röda i nåt soligt fönster eller så?

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Svar på tråden Ska tomaterna bli röda på plantan, eller kan de mogna även efter plocket?
  • Tutilure

Det är inte gröna tomater hon har sått då?

♥ Minou, vår älskade ängel ♥
  • anne h

Absolut!
    Jag brukar plocka de sista på säsongen och låta dem ligga i köksfönstret där de mognar klart. Inga problem.

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Starkast

Det tar jättelång tid innan de blir röda. När de väl börjar går det fort. Så håll ut

När det blir höst plockar man de sista och lägger ex. i en mörk kartong så mognar de efter hand.

• Alvi

Tutilure: Näpp, de är nog röda tror hon.

Anneh: Vad bra, då plockar hon dem nu! (Och hur gick det med tecken-smeknamnen? )

• Alvi

JEnny F: Nähä, då håller hon ut istället...!

• Trynträ

De brukar bli bäst när de sitter kvar på plantan. Än är det ju inte september så de borde klara sig ute ett tag till. Men visst kan tomaterna mogna inne också under förutsättning att de inte är superdupergröna.

• anne h
    Alvi skrev 2009-08-08 18:53:32 följande:
    Anneh:

(Och hur gick det med tecken-smeknamnen? )
    Svaret var: jodå, klart de har det.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • mammaflickan

De gröna som e sist kvar, om man har plats kan man ta hela plantan o hänga upponer inne tills de mognar. Hade min mamma läst nånstans igår.

• mm m

Hoppas verkligen att de kan stå ute ett tag till.. Ingen av mina tomater är helt röda än..
    Blir sena i år men kanske har med vädret att göra. De växer och blommar förfullt så de är verkligen på gång nu..

Hur länge har ni era plantor ute?
    TAr ni in de sen .

Mina brukar självdö men verkar inte hinna det i år

• vackrastarflow
    Alvi skrev 2009-08-08 18:53:32 följande:
    Tutilure: Näpp, de är nog röda tror hon. Anneh: Vad bra, då plockar hon dem nu! (Och hur gick det med tecken-smeknamnen? )
    Men varför ska hon plocka dem nu? De blir inte röda fortare för att de plockas, så medan det fortfarande är sommar kan man låta de hänga kvar, jag tycker personligen det är godare med tomater direkt från plantan än de som mognat "vid sidan av".

Sen till hösten när det börjar kallna så kan man ta in resterande.
  • vackrastarflow

ah såg nu att hon väntar... ja man ska läsa allt sorry!

Svar på tråden Ska tomaterna bli röda på plantan, eller kan de mogna även efter plocket?