Ska tomaterna bli röda på plantan, eller kan de mogna även efter plocket?
Min svärmor odlar tomater men de blir aldrig röda. Kan de plockas nu ändå, och mogna röda i nåt soligt fönster eller så?
Min svärmor odlar tomater men de blir aldrig röda. Kan de plockas nu ändå, och mogna röda i nåt soligt fönster eller så?
Det är inte gröna tomater hon har sått då?
Absolut!
Jag brukar plocka de sista på säsongen och låta dem ligga i köksfönstret där de mognar klart. Inga problem.
Det tar jättelång tid innan de blir röda. När de väl börjar går det fort. Så håll ut
När det blir höst plockar man de sista och lägger ex. i en mörk kartong så mognar de efter hand.
Tutilure: Näpp, de är nog röda tror hon.
Anneh: Vad bra, då plockar hon dem nu! (Och hur gick det med tecken-smeknamnen?
)
JEnny F: Nähä, då håller hon ut istället...!
De brukar bli bäst när de sitter kvar på plantan. Än är det ju inte september så de borde klara sig ute ett tag till. Men visst kan tomaterna mogna inne också under förutsättning att de inte är superdupergröna.
De gröna som e sist kvar, om man har plats kan man ta hela plantan o hänga upponer inne tills de mognar. Hade min mamma läst nånstans igår.
Hoppas verkligen att de kan stå ute ett tag till.. Ingen av mina tomater är helt röda än..
Blir sena i år men kanske har med vädret att göra. De växer och blommar förfullt så de är verkligen på gång nu..
Hur länge har ni era plantor ute?
TAr ni in de sen .
Mina brukar självdö men verkar inte hinna det i år
ah såg nu att hon väntar... ja man ska läsa allt sorry!
bäst är att ha kvar lite kvist när man tar in tomaten sen..