• Solano

kryp i mitt skafferi!!!!

Usch och fy och blä! Jag vet inte vart jag ska ta vägen nu! jag hittade en, tack och lov död åtminstone, larv i mitt skafferi nyss! Usch! hela jag ryser!!! Jag sökte på anticimex och enligt deras bilder borde det vara en pälsänger eller vad de nu heter, men de brukar inte bo i skafferit utan i klädkammaren! är så rädd för att hitta fler så jag väntar tills min sa´mbo kommer hem
    Någon annan som haft problem med larver och ohyra? vad gjorde ni åt det? Har aldrg haft det förr och är ganska nyinflyttad här så jag skyller på den gammla hyresgästen

• Svar på tråden kryp i mitt skafferi!!!!
  • Viktoria74

Jag har hittat någon enstaka pälsäng (tror jag det var också) i kastrullskåpet och en i matskåpet. Har aldrig sett nån levande. Begriper inte varifrån dom kommer, har väldigt rent och ordnat i mina skåp. Men så länge jag hittar en per år så antar jag att det inte är nån fara. Titta om dom har byggt bo i nån mat, sambons bror hade djur bland pastaplattorna.

• Jennie Brunflo

Äsch då...det är inte så ovanligt.

De finns där det finns mjöl, gryn, pasta, socker. ( i princip)

Rengör, kolla igenom påsarna om du hittar fler...och värre är det nte.

• snuttan2

brukar kunna bli mjölbaggar(tror jag att det heter) i skafferier. råkar ut för det ibland , usch! oftast blir det när man har spilt ut mjöl eller annat torrt....dammsug o torka rent hyllorna ofta så kommer dom inte. och så brukar jag hälla över mjöl, socker, havregryn mm i burkar istället för att ha påsarna. det funkar för mig iallafall

• Solano

skönt för jag har alltid förknippat småkryp i skåpen hos folk som inte har det så städat och rent där, men jag har det väldigt rent (tycker själv ) så då borde det ju inte bero på det! Måste amn informera hyresvärden tro?

• Kajsan

Skyll inte pälsängern på förra hyresgästen, finns det i din lägenhet så finns de i hela huset.
    Det enda sättet är att inte mata dem, finns det inget tyg eller mat att äta på så dör de.
    Men de finns fortfarande kvar i väggar och golv.
    Forever! *skräms*

• Jennie Brunflo

Solano:

Nejdå.....det är jättevanligt.

De försvinner OFTAST av att man storstädar skåpet.

• Solano

Jag tror det blir att åka till ikea på engång och köpa burkar för det lät som en bra idè! tackar för era tips!

• Solano

nä, fy! NU när jag äntligen rensat och städat skafferiet och de andra köksskåpen så hittar jag en larv, bara skalet dock i soffan! I köket så hittade vi tre skal och en levande och här var det bara skalet, borde det inte innebära att vi skulle hitta de där jävla (ursäkta) baggarna som blir då oxå?? Det är väl baggarna som är värst för de är väl de som lägger nya ägg?? Är hela min lägenhet full av pälsängrar nu? Borde den besprutas eller nåt? Då kan man väl inte bo kvar, framför allt inte om vi ska ha en bebis om några veckor?? Nån som vet, annars flyttar jag snart känns det som, är så äcklad!

• Solano

puffar upp! ingen som vet vad jag ska göra med de små äcklen?

• Kajsan

Du KAN som sagt inte bli av med dem, då måste anticimex spruta hela huset.
    Men hålla rent är enda sättet att undvika dem.
    Tänk på att de lever på tyg, speciellt viscose, det ääälskar de.
    Håll koll i garderoberna...

• Solano

men usch då! men det konstiga är att jag inte sett några baggar utan bara larver och tomma skal! Tycker att de är så fruktansvärt äckliga bara, och det är vidrigt att tänka att jag inte kan bli av med dem och att förmodligen alla hyresgäster har dem!

• Kajsan

Jag har aldrig sett baggar här hemma heller, men jag har sett larverna, och hålen i kläderna
    Gamla hus råkar ofta ut för detta.

• AnnaZ

Finns det inte något som heter "fläskänger" också? Som borde trivas i ett skafferi?

• Solano

Jo det finns tydligen nåt som heter så oxå, de borde väl oxå vara larver från början?? Nu har jag gått igenom och städat hela min lägenhet utan att hitta flera, det kanske inte finns flera nu *hoppas* Tack för alla svar!

• mama80

När vi bodde i lägenhet började jag plötsligt hitta små larver i köket. De kröp på väggarna och i taket, men jag kunde inte hitta var de kom ifrån. Jag rensade ut allt i skåpen, tyckte jag, och väntade. Nejdå där kom de igen, och värre var att nu hade de blivit malar oxå. BLÄÄÄ
    Jag slängde allt i skafferiet, öppnade allt och kollade, denna gång även oöppnade paketer.
    Och där var de, som en hel "liten" armé, i havregrynspaketet, huga...
    Paketen var av hårdpapp och jag såg ju sen att det fanns små, små hål ssom de j**larna hade krupit ut igenom.
    Så leta, leta du hittar nog deras gömma till slut

• mama80

jag tror att de hette Mottfjärilar eller något liknande

• Thelonius

Pälsängrar gillar som det låter päls! De gillar även viscose som någon skrev. Om du misstänker att det är något klädesplagg de gillar extra mycket så kan du lägga det i en påse och sedan in med det i frysen så dör de garanterat. Ett gammalt husmorsknep mot sanering av angripen päls!

Svar på tråden kryp i mitt skafferi!!!!