• Honey1982

Plugga utomlands.. med barn?

Nån som har erfarenhet av att ta en eller fler terminer utomlands under högskolestudierna, med barn?

• Svar på tråden Plugga utomlands.. med barn?
  • Kusin Vitamin

Jag har ingen personlig erfarenhet, men en av mina bästa vänner läste en termin i England när hennes dotter var bara något år gammal. Hon och hennes man hyrde en flygel i ett jättefint stort hus utanför London, det fungerade jättebra. Jag var och hälsade på dem, och alla trivdes jättebra. Mannen var föräldraledig under den perioden och skötte mycket markservice. Det kan nog bli kämpigt om man inte har någon som kan hjälpa till med barnet dagtid kan jag tänka mig. Om du vill satsa, gör det, tror inte du kommer att ångra dig!

• Nette Alser

En kompis till mig undersökte lite och fick veta att många länder har kommit längre än oss med att universitet och skolor har barnomsorg knutet till skolorna. Kommer dock inte ihåg vilka länder, men tror att England var ett av dem.
    Prata med studievägledare, de vet nog...

• AA aa

Jag läste spanska i Spanien en termin och då var de en tjej från Schweiz som hade med sig sina två barn. Hennes mamma var med ett tag och tog hand om barnen och sen kom en kompis dit istället för att passa dem. Jag har också tänkt läsa utomlands i minst en termin (juridik) men vi har familj i Chile (där jag vill läsa) så det är ju lite lättare. När vi var i Chile sist så gick vår store son på förskola (trots att han inte ens hade uppehållstillstånd) och han trivdes jättebra, fröknarna gjorde allt för att han skulle trivas. Barn lär sig ju språk snabbt och kan leka även om de inte kan prata. Lycka till!

• Honey1982

jag och sambon har tänkt ta ett år utomlands (obligatoriskt i min utbildning) när barnet är ca 1½ år. hur gör man med dagis, språket osv? det blir förmodligen spanien eller ett engelsktalande land.
    vi komemr inte att kunna vara föräldralediga någon av oss då eller ha med oss någon av våra föräldrar. dessutom kommer vi ju att leva på csn så nån "nanny" kan inte heller bli aktuellt.

• AA aa

Åk till Sydamerika så kan ni lätt betala "una nana".

Svar på tråden Plugga utomlands.. med barn?