• Oslo

Bergochdalbana i v 16?

Är det någon som vet om det är ok att åka bergochdalbana när man är ca 16 v påväg? Jag ska på Liseberg i helgen och vill ju gärna åka lite! Det står ju skyltar vid varje attraktion, men det verkar ju mest vara om du har en stor mage som är ivägen för att du ska spänna fast dig ordentligt? Jag har inte fåttt någån mage än...
    Någon som har några rekommendationer ?

• Svar på tråden Bergochdalbana i v 16?
  • Adelisa

oslo: ag var på lisberg i veck 9 och vågade inte åka några karuseller där skylten med magen satt.

Fick höra här på FL att man inte skulle åka ngn gång oavsett.. För moderkakan kunde lossa eller ngt för alla ryck..

• Alle

Står det varningsskyltar så åker inte jag iaf. Annat utan varningsskyltar kan jag tänka mig att åka.

• Adelisa

MEn oavsett , kände jag att det var bäst att köra det säkra före det osäkra

• Gillis

Man ska ju leva som vanligt, men personligen hade jag nog stått över karusellerna och köpt lotter istället.

• Kasper

Jag mailade Liseberg och frågade eftersom vi hade tänkt åka dit i sommar. De rekommenderar inte att man åker något över huvud taget under tiden man är gravid. De vill väl inte ha det på sitt samvete antar jag. Vi struntade i alla fall att åka dit... Kändes bättre för oss.

• Oslo

Tack för alla svar! Det var bra att någon råder mig till att inte vara superwoman hela tiden! Det verkar ju logiskt det där med moderkakan och så! och om nu Liseberg själva menar att man inte ska åka så bör man väl lyssna på det! Jag får lägga mina pengar på chokladshjulet istället
    Ha en fin helg allihopa!!

• Toka2

Det där med att magen är stor på bilden kan vara förvirrande, just bara för att det är lätt att tolka det som att "Åk inte om magen är gravidstor", men hur visar man på en skylt att det gäller även för små gravidmagar? Berg-och-dalbanor ger stora påfrestningar på kroppen, samma sak med Kaffekopparna/Virvelvinden och liknande. Jag ÄLSKAR att åka saker som går fort, snurrar, kränger hit och dit, men jag väntar hellre tills nästa icke-gravida karusellsäsong.

• kate79

Jag var på Liseberg i v8 och åkte karusell för glatta livet, förra graviditeten. Åkte en karusell som klämde åt magen något hemskt, det kan ju inte ha varit bra. Men det blev inga men. Om det inte varit så att jag absolut inte ville att någon skulle förstå något så skulle jag nog hållt mig på marken och väntat, det finns ju fler tillfällen.

• NeaVida

På Gröna Lund är det bara en bild med en tjej med en bebis i magen. Lite mer logisk tycker jag...

• Sicilly

Att vissa inte fått några men när de har hoppat bungy jump eller åkt berg och dalbana likställer jag med att även vissa gjort abort, men misslyckats och ändå fött en unge utan men.
    Jag har noll förståelse för att vissa vågar riskera en graviditet eller barnets hälsa.

Underbart att du tog rätt beslut!!!
    Man är ju bara gravid under så kort period, sedan har man hela livet framför sig för att gå på grönan eller Liseberg.

Kram och lycka till.

• NeaVida

Ett tips är ju att säga att man har fel på balanssinnet, alltså lätt blir åksjuk, eller att man var ute och söp igår! Då blir man ju dessutom snabbt av med alla evenutella misstankar och slipper dricka öl i pauserna. Det är ingen som tvingar en spylisa upp i en karusell... iaf inte nån på mitt jobb...

• skruttis11

jag va på lisseberg å jag fick inte åka nått förutom flomriden å c´ållorado eftersom de andra e det en grej som spänner bra hårt över magen

Svar på tråden Bergochdalbana i v 16?