• Muchi83

Kan man dricka vin efter Alvedon?

Jag tog en alvedon för typ 3 timmar sedan. Kan jag dricka lite vin nu?

• Svar på tråden Kan man dricka vin efter Alvedon?
  • SunnyBunny

Ehhh ja? Aldrig hört att man inte skulle kunna de..så kör hårt du;) Jag är inne på min tredje öl här och har även jag knaprat lite alvedon idag mot huvudvärk:)

• Muchi83

Aha men då sveper jag på då =) He he nej man har ju hört att det är ajja bajja med piller och alkohol.

• Starkast

Efter bara en är det ingen fara.

Men tar du fler är det inte att rek. då båda bryts ner i levern och det då kan orsaka leverskador.

• MrsMcC

Kan och kan? Klart man kan, men det är inte särskilt lämpligt eftersom Alvedon innehåller paracetamol och detta i kombination med alkohol kan leda till leverskada.

Så, vet du med dig att du kommer att dricka alkohol skall du nog undvika Alvedon, och om du tagit Alvedon bör du undvika alkohol.

Självklart är riskerna försvinnande små om det skulle ske vid något enstaka tillfälle, men du skall inte göra vana av det.

• Mandarina

Men det är inte farligt på så sätt att man skulle bli mera berusad eller nåt?? att man snabbare skulle kunna bli mera påverkad??

• Starkast
    Gulletroll skrev 2009-08-08 21:46:50 följande:
    Men det är inte farligt på så sätt att man skulle bli mera berusad eller nåt?? att man snabbare skulle kunna bli mera påverkad??
    Nej. Det är en gammal myt.
  • MrsMcC

Nej, du blir inte mer påverkad av alkoholen om du tagit paracetamol.

• k girl
    Gulletroll skrev 2009-08-08 21:46:50 följande:
    Nej. Alkohol potentierar inte alvedon. Den risk som finns är precis den som JennyF beskriver, dvs att såväl alkohol och alvedon metaboliseras i levern och att levern därför kan bli överbelastad.
  • Muchi83

Men min lever dör väll inte om jag gör det en gång?

• Starkast
    Muchi83 skrev 2009-08-08 21:49:26 följande:
    Men min lever dör väll inte om jag gör det en gång?
    Med en alvedon är det osannorlikt att något händer, men hade du ätit maxdosen, dvs 6st/dygn under några dagar kan det mycket väl uppstå skador. Det handlar inte om antal tillfällen, utan hur belastad levern blir vid det specifika tillfället.
  • annonnymm

Inte för o vara petig men maxdosen för alvedon är 8x500 mg/dag eller rättoslätt 4 gram

Alkohol är aldrig bra
Svar på tråden Kan man dricka vin efter Alvedon?