• Grålle

Vadå Ö o B?

Jag retar mig på en sak... Varför skriver man Ö o B? Heter det inte Överskottsbolaget? Det heter väl inte Överskott och Bolaget? Vet att det kan verka larvigt, men jag blir lite småirriterad varje gång reklamen kommer på TV. Nån som vet?

• Svar på tråden Vadå Ö o B?
  • Sötnosarna

Man kanske inte får säga öb (överbefälhavare) vad vet jag?

• Cat3

Ja jag tror att det är på skoj. Man skojar med ÖB (överbefälshavaren, förvaret)

Tidigare sålde man överskottet från förvaret, kläder o prylar även bilar. Var väl den ursprungliga affärsidén har jag för mig.

• Mrs K
    Sötnosarna skrev 2009-08-08 21:10:16 följande:
    Man kanske inte får säga öb (överbefälhavare) vad vet jag?
    Stämmer. Det fick inte heta ÖB av den anledningen. Ganska fånigt men sant
  • Grålle

Hihi, tack för era svar. Då kan jag sluta reta mig på reklamen

• sakoline

Jag har också undrat över detta... Kunde de inte kallat sig för ÖvB istället? Det är ju lika lätt att säga som ÖoB.

• talare

dom har bytt namn (eller iaf ska) till Ö&B istället för överskottsbolaget.

• Bliw

Helt rätt, vi (jobbar där) heter numera ÖoB, inte Överskottsbolaget, och skälet till att det stod ÖoB även när det hette Överskottsbolaget är för att man inte fick heta samma som ÖverBefälhavaren, så nått snille tyckte ÖoB blev bra.

• Thursday

Fast jag stör mig också JÄRNET precis som TS. Exakt samma tanke "Vadå Överskott OCH Bolaget liksom?"

• ReRant

Mrs K skrev 2009-08-08 21:15:27 följande:

Stämmer. Det fick inte heta ÖB av den anledningen. Ganska fånigt men sant
    Enligt WikiPedia så står det för Överskott och Begagnat.
    Låter - i mitt tycke - troligare än att förkortningen för ÖverBefälhavare skulle vara namnskyddad.
Svar på tråden Vadå Ö o B?