• Magda73

Hur mycket betalt för barnvakt och städ vid bröllop?

Jag undrar om ni kan hjälpa mig? Snart gifter vi oss och vi vet inte hur mycket vi ska betala barnvakten!!

En kompis barn, 20 år gammal, ska sitta barnvakt åt våra två småttingar tillsammans med sin kompis, även hon 20 år. De ska sitta ca 12 timmar, från lunch till midnatt. Barnen somnar vid 20.00 ungefär men innan är det ju fullt ös...

Vi tänkte även be dem om städhjälp av festlokalen dagen efter (= städning efter fest med 70 personer i hyrd lokal. Ej diskning. Vi kommer även att hjälpa till att städa).

Hur mycket är det rimligt att ge dem?

Tack på förhand!

Blogg: magda.nu
  • Svar på tråden Hur mycket betalt för barnvakt och städ vid bröllop?
  • Magda73

Tack för svar Annelie!

Känns lite mycket med 100:- timmen då de är två stycken. Det är annars en summa jag funderat på först, när det bara skulle vara en vakt. Men som sagt, lite mycket efter fundering. Är jag snål?

• AnnelieTyresö

Kanske 80kr då?
    För det är inte bara ett barn utan flera?

• sataya

jag skulle nog ha gett de mellan 250-500kr var totalt faktiskt...
    jag är nog rätt snål men jag har ju inte den bästa ekonomin heller...

hade 2 tjejer som serverade på vårt bröllop och jag tror inte jag gav de så otroligt mycket och ändå var det 12h med (dock inga barn att ta hand om).. och fullt ös hela tiden..

• Lilli by the Sea

Jo, men detta är ju en 20-åring.. 80 kr är det minsta man kan ge.

• neelliee

Hade det bara varit en barnvakt hade jag nog betalat 80-100 kr/h på ett ungefär. Men jag hade nog avrundat till en fast summa på förhand. Ca 1500 tror jag, beroende på vad jag hade råd med. 1000 för barnpassning och 500 för städning.

Två barn borde man absolut klara själv, så jag antar att kompisen mest är med för att ni vill att tjejen ska få sällskap? Även om hon så klart jobbar också när hon väl är där. Om tjejerna får sällskap av varandra och dessutom antagligen inte behöver jobba mellan 20.00 och 24.00, så tycker jag att man kanske kan betala lite mindre. 1000 kr/var, kanske? Och naturligtvis se till att de har god mat att äta, kanske tillgång till Tv och hyrfilmer osv.

• Magda73

Tack för era svar!

Det blir nog som Neelliee säger; 1000-1500:- till dem vardera för barnvakt och städ!

Det blev lite knepigt med kompisen, det var jag som fick för mig att de måste vara två för att det skulle bli lättare för dem. Fick ruvelser att barnen skulle skrika och härja heeela tiden men det är ju egentligen två lugna ungar jag har Sedan med lite eftertanke kom jag på att de ju bara behöver vara en...men då hade den första barnvakten redan frågar sin kompis....(klantigt av mig kanske).

Vet inte om jag ska säga att kompisen bara behöver vara där 12-20 eller om jag ska säga att de kan vara hela tiden? Vad tror ni?

• AnnaKlara

Shit vad alla tycker att de ska ha mycket betalt! Är rätt förvånad. Får man fråga om detta är en inkomst som kommer att redovisas och därmed skattas för, för jag gissar att två tjugoåringar har andra inkomster än detta gig?

Det jag är ute efter är att om det är svarta pengar (nej, ingen diskussion om just det här) så är ju 80-100 kr i timmen en hel del.

En tusenlapp per person inkl. städ dagen efter är väl ganska rimligt. De behöver ju bara passa ett barn var.

• nollåtta
    sataya skrev 2009-08-08 23:58:28 följande:
    jag skulle nog ha gett de mellan 250-500kr var totalt faktiskt... jag är nog rätt snål men jag har ju inte den bästa ekonomin heller... hade 2 tjejer som serverade på vårt bröllop och jag tror inte jag gav de så otroligt mycket och ändå var det 12h med (dock inga barn att ta hand om).. och fullt ös hela tiden..
    Haha 250 kr för över tolv timmars jobb? Hade jag aldrig tackat ja till...
  • Rokka Jill

jag har en barnvakt som sitter 14 timmar för att passa min tös.
    350:- per natt. Dock är vakentiden kanske 3 timmar.

och det TYCKER JAG är rimligt. Det är min granne och skulle hon vilja vara hemma kan hon ta med sig tösen hem.

så likamycket fast vakentiden hade jag gett 500 per skalle o dag.

Sen hade jag nog erbjudit 200:- för bara städ..

För jag ANTAR att det är svarta pengar?

• Magda73
    natural: Jag tror nog att du bara är ute efter att provocera så jag svarar inte på ditt inlägg.

nollåtta: håller med om att det låter lite i underkant. Men man kan ju alltid fråga. 250:- kan ju vara mycket pengar för en ungdom

Rokka Jill: Det är svarta pengar. Det jaf tänker på är att de är 20 år och har andra extrajobb, de är alltså vana att jobba och få betalt. De är även "låsta" vid mitt hem i 12 timmar, kanske mer och sedan ska de upp tidigt och städa. Hade det varit 15-16 åringar hade jag nog tänkt mig mindre.

Phu. Ska ge dem mitt förslag snart...

Tack för era svar och synpunkter!
Svar på tråden Hur mycket betalt för barnvakt och städ vid bröllop?